updated 3:02 PM CET, Nov 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Strategie CSR

  • Napisał 
  • Dział: CSR
Strategie CSR www.sxc.hu

Corporate Social Responsibility (CSR) czyli Społeczna Odpowiedzialność Biznesu to idea, którą firmy coraz chętniej wdrażają w życie.

Według koncepcji CSR, przedsiębiorstwa dobrowolnie w budowaniu swojej tożsamości, uwzględniają interesy społeczne, zwracają uwagę na ekologię i potrzeby innych - napisał portal szczytsukcesu.blox.pl.

Pierwszy krok w stronę odpowiedzialnych działań przedsiębiorstw poczyniły organy prawa pod koniec XIX wieku, kiedy to wielkie przedsiębiorstwa z wielkim rozmachem rozbudowywały swój biznes, bogaciły się, nie zważając na dobro pracowników, otoczenia, sankcje prawne, itp. W XX wieku po raz kolejny powrócił temat odpowiedzialności społecznej firm, zwłaszcza w latach 60., kiedy zarzucano przedsiębiorstwom wywoływanie problemów społecznych. Dziś CSR wykorzystuje różne strategie. Do najważniejszych należy przestrzeganie zasad sprawiedliwego handlu. Oznacza to, że firma nie wykorzystuje w swojej pracy materiałów wykonywanych w Krajach Trzeciego Świata metodami niewolnictwa i pracy dzieci. Kolejny istotny aspekt CSR to dbanie o własnych pracowników, przestrzeganie prawa podatkowego, zawieranie umów korzystnych dla pracowników, zapewnienie im opieki medycznej i socjalnej. Ochrona środowiska jest strategią ostatnio bardzo popularną. Firmy nie tylko wykorzystują w swojej pracy materiały ekologiczne, nie zagrażające środowisku, ale także włączają się w różne akcje związane z troską o przyrodę, otoczenie człowieka, zasoby naturalne. Według koncepcji społecznej odpowiedzialności, przedsiębiorstwa często organizują przedsięwzięcia, eventy, mające na celu pomoc potrzebującym. Do najpopularniejszych akcji tego typu należy przeznaczanie części pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży swoich produktów na szczytne cele, np. dożywianie dzieci, wyprawki szkolne, pomoc dla schronisk. Takie akcje często odbywają się przy wykorzystaniu social media. Dla przykładu, przywołać można akcje, które polegają na zbiórce polubień na Facebooku. Wiele firm prowadzi także blogi dotyczące np. zdrowego trybu życia, prawidłowego odżywiania, porad medycznych. Mają one służyć internautom niemalże na zasadzie encyklopedii. W ten sposób firma także dba o swoich klientów, służąc im cennymi poradami.

O co tak naprawdę chodzi w CSR? Przedsiębiorstwo, które pomaga ubogim, dba o środowisko, zapewnia swoim pracownikom wszelkie możliwe dogodności, zdawać by się mogło – traci. Nie chodzi tylko o moralną satysfakcję właścicieli przedsiębiorstw, które stosują zasady CSR. W rzeczywistości czerpią oni także korzyści finansowe. Po pierwsze, mogą zyskać większą liczbę klientów, ponieważ budują sobie tożsamość, kojarzoną przez klientów z filantropią. Firmy takie, mogą również zyskać partnerów, dotacje z organów państwowych i unijnych, a także popularność. Działania przedsiębiorstwa zgodne z ideami CSR tak naprawdę wpływają korzystnie zarówno na społeczeństwo, jak też na wizerunek firmy.

Warszawa