updated 4:45 PM CEST, Oct 20, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Ekologiczne eventy

  • Napisane przez Monikę Krusiewicz
  • Dział: CSR
Wypowiedż Moniki Krusiewicz, właścicielki firmy PRimavera PR&Events i prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej na temat nowych trendów w obszarze działań z zakresu CSR.
Ekologia wkroczyła w ostatnim czasie w wiele sfer naszego życia, a także biznesu. Nie ominęło to również branży eventowej. Dbałość o ochronę środowiska oraz działania zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (Corporate Social Responsibility, CSR) stają się coraz bardziej popularne w zarządzaniu wielu firm. Dla firmy zlecających "green event" jest to bowiem doskonała okazja do tego , aby zrobić coś dla ochrony środowiska , a także budować swój pozytywny wizerunek w oczach pracowników lub partnerów biznesowych. Co to jest„ green event" i na czym polega jego organizacji? Pojęcie green event jest w nowe i jeszcze mało popularne. Green event (zielone wydarzenie ) to nic innego jak impreza dla pracowników czy klientów firmy organizowana zgodnie z ochroną środowiska i społeczną odpowiedzialnością biznesu.

Zasady organizacji green eventów

Za granicą ten rodzaj eventów jest bardzo popularny i rozwija się bardzo szybko. Dobre przykłady znaleźć niedaleko bo m.in. w Wielkiej Brytanii. Organizacja British Standards Instytution opracowała nawet standard BS 8901, który dostarcza wskazówek w formie praktycznych informacji, które mają na celu pomóc w zarządzaniu ekologicznym, finansowym oraz społecznym ryzykiem organizacji eventów. To sprawia, że na każdym przedstawicielu branży spoczywa obowiązek stosowania i upowszechniania rozwiązań idących w kierunku zrównoważonego rozwoju branży.

Założenia standardu BS 8901, określające zasady organizacji zielonych eventów:

- redukcja emisji dwutlenku węgla i odpadów, poprawa wydajności zasobów

- prezentacja możliwości bardziej efektywnego planowania eventów i ponownego wykorzystania sprzętu i infrastruktury

- zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne tj. wykorzystanie węgla, gospodarka odpadami oraz wpływ na bioróżnorodność

- stworzenie korzystnych warunków ekonomicznych tj. wsparcie lokalnych inwestycji oraz tworzenie długoterminowego planu rozwoju.

Jednym z propagatorów takich działań są organizatorzy targów turystyki biznesowej Imex we Frankfurcie, którzy podczas ostatniej edycji wydarzenia skorzystali z prądu wyprodukowanego przez lokalną hydroelektrownię, a w przyszłym roku zapewnią taką możliwość również wystawcom. Dobry przykład dał też wiceprezydent USA Al. Gore , który zamiast produkować tony spalin lecąc na jedną z konferencji tematycznych pojawił się na niej jako hologram.

Zielone eventy w Polsce

O ile za granicą ekologiczne eventy doszukały się już definicji i ścisłych zasad, o tyle w naszym kraju nie ma jeszcze wielu firm, które specjalizują się w organizacji tego typu eventów. Z tego względu, że green eventy to bardzo świeży temat, trudno jest namówić klienta do zastosowania podczas organizacji wszystkich zasad organizacji „green eventów". Często klienci ograniczają się do tego, aby podczas wydarzenia podkreślić tylko, że są eco. Może przejawiać się to w zielonym wystroju sali, zamówieniu zdrowego cateringu, czy wręczenia ekologicznych upominków. Inni chcą podczas imprez dla pracowników zapewnić takie atrakcje, które nauczą w ciekawy sposób pracowników ekologicznych postaw. Podczas imprezy można przemycić informacje np. na temat tego jak oszczędzać energię czy papier w biurze co w rezultacie może przynieść czasem nawet korzyści ekonomiczne firmie. Jeszcze inni chcą zmotywować swoich pracowników lub klientów oraz podkreślić ekologiczny charakter firmy wysyłając ich na wyjazd, w miejsce, gdzie dba się o środowisko naturalne lub bogate w florę i faunę. Największym problem jest to, że green eventy to cały czas nowy sposób organizacji imprez oraz  fakt przeznaczania niezbyt wysokich budżetów na eventy, na co duży wpływ ma wciąż kryzys ekonomiczny. Pozytywem jest jednak to, że świadomość ekologiczna rośnie, a CSR staje się coraz częściej stosowanym narzędziem biznesowym. CSR zakłada dbałość o zasady etyczne, prawa i rozwój pracowników, prawa człowieka, otoczenie społeczne i środowisko naturalne. Zagadnienia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu dotyczą trzech aspektów: ekonomicznego, społecznego, ekologicznego. Takie podejście firm do biznesu może również wpłynąć na coraz większe zainteresowanie organizacją „green eventów".

Zasady organizacji "green eventów wg firmy PRimavera PR&Events

- organizowane w hotelach dbających o ochronę środowiska

- zdrowe, naturalne jedzenie oparte na naturalnych składnikach i lokalnych produktach

- obcowanie z przyrodą , lokalną społecznością , tradycją i kulturą bez naruszania jej naturalnej równowag

- dbałość o społeczność lokalną

- dbałość o własny rozwój duchowy i fizyczny oraz zachowanie harmonii z naturą

- ograniczenie zużycia papieru i tworzyw sztucznych

- jak najmniejsza produkcja śmieci przed, w czasie i po evencie

- wykorzystanie ekologicznych produktów podczas eventów tj. naczynia z otrąb czy papier wytwarzany z makulatury

- organizacja imprez niedaleko siedziby firmy , co zmniejsza emisję spalin

- oddziaływanie na zmysły przez użycie zapachów roślin i muzyki przywołującej odgłosy przyrody

- wykorzystanie nowoczesnych, ekologicznych technologii

- eventy on-line

Eko - atrakcje

Zgodnie z zasadami green eventy powinny odbywać się w obiektach prowadzących politykę proekologiczną W Polsce jest coraz więcej takich miejsc. Można tu wymienić m.in: Siedlisko Morena koło Ełku czy 4* hotel Żubrówka w Białowieży. Best Western Hotel Żubrówka, który został wykonany z tradycyjnych i ekologicznych materiałów, jak kamień, cegła i drewno. Hotel położony jest z dala od zgiełku głównych traktów zapewnia Gościom komfort i umożliwia pełny kontakt z nieskazitelną przyrodą. Położony u progu Białowieskiego Parku Narodowego stanowi enklawę ciszy i spokoju zapewniając komfortowe warunki pracy i wypoczynku.

Green eventy to też zdrowe i naturalne jedzenie czyli oparte na ekologicznych, naturalnych, regionalnych i sezonowych produktach. Posiłki powinny być podawane w ekologicznych naczyniach tj. biodegradowalne talerze, wykonane z żywic kukurydzy lub otrębów pszennych. Dbałość o środowisko to również jak najmniejsze zużycie papieru. Dlatego też podczas spotkań i eventów powinny być stosowane są rozwiązania, które eliminują zużycie papieru. Zamiast drukować obszerne materiały konferencyjne na konferencję, informacje rozdajemy na pendrive-ach lub płytach CD. Jedyny dopuszczalny wyrób z papieru to zielone torby, najlepiej z papieru wykonanego z makulatury. Eventy ekologiczne wiążą się również z wykorzystaniem najnowszych technologii. Są to konferencje on-line, gdzie uczestnicy zdalnie mogą uczestniczyć w wydarzeniu czy zastosowanie hologramów 3D. Mówca czy prelegent na konferencji może być wyświetlony na ekranie w naturalnej wielkości. To pozwala oszczędzić czas i zmniejszyć ilość spalin, które mogły by powstać gdyby uczestnicy chcieli dojechać na odległą konferencję.

Zmniejszenie zużycia papieru zapewnia również tworzenie stron internetowych na potrzeby eventu, gdzie uczestnicy mogą znaleźć informacje o nim, dokonać rejestracji on-line oraz pobrać prezentacje. Na eventach zostaje często dużo jedzenia lub innych rzeczy, które z powodzeniem można oddać do domów dziecka. Atrakcją green eventu mogą być takie elementy, które podkreślają proekologiczny charakter wydarzenia czy strategię firmy.

Doskonałym sposobem na podkreślenie działań ekologicznych oraz integrację grupy mogą być min: recyklingowe warsztaty muzyczne. Grupa, pod wodzą doświadczonych muzyków, gra niecodziennych instrumentach, bo wykonanych z odpadów, przeznaczonych do recyklingu: plastikowych beczek, puszek po farbie, aluminiowych rur, czy zużytych drukarek i faxów. Uczestnicy przekonują się, że w ciągu 1,5 godzinnego "eko- warsztatu" z pozoru nieestetycznych przedmiotów można wydobyć niepowtarzalne dźwięki i zagrać wspólnie ciekawy utwór. Już po kilku chwilach grupa uświadomi sobie, że basy można uzyskać ze starych banerów reklamowych, a z metalowych rur można wydobyć dźwięki podobne do tych z trójkąta muzycznego. Inny ekologiczny sposób na integrację grupy to warsztaty kuchni ekologicznej. Jest to doskonała okazja do poznania zdrowej, ekologicznej kuchni. Z przygotowanych, naturalnych produktów pod okiem wykwalifikowanego kucharza uczestnicy nauczą się jak smacznie, zdrowo i z pomysłem przygotować i podać dania.

Praca w grupach, gdzie każdy będzie miał swoje zadanie wpłynie na lepszą komunikację wśród uczestników. Oprócz integracji i dobrej zabawy będzie to prawdziwa uczta dla zmysłów. Można też zorganizować warsztaty budowania domów z gliny. Budowanie zdrowego domu z gliny- przyjaznego dla człowieka i środowiska może okazać się dobrym sposobem na zdobycie praktycznej wiedzy oraz na lepsze poznanie się. Budowanie z naturalnych materiałów może być też sposobem na świadome gospodarowanie zasobami Ziemi. Przed rozpoczęciem wykwalifikowany ekspert od budowy domów z gliny przybliży teorię budowy domów oraz rozdzieli zadania uczestnikom. Z przygotowanego wcześniej, całkowicie naturalnego budulca m.in . gliny, słomy, drewna i kamienia polnego oraz przy pomocy odpowiednich narzędzi grupa będzie budować lub wykańczać dom.

Prace nie są trudne, a mogą być oprócz integracji sposobem zachęcenia do twórczego działania. Możliwość ręcznego kształtowania powierzchni, czy wnęki, czy malowanie ścian może być dla wielu osób ciekawym doświadczeniem estetycznym i artystycznym. Uatrakcyjnieniem ekologicznego eventu może być pokaz "eko-mody". Mogą być to zarówno ubrania stworzone z tego co dała nam natura tj. liście, trawa czy zboże lub stroje produkowane z organicznych materiałów tj, len, bambus, ramia czy wręcz tworzone z przedmiotów przeznaczonych do recyklingu jak butelki, stare plandeki czy banery reklamowe.

Modelki w eko- strojach z pewnością przykują uwagę Gości, a informacje o eko-strojach mogą okazać się ciekawostką dla uczestników spotkania. Jeszcze inna atrakcja to eko-plener malarski. Po okiem artysty-malarza uczestnicy mogą malować pejzaże inspirowane otaczającą przyrodą. Mogą to być prace indywidualne lub tworzenie jednego, wspólnego obrazu. Obcowanie z naturą i ze sztuką z pewnością pozwoli się zrelaksować i na jakiś czas zapomnieć o pracy, a wspólne malowanie zapewni integrację grupy. Po zakończeniu eventu można zorganizować aukcję i zlicytować obrazy, a zebrane pieniądze przeznaczyć na cele charytatywne np. dla domu dziecka.

Green eventy to również spotkania z przyrodą. Takie eventy można zorganizować zarówno w Polsce jak i za granicą. W naszym kraju jedną z propozycji może być foto –safari czyli bezkrwawe łowy z aparatem w dłoni zorganizowane na terenie Biebrzańskiego lub Białowieskiego Parku Narodowego. Jeśli firma dysponuje wyższym budżetem może zafundować pracownikom lub klientom „natural incentive" w Australii lub „ecology incentive " w Wenezueli. Mogą to być wyjazdy: od tropikalnego komfortu, aż po przygody pełne wrażeń i adrenaliny. W Australii grupom lubiącym wyzwania i aktywny wypoczynek można zaproponować nurkowanie, żeglowanie, skoki z samolotu, skoki na bungy i wspinaczkę. Dla osób ceniących sobie wypoczynek propozycją może być pływanie w łodzi ze szklanym dnem, posiłki na pokładzie wielkiego katamarana, spacer po dżungli, wycieczkę do winiarni czy Parku Aborygenów. Poprzez szereg aktywności wzmacniamy zdrowie, co wpływa na lepsze samopoczucie, przywraca energię i wewnętrzny spokój. Bliskość z naturą, pobyt w miejscu oddalonym od ulicznego zgiełku i hałasu oraz realizacja marzeń to z pewnością doskonały sposób na regenerację sił. W Wenezueli jedną z atrakcji może być wędrówka na spotkanie z dziką przyroda na płaskowyż Gran Sabana, obfitujący w wodospady i zachwycający pięknem przyrody, pływanie po lagunie Canaimy czy rejs pod najwyższy wodospad świata - Salto Angel.

Inny kraj , który śmiało można polecić na wyjazd incentive to Kostaryka. To piąty kraj na świecie pod względem dbałości o środowisko naturalne. Kostaryka słynie z bogactwa walorów przyrodniczych. Parki narodowe i rezerwaty zajmują 25 proc. powierzchni kraju i żyje na nich 5 proc. wszystkich znanych na świecie gatunków roślin. W Kostaryce zamieszkuję też więcej ptaków niż w Ameryce Północnej, Australii czy Europie łącznie. Green eventy to również powrót do natury i harmonia z "wewnętrznym ja". W programie wyjazdu firmowego mogą znaleźć się m.in. pobyt w obiektach SPA &Wellness, zajęcia jogi, tai chi, masaże gonagami tybetańskimi czy ajurweda.

Dlaczego warto być green?

Korzyści z organizacji „green eventów„ jest bardzo dużo. Z tego względu, że jest to nowy rodzaj eventu już samo wydarzenie może okazać się więc bardzo atrakcyjne dla jego uczestników, ponieważ nigdy wcześniej nie uczestniczyli w czymś takim. W konsekwencji działania proekologiczne w tym organizacja "green eventów" mogą przynieść firmie korzyści, które przełożą się na efekty biznesowe.

Korzyści dla firmy wynikające z organizacji "green eventów":

- budowanie pozytywnego wizerunku firmy,

- uwiarygodnienie misji firmy w oczach klientów,

- pozyskanie (utrwalenie) zaufania i lojalności obecnych i potencjalnych klientów,

- pozyskanie przychylności społeczności lokalnej,

- zwiększenie zainteresowania inwestorów.

- wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników,

- wzrost identyfikacji pracowników z firmą oraz zwiększenie ich lojalności.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.