updated 10:38 PM CEST, Aug 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Jerzy Kwieciński: Widać realną współpracę z USA

  • Napisane przez Red.
  • Dział: Biznes
Wyróżniony Jerzy Kwieciński: Widać realną współpracę z USA fot. Wikipedia.org

W czwartek odbył się specjalny panel dyskusyjny poświęcony stuleciu współpracy Polski z Stanami Zjednoczonymi. Moderatorem był Tomasz Sakiewicz

Jednym z debatujących był minister rozwoju i inwestycji Jerzy Kwieciński. Oprócz niego wśród ekspertów znaleźli się także: partner CVC Capital Partner – Krzysztof Krawczyk, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu - Tomasz Pisula, Prezes American Chamber of Commerce in Poland - Tony Housh i Sekretarz ekonomiczny ambasady USA - John Armstrong.

Polsko amerykańska współpraca koncentruje się na dwóch bardzo istotnych ze względu na nasze bezpieczeństwo sektorach: obronnym i energetycznym, w których, w ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiło zintensyfikowanie działań. Po dwóch latach mamy konkrety; w Polsce stacjonują wojska amerykańskie, mamy znaczący wzrost obrotów handlowych. Wzrosła także wymiana handlowa między Polską a USA, wzrosła w 2017 r. - w stosunku do 2016 r - o 22 proc. To ponad dwukrotnie więcej niż wynosił nasz wzrost eksportu w tym okresie, z 10,5 do 12,7 mld dolarów. Widać, że impuls polityczny, który poszedł z góry przełożył się na realną współpracę gospodarczą. Powinniśmy myśleć o tym, jak robić wspólne biznesy, niekoniecznie w Unii Europejskiej, ale gdzieś w świecie. Może Afryka, Azja. Amerykanie mają lepiej rozpoznane te rynki. Mamy potrzebę wychodzenia na zewnątrz, to jest sedno naszej strategii, sedno ekspansji zagranicznej o jakiej myślimy. By polskie firmy wychodziły poza Europę, poza UE. A my z Amerykanami jesteśmy bardzo bliscy kulturowo, więc łatwo będzie nam się dogadać. - powiedział minister Kwieciński.

Polska jest interesująca dla inwestorów finansowych ponieważ jest niezwykle atrakcyjna również ze względów kulturowych (…) Polak jest bardzo przedsiębiorczy, nie szuka problemów a rozwiązań, podobnie jak Amerykanie. - dodał z kolei Krawczyk.

Housh podkreślił, że z punktu widzenia amerykańskich inwestorów Polska jest bardzo atrakcyjnym miejscem. Jej wizerunek "jest dosyć dobry", choć - jak podkreślił "zawsze mógłby być lepszy". Housh zwrócił uwagę, na fakt, iż stosunki między naszymi krajami są dobre mimo zmian rządów w Polsce i USA. "Nie mamy zbyt wielu takich krajów, w których przez ponad 25 lat mamy tak samo dobre stosunki".

Natomiast Armstrong wyraził zadowolenie z uruchomienia Polskiej Izby Handlowej w USA, bo coraz częściej pojawiają się polskie firmy, które chcą inwestować na rynku amerykańskim. Jak mówił, reprezentują one kapitał wart ok 1 mld dol.

O nowym zjawisku - polskich firm, które chcą zakładać zakłady produkcyjne na terenie Stanów Zjednoczonych mówił prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Tomasz Pisula. "To nie są małe przedsięwzięcia. Polacy widzą, że rynek amerykański, Kanada, Meksyk, to jest kilkaset milionów klientów, rynek bardzo bogaty, zasobny, o wysokiej kulturze biznesowej" - podkreślił Pisula.

Obalenie komunizmu wiąże się  pierwszymi inwestycjami w Polsce, jakie wyrosły nam w środku Warszawy. Zanim runął komunizm, Amerykanie zaczęli się wieżowcami wbijać w środek Warszawy. Dzisiaj współpraca ma tyle dziedzin i niesamowitych możliwości tego, co się przed nam otwiera, że tak naprawdę jesteśmy na samym początku. Współpraca jest jednak dwustronna. Istnieje realnie i się rozwija. - reasumował dyskusję Sakiewicz.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.