updated 1:01 PM CEST, Jun 22, 2018
A+ A A-

Savoir vivre, czyli CSR po toruńsku

  • Napisane przez RaportCSR.pl
  • Dział: CSR

"Czy współczesna firma może obyć się bez CSR?" – pod takim hasłem odbyła się debata panelowa podczas Welconomy 2015 czyli XXII Forum Gospodarczego w Toruniu, której patronem medialnym był RaportCSR.pl. Z wyjątkowo ożywionej dyskusji można wysnuć wniosek, że nowoczesna firma nie może obyć się bez działań społecznie odpowiedzialnych, ale pod warunkiem, że będą dobrze przemyślane i nie traktowane jako zło konieczne.

O spełnieniu warunków brzegowych niezbędnych do realizacji autentycznego CSR, ale też o przeszkodach utrudniających zrozumienie istoty działań społecznie odpowiedzialnych jako pierwsza mówiła Anetta Jaworska – Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska S.A. Jej zdaniem, jest kilka elementów, które wskazują, że idea społecznej odpowiedzialności nie będzie dziełem przypadku, ale przemyślanym i immanentnym składnikiem funkcjonowania firmy.

Po pierwsze – wyliczała Anetta Jaworska – Rutkowska – autentyczny CSR zaczyna się „od wewnątrz" – społeczna odpowiedzialność powinna zaczynać się od wewnątrz przedsiębiorstwa, odpowiedzialnego zarządzania, odpowiedzialnej polityki pracowniczej, odpowiedzialnej współpracy z interesariuszami. Po drugie, jest przemyślany, czyli zaczyna się od szczegółowej analizy obszarów i wyznaczenia celów, które chce się osiągnąć. Po trzecie, angażuje wszystkich – począwszy od zarządu aż po zaangażowanie poszczególnych pracowników. Po czwarte, jest świadomy efektów – świadomie prowadzona polityka CSR wymaga monitorowania, analizy efektów, modernizacji. Po piąte, wyróżnia go konsekwencja i długofalowość działania. Po szóste, CSR powinien być na trwałe wpisany w długofalową strategię funkcjonowania firmy i model biznesowy.

Wyznaczywszy warunki brzegowe, Anetta Jaworska – Rutkowska zaprezentowała konkretne przykłady działań CSR podejmowanych przez Jeronimo Marins Polska S.A., będącej właścicielem największej sieci detalicznej w Polsce Biedronka i zatrudniającej ponad 55 tys. osób. Firmy współpracującej z ponad 500 polskimi partnerami handlowymi, w której sklepach 9 na 10 oferowanych produktów to produkty pochodzące z Polski.

Jednym z przykładów jest realizowany od 2005 r. program edukacyjny „Razem zadbajmy o zdrowie", dzięki któremu tylko w ub.r. zaproszenia na badania profilaktyczne trafiły do ponad 48 tys. pracowników. Inny przykład działań CSR to realizowana wspólnie z Danone, Lubellą i Instytutem Matki i Dziecka akcja Mleczny Start, której rezultatem jest sprzedaż (bez zysku, po kosztach wytworzenia i dystrybucji) blisko 160 mln pełnowartościowych posiłków.

Podczas panelu Anetta Jaworska – Rutkowska wymieniła też współpracę z Caritas w Polsce (blisko 800 tys. przekazanych paczek od 2006 r.) i wsparcie dla Mistrzostw Polski i Świata Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej (udział około 4 tys. dzieci od 2010 r.). Jednak przedstawicielka Jeronimo Martins Polska S.A. poszła krok dalej, nakreślając całościowe rozumienie filozofii CSR.

W opinii Jaworskiej – Rutkowskiej, prawdziwie skuteczny CSR musi uwzględniać holistyczne podejście do człowieka w świecie. CSR jest czymś w rodzaju „savoir vivre", czyli wiedzy o tym, jak żyć, jak się poruszać i działać, aby współistnieć z innymi, w oparciu o podstawowy system wartości i wspólny dialog. Bez współistnienia z innymi, bez tego swoistego „savoir vivre" może dochodzić do szkodliwych dla wszystkich stron konfliktów interesów. Mówiąc inaczej, CSR prawdziwie skuteczny to taki, który jest realizowany przez człowieka i dla człowieka. Bez rozumienia tej podstawowej zasady, łatwo o popełnianie błędów w realizowaniu CSR.

Drugi aspekt, na który zwróciła Anetta Jaworska-Rutkowska to język, którym mówimy o CSR, nieco techniczny i korporacyjny, a przez to utrudniający powszechne zrozumienie społecznej części działalności firm. – Dlaczego mówimy o „CSR"? O „społecznej odpowiedzialności biznesu"? Może powinniśmy zacząć używać na przykład pojęcia „przyjazny biznes"? – zastanawiała się.

Agata Stremecka, Prezes Forum Obywatelskiego Rozwoju, czyli – jak sama podkreśliła – organizacji korzystającej ze wsparcia firm stwierdziła, że w państwach zachodnich świat biznesu lepiej rozumie zasady skutecznej realizacji CSR i korzyści jakie niesie społeczna odpowiedzialność. Dzięki temu firmy zachodnie wzmacniają swoją konkurencyjność i tworzą przyjazne otoczenie, które jest niezwykle ważne dla rozwoju biznesu. Ponadto jej zdaniem, nawet jeśli firmy chcą traktować CSR jako narzędzie marketingu, to nie ma w tym niczego złego, pod warunkiem, że będą realizować społeczne działania z poszanowaniem podstawowych zasad, czyli w sposób przemyślany.

Pełny tekst na stronie portalu RaportCSR.pl

 

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.