A+ A A-

Nie wszystko co szlachetne to CSR

  • Napisane przez IV edycja raportu CSR Gazety Finansowej / Juliusz Bolek
  • Dział: CSR
Juliusz Bolek - autor artykułu Juliusz Bolek - autor artykułu

Corporate Social Responsibility (CSR), czyli po polsku społeczna odpowiedzialność biznesu (SOB) to termin, który robi w ciągu kilku ostatnich lat ogromną karierę w Polsce. Głównie w branży public relations, wśród osób zainteresowanych nowinkami i ludzi poszukujących pól, na których można osiągnąć przewagę konkurencyjną.

{jumi [*4]}Cóż... większość osób bardzo dosłownie traktuje ten termin nie zastanawiając się nad jego prawdziwym znaczeniem.

Moda na CSR trwa. Jest już nawet uczelnia, która otworzyła dedykowany temu kierunek studiów. Rodzi się jednak pytanie: czy jest to autentycznie nowe zjawisko, czy tylko nowe pojęcie, czy też rodzaj zabiegu propagandowego, który sprawdza się do czasu, kiedy nie pojawiają się prawdziwe i trudne do rozwiązania problemy, pokazujące, że nowa polityka przedsiębiorstw ma deklaratywny charakter, albowiem wynika z bezkrytycznego podporządkowania się pewnemu trendowi?

Bardzo często społeczna odpowiedzialność biznesu jest błędnie utożsamiana z filantropią, mecenatem, sponsoringiem, akcjami społecznymi oraz z marketingiem społecznie zaangażowanym (MSZ) - z angielska Cuase Related Marketing (CRM). Często bywa też zawężana do społecznego zaangażowania biznesu (SZB), czyli Corporate Community Involvement (CCI). Filantropia jest bezinteresowną aktywnością nakierowaną na wspólne dobro, polegającą na udzielaniu pomocy finansowej lub materialnej potrzebującym, bez związku ze strategią prowadzącą do zmian jakościowych.

Przedsiębiorstwa, które realizują marketing społecznie zaangażowany, wspierając określony cel społeczny, jednocześnie przyczyniają się do wymiernego wzmocnienia własnej pozycji rynkowej oraz wizerunku, a przecież nie o to chodzi w idei SOB. MSZ jest rodzajem kampanii, która łączy działania prospołeczne z kształtowaniem obrazu przedsiębiorstwa lub jego wytworów w oczach opinii publicznej. Zarządzanie marketingiem społecznie zaangażowanym jest realizowane przez system zarządzania, zasady postępowania i metody oceny.

Przykładem SOB będzie projekt wsparcia organizacji pożytku publicznego. Jeśli jednak środki pochodzące na ten cel byłyby zdobyte poprzez zakomunikowanie konsumentom, że kupując określone projekty wspierają działania charytatywne, to byłoby to już działanie z zakresu MSZ. Społeczne zaangażowanie biznesu ogranicza się do wsparcia finansowego, pomocy rzeczowej i wolontariatu pracowniczego. Celem tych działań jest uwiarygodnienie przedsiębiorstwa w oczach opinii publicznej i budowanie jej pozytywnego wizerunku na zewnątrz.

Spotyka się też inny mylny pogląd, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest jednym z narzędzi komunikacji społecznej, podczas kiedy to komunikacja społeczna służy do przekazywania informacji o tej szczególnej aktywności przedsiębiorstwa. Wspólne dla obydwu dziedzin jest tylko działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności organizacji poprzez budowę jej przyjaznego wizerunku i utrwalanie go w świadomości opinii publicznej.

Społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza przede wszystkim spełnianie wszystkich wymogów formalnych i prawnych jakie są określone zarówno przez państwo, organizacje branżowe, środowiskowe i lokalne oraz dostosowanie się do norm moralnych uznawanych przez społeczność w obszarze, na którym prowadzi działalność przedsiębiorstwo, w tym przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych. Są to podstawy pozwalające na dobrowolne zwiększanie zainteresowania i troski o pracowników, wyrównywanie szans, ochronę środowiska, zrównoważony rozwój (zintegrowanie działań gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych) oraz działania o charakterze prospołecznym, które nie wiążą się z konkretnymi zyskami. Jest to proces, w ramach którego przedsiębiorstwo zarządza swoimi relacjami z otoczeniem (zewnętrznym i wewnętrznym), mogącym mieć realny wpływ na powodzenie realizowanych przedsięwzięć gospodarczych. Ważnym aspektem jest też tutaj osiągnięcie równowagi między efektywnością i dochodowością, a interesem społecznym, czyli swoista umiejętność godzenia sprzeczności.

{jumi [*9]}Juliusz Bolek wykładowca w Wyższej Szkole Promocji w Warszawie, Wyższej Szkole Handlu i Finansów Międzynarodowych w Warszawie, Instytucie Audytu i Ewaluacji w Warszawie, Master of Business Administration (MBA). Prowadzi firmę ARS PR.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.