updated 12:32 PM CEST, Sep 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Alkohol. Zawsze Odpowiedzialnie. Społeczna odpowiedzialność branży spirytusowej

  • Napisane przez Informacja prasowa
  • Dział: CSR
Wyróżniony Alkohol. Zawsze Odpowiedzialnie. Społeczna odpowiedzialność branży spirytusowej


Edukacja Polaków związana z odpowiedzialnym spożywaniem alkoholu wymaga umiejętności komunikowania tematów trudnych społecznie. Wyzwanie to podjęła branża spirytusowa w kampanii Alkohol. Zawsze Odpowiedzialnie. Jej głównym celem jest podnoszenie świadomości Polaków, że każdy napój alkoholowy należy traktować równie poważnie – niezależnie od jego mocy procentowej oraz okazji, w której jest spożywany. Odpowiedzialność to zarówno przestrzeganie prawa, jak i dbałość o swój organizm, o najbliższych i o otoczenie.

Inicjatorem kampanii jest Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS) — organizacja branżowa zrzeszająca producentów i importerów napojów spirytusowych. Od wielu lat wspieramy i inicjujemy akcje związane z promocją odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Były to między innymi kampanie: „Piłeś? Nie jedź!” – skierowana do kierowców, „Lepszy start dla Twojego dziecka” – edukująca przyszłe mamy, czy też „Tu się sprawdza dorosłość” – prowadzona we współpracy z sieciami handlowymi. W tym roku postanowiliśmy pójść krok dalej i rozpocząć, zaplanowane na kilka lat, działania skierowane do wszystkich dorosłych Polaków. Działania pokazujące, że odpowiedzialne podejście do alkoholu, nie ogranicza się jedynie do wybranych grup, czy szczególnych okoliczności — lecz dotyczy każdego z nas. – mówi Iga Wasilewicz, rzeczniczka prasowa ZPPPS. Podstawą kampanii społecznej musi być poznanie odbiorców, ich wiedzy, motywacji i zachowań. Bez tego nie ma mowy o poprawnym zdefiniowaniu problemu i ukierunkowaniu komunikatów. W naszym przypadku okazało się m.in. że Polacy tak naprawdę nie wiedzą, ile alkoholu spożywają – tłumaczy Wasilewicz.

Pierwszym etapem były przeprowadzenie badań jakościowych - cztery grupy fokusowe (metoda flash check), drugim - badanie ilościowe, wykonane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews) na www.epanel.pl. Technika CAWI, dzięki wyeliminowaniu „efektu ankieterskiego” (ankiety wypełniane były samodzielnie przy pełnej anonimowości), jest szczególnie wskazana w przypadku badań postaw społecznych i tematów wrażliwych lub stwarzających większe ryzyko autokreacji w odpowiedziach respondentów – mówi Krzysztof Szczerbacz, Dyrektor Działu Badań w ARC Rynek i Opinia, które prowadziło badanie. Próba została dobrana w sposób reprezentatywny dla pełnoletniej populacji Polski ze względu na płeć, miejsce zamieszkania oraz wiek (aktualna struktura wg GUS). Badania przeprowadzono w kwietniu i maju 2016 r., na grupie N=1001, średnia długość wywiadu - 15 minut.

Badanie pokazało, że większość Polaków stara się podchodzić do spożywania alkoholu odpowiedzialnie. Widać to wyraźnie w zmianie postaw – nie ma już przyzwolenia na spożywanie alkoholu przez kierowców, kobiety w ciąży czy nieletnich. Problemem jednak jest brak umiejętności oszacowania ilości wypitego alkoholu. Respondenci często zaniżają zawartość czystego alkoholu w piwie, czy w drinkach, a podwyższają go np. w wódce, whisky czy brandy. W potocznej ocenie alkoholu liczy się liczba procentów, które mają działać, a nie realna zawartość alkoholu w napoju. Dlatego napój alkoholowy, który ma mniejszą procentową zawartość alkoholu, w interpretacji rodaków działa słabiej. I to niezależnie od tego ile go wypijemy. Zwykle nie wiemy, lub nie pamiętamy, że małe procenty pomnożone przed dużą objętość dają już istotne dawki czystego alkoholu – mówi dr hab. Jacek Wasilewski, kulturoznawca i medioznawca z Uniwersytetu Warszawskiego. Skoro nie wiemy, ile alkoholu zawierają poszczególne napoje, trudniej nam zachować umiar i nie przekraczać limitów bezpiecznej konsumpcji. Zdecydowano więc, że w pierwszym roku kampanii komunikacja będzie opierać się o wyrazistą grafikę pokazującą, że 10 gramów czystego alkoholu, zawarte jest w różnych rodzajach i objętościach produktów alkoholowych: 250 ml 5% piwa, 100 ml 12% wina i 30 ml 40% wódki.

Badania pokazały również, że wbrew obiegowym opiniom, podejście do alkoholu nie zależy od miejsca zamieszkania, wieku czy zasobności portfela. Stąd wybierając kanały komunikacji zdecydowano się uwzględnić zarówno, dominujące w ostatnich latach, internet i portale społecznościowe, jak i bardziej konwencjonalne - nośniki outdoorowe i współpracę z mediami tradycyjnymi.
Dla sukcesu kampanii społecznej niezwykle istotne jest zbudowanie szerokiej koalicji instytucji i organizacji wspierających. Do współpracy dołączyły organizacje branżowe i pozarządowe, instytucje medyczne i ratownicze, jednostki administracji samorządowej, uczelnie wyższe i opiniotwórcze media. Honorowego patronatu kampanii udzieliły już m.in.: Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Fundacja Krzyś, Stowarzyszenie Rescue Riders, Polskie Towarzystwo Pielęgniarstwa Ratunkowego, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Instytut Samorządowy, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Warszawski Uniwersytet Medyczny, a także Polska The Times, WP ABC Zdrowie i wydawnictwo Medycyna Praktyczna.

Więcej o kampanii oraz raport z badania Czego Polacy o Alkoholu nie wiedzą na: www.alkoholzawszeodpowiedzialnie.pl.
Więcej na temat działań edukacyjnych branży spirytusowej w raportach społecznych na stronie Związku: http://zppps.pl/pl/raporty-spo%C5%82eczne,31.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.