updated 1:18 PM CET, Nov 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Sieć promuje artystów debiutantów

  • Napisane przez Witold Kołodziej
  • Dział: CSR
Sieć promuje artystów debiutantów fot. Julita Szewczyk

Spośród blisko tysiąca zgłoszeń w drugiej edycji konkursu „Piórko. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci", w kategorii „Ilustracje", jury wyłoniło zwycięzcę. Została nim mieszkanka Rzeszowa, która otrzyma nagrodę w wysokości 100 tys. zł.

Laureatką konkursu jest Monika Biała, która zdaniem Kapituły najlepiej zobrazowała wyłoniony w pierwszym etapie konkursu tekst literacki.

Z wykształcenia jest ekonomistką, ale obecnie zawodowo zajmuje się grafiką. Jak czytamy w uzasadnieniu; jej praca „łączy wysoką jakość artystyczną oraz oryginalność z umiejętnym dostosowaniem ilustracji do możliwości poznawczych dziecka. Stanowi kreatywne uzupełnienie tekstu, dając poczucie spójności z warstwą literacką. Jednocześnie wprowadza element autonomicznych opowieści w poszczególnych ilustracjach, co między innymi wynika z bardzo dużej dbałości o detal. W efekcie odbiorca może odkrywać poszczególne ilustracje na wiele sposobów przy ponownej lekturze. Dodatkowo, wartość stanowią wyraziste postacie uzupełnione ciekawymi akcentami drugo- oraz trzecioplanowymi".

W składzie Kapituły dokonującej oceny nadesłanych prac znaleźli się eksperci i przedstawiciele świata sztuki, którzy od lat zajmują się ilustracją: Bohdan Butenko – wybitny ilustrator książek, laureat wielu nagród polskich i zagranicznych, Katarzyna Nowowiejska – absolwentka malarstwa, autorka ilustracji do książek, tworząca aplikacje mobilne i filmy animowane, Aleksandra Krzanowska – autorka ilustracji do podręczników i wydawnictw edukacyjnych oraz Elżbieta Śmietanka-Combik – ilustratorka podręczników szkolnych i książek dla dzieci. W jury zasiadali również: Natalia Jabłońska – laureatka pierwszej edycji konkursu, a także przedstawiciel sieci Biedronka.

Ilustracje Moniki Białej, wraz ze zwycięskim tekstem autorstwa Moniki Radzikowskiej, wybranym w pierwszym etapie konkursu, zostaną wydane w postaci książki dla dzieci. Publikacja w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy trafi na półki sklepów Biedronka 28 listopada br. Opiekę redakcyjną i wydawniczą nad projektem sprawuje Wydawnictwo Zielona Sowa.

Konkurs „Piórko. Nagroda Biedronka za książkę dla dzieci" to realizowany od 2015 roku projekt sieci sklepów Biedronka, będący odpowiedzią na społeczny problem, jakim jest odchodzenie od zwyczaju czytania. Powstał z myślą o najmłodszych czytelnikach, by wspierać i rozpowszechniać wśród nich zamiłowanie do książek. W tym roku szczególny akcent został położony na podkreślenie roli literatury w umacnianiu i rozwijaniu relacji w rodzinie. Konkurs ma na celu także promocję debiutujących autorów i ilustratorów. Honorowy patronat nad inicjatywą sprawuje Rzecznik Praw Dziecka.

Warszawa