updated 12:15 PM CEST, May 24, 2018
A+ A A-

SMYK po rekonstrucji w Szczecinie

  • Napisane przez Kinga Wesoły / RE
  • Dział: CSR
Prototypowy samochód Smyk z 1959 r Prototypowy samochód Smyk z 1959 r
O projekcie renowacji prototypowego samochodu smyk z 1959 r., zaprojektowanego przez FMS Polmo i warszawskie Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego pisaliśmy już na naszych stronach. Dziś prezentujemy czytelnikom Kuriera365 zdjęcie przywróconego do życia egzemplarza Smyka.

{jumi [*4]}RE project development współpracuje z MTiK od ponad roku. Teraz deweloper przeznaczył środki finansowe na renowację wyprodukowanego w 1957 r. przez Szczecińską Fabrykę Motocykli prototypu samochodu smyk.

- Pojazd ten miał być protoplastą samochodu małolitrażowego, produkowanego w oparciu o podzespoły junaka. Smyk wyróżniał się jedynymi drzwiami z przodu, czterema miejscami do siedzenia i zmodyfikowaną skrzynią biegów z motocykla. Do smyka wsiadało się odchylając cały przód auta – tłumaczy Jacek Ogrodniczak z MTiK. - Jest to bardzo ciekawe auto, niestety nigdy nie trafił do masowej produkcji. Teraz dzięki wsparciu RE project development będą mogły go obejrzeć setki miłośników motoryzacji – podkreśla.

Po zakończeniu procesu odnowy eksponatu, smyk zostanie wystawiony w Centrum Handlowym Ferio w Szczecinie.

O Smyku - samochód zaprojektowany przez FMS Polmo wspólnie z warszawskim Biurem Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego, wyróżniał się jedynymi drzwiami z przodu, czterema miejscami do siedzenia i zmodyfikowaną skrzynią biegów z motocykla, dzięki której auto miało cztery biegi do przodu i cztery do tyłu. Do smyka wsiadało się odchylając cały przód auta. Z tyłu było miejsce dla dwójki dzieci. Aby dostać się tam, musiały odchylić siedzenie pasażera, ale nie do przodu, tylko w bok. Podobno od tego wzięła się nazwa auta, bo do tyłu trzeba się było przesmyknąć. Smyk miał kosztować 20 tys. zł. Budowę prototypu ukończono w 1957 roku. Do produkcji trafił jednak mikrus. Wykonano tylko serię próbną smyków - 17 sztuk. Przetrwało dziesięć, MTiK posiada w swych zbiorach dwa egzemplarze.

Spółka deweloperska RE project development, należąca do Raiffeisen evolution project development w Austrii powstała w 2003 r. Główna siedziba Raiffeisen Evolution znajduje się w Wiedniu. Większościowym udziałowcem jest Raiffeisen Zentralbank Ősterreich AG, który posiada 40% akcji. Właścicielami pakietów po 20% są UNIQA, Bauholding Strabag AG oraz Raiffeisen Holding. Obszar działania RE obejmuje cały region Europy Środkowo-Wschodniej: Austrię, Bułgarię, Czechy, Chorwację, Polskę, Rosję, Rumunię, Serbię, Słowację, Słowenię, Ukrainę i Węgry. Spółka zatrudnia obecnie 220 osób w 16 krajach, a Polska jest jednym z jej kluczowych rynków. RE project development rozwija własne projekty deweloperskie, w skład których wchodzą budownictwo mieszkaniowe i komercyjne - centra handlowe i biznesowe, placówki handlowe oraz hotele. Oprócz tego realizowane są projekty renowacyjne.

{jumi [*9]}

Warszawa