updated 10:51 AM CEST, Aug 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

CSR ustawiczny, a nie akcyjny

  • Napisane przez RaportCSR.pl
  • Dział: CSR

O najnowszych trendach i rynku pracy specjalistów CSR, a także firmach społecznie odpowiedzialnych rozmawiamy z Juliuszem Bolkiem, Przewodniczącym Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu.

Jest Pan Przewodniczącym Rady Dyrektorów Instytutu Biznesu, zrzeszającego menadżerów i specjalistów. Jak Pan ocenia rynek pracy specjalistów CSR – czy się powiększa? Jakie są – Pana zdaniem – prognozy na przyszłość?
Prawdę mówić jestem zadziwiony tym trendem, ale rośnie zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu. Co więcej, wygląda na to, że nie jest to moda. Moje zadziwienie bierze się stąd, że CSR jest kosztowne, nie przekłada się bezpośrednio na przychody organizacji, ani nie zwiększa konkurencyjności. Jeśli jednak kierownictwa przedsiębiorstw czują potrzebę angażowania w społeczną odpowiedzialność biznesu, to bardzo dobrze. Również dlatego, że aby to robić są potrzebni fachowcy, a to oznacza wzrost zapotrzebowania na specjalistów z zakresu CSR.

Jak Pan ocenia świadomość polskich firm w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu?
W moim osobistym przekonaniu, nie opartym na żadnych badaniach, a więc może to być pogląd odosobniony, wiedza na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce jest niska. Tak niska, że to pojęcie regularnie jest mylone z marketingiem społecznie zaangażowanym, a niektórzy uważają, że jest to narzędzie działania. Inną sprawą jest to, że, odnoszę wrażenie, że definicja tego pojęcia stale ewoluuje. Być może sytuację ustabilizuje wprowadzenie normy ISO 26000?

Jak Pan ocenia akcje CSR-owe prowadzone na polskim rynku? Czy któreś z nich zwróciły Pana szczególna uwagę i dlaczego?
Organizacja postępująca zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, generalnie nie robi tego akcyjnie, tylko ustawicznie. Oczywiście w ramach CSR można też organizować różnego rodzaju wydarzenia, zwłaszcza wtedy kiedy angażuje się w to załogę. Należy jednak pamiętać, że społecznej odpowiedzialności biznesu nie prowadzi się dla rozgłosu, a w każdym razie nie on jest celem takiej działalności. To może częściowo wyjaśniać dlaczego trudno jest mi podać ciekawy i godny naśladowania przykład jakiejś akcji związanej CSR. Wiele przedsięwzięć nadużywa szyldu społecznej odpowiedzialności biznesu do prowadzenia zupełnie innych działań, jak chociażby zwiększenia sprzedaży przy użyciu wspomnianego już marketingu społecznie zaangażowanego. Kiedy już wszystko odbywa się tak jak powinno to często okazuje się, że przedsięwzięcie ma wymiar mikro w stosunku do możliwości organizacji, która to realizuje. Tak było na przykład w przypadku jednego z globalnych koncernów, który był niezwykle dumny z wybudowania piaskownicy w Polsce. Biorąc pod uwagę, że ta organizacja była zmuszona w Stanach Zjednoczonych do wypłaty wielomilionowego odszkodowania, za wprowadzenie klientów w błąd w swoich reklamach, to to działanie wyglądała jak w krzywym zwierciadle, tym bardziej, że zakazane reklamy w Polsce były nadal emitowane.

Co poradziłby Pan firmom, które dopiero zaczynają być społecznie odpowiedzialne? Na co powinny położyć nacisk i czego się wystrzegać?
Jeśli ktoś nie ma wiedzy na temat społecznej odpowiedzialności biznesu i dopiero zaczyna, warto aby skontaktował się z kimś, kto dysponuje w tym zakresie odpowiednim doświadczeniem. Gdy zapadnie decyzja, że przedsiębiorstwo ma postępować zgodnie z zasadami CSR, warto zacząć od audytu, który odpowiedziałby na pytania jak organizacja funkcjonuje w przestrzeni społecznej, ekonomicznej i przyrodniczej. Zapewne okaże się, że są jakieś pola działalności, które będą wymagać rekonstrukcji. Wówczas należy opracować strategię rozwoju uwzględniającą interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Na koniec jest to co jest najtrudniejsze: konsekwentne wdrożenie i odniesienie sukcesu, którego wszystkim, którzy podejmą to wyzwanie z całego serca życzę!

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.