updated 3:09 PM CET, Jan 21, 2019
Na żywo:
A+ A A-

Obwodnice miast nie powinny być darmowe

  • Napisane przez polskatimes.pl
  • Dział: Biznes
Obwodnice miast nie powinny być darmowe pexels.com

Część samorządów, których obwodnice stanowią część autostrad, chce znieść z nich opłaty za przejazd dla ciężarówek.

Wyjęcie tych odcinków z systemu viaTOLL ma zapobiec odpływowi TIR-ów do centrów miast. Prof. Zdzisław Kordel z Uniwersytetu Gdańskiego przekonuje jednak, że nie jest to dobre rozwiązanie.

- Powinniśmy stosować zasadę unijną: użytkownik płaci. Z opłat drogowych pochodzą potem środki na budowę nowych dróg, a także na utrzymanie obecnych. Polityka państwa powinna iść w kierunku rozszerzania sieci dróg płatnych. Nowe obwodnice, o których mowa, nie wzięły się znikąd. Powstały m.in. dzięki opłatom z viaTOLL. Nie ma więc uzasadnienia makroekonomicznego by ciężarówki nie płaciły za obwodnice, opłaty na tych odcinkach nie są obciążeniem dla firm logistycznych – mówi prof. Kordel.

Zdaniem profesora miasta takie jak Częstochowa czy Przemyśl, mają inne rozwiązania by chronić się przed ciężarówkami i nie ma powodu by wyłączać autostrad z sieci dróg płatnych.

- W nowoczesnym transporcie nie ma problemu z dużymi ciężarówkami w centrach miast. Logistyka obecnie opiera się na centrach dystrybucyjnych i duże pojazdy przeładowują się na dostawcze na obrzeżach metropolii. Łódź czy Sopot zakazały wjazdu ciężarówek do centrum – to pokazuje, że są środki by poradzić sobie z ruchem bez konieczności unikania opłat. Argument o zwiększeniu ruchu ciężarowego w miastach jest nietrafiony – nie ma uzasadnienia ekonomicznego dla firm logistycznych i nie jest najlepszym rozwiązaniem spośród możliwości samorządów – dodaje Kordel.

Warszawa