updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Udowodnić sobie, że można

  • Napisane przez bk
  • Dział: CSR
dr Krystyna Backiel, prezes fundacji „Teraz Kobiety” dr Krystyna Backiel, prezes fundacji „Teraz Kobiety”

Już dziś, ponad 30 terenowych aut wyruszy z Warszawy do Białegostoku. Rajd, w którym biorą udział wyłącznie kobiety, ma zwrócić naszą uwagę na profilaktykę nowotworową.

{jumi [*4]} – Mamy jeden z najwyższych w Europie wskaźników umieralności kobiet porównywalny z sytuacją w krajach trzeciego świata – alarmuje dr Krystyna Backiel, prezes fundacji „Teraz Kobiety”, organizator rajdu, z którą rozmawia Kamil Ciepieńko.

Skąd pomysł, żeby akurat kobiety posadzić za kierownicą i to jeszcze w rajdzie samochodowym, który jednoznacznie kojarzy się z męską rozrywką?

A dlaczego ma to być przypisane tylko mężczyznom? Przecież mnóstwo kobiet jeździ samochodami i świetnie sobie radzi na drodze. Warto też pamiętać, że kobiety powodują o wiele mniej wypadków na drodze niż mężczyźni. Nasz pomysł wynika z tego, że do tej pory nikt, kto organizował rajdy, nie brał nas pod uwagę. Kobiety brały udział w rajdach zazwyczaj jako pilot, rzadziej jako kierowca i stąd próba pokazania, że my też potrafimy i chcemy jeździć, a więc dla nas takie imprezy również należy organizować.

Przez wiele lat wykładałam przedmioty takie jak marketing, polityka finansowa czy chociażby PR. Obserwując i analizując rodzaje, i formy wykorzystywanych narzędzi komunikacji skierowanych do kobiet, a mających skłonić je do przeprowadzania badań profilaktycznych – doszłam do wniosku, że są one po prostu przestarzałe i stąd nieskuteczne.  Kobiety w Polsce nie uświadamiają sobie istniejącego zagrożenia, wychodząc z założenia, że to przecież ich nie dotyczy tylko inne kobiety. To te inne zachorują, a nie one! Skąd takie przeświadczenie, że choroba ich nie dosięgnie? Przyczyn takiej optymistyczno - nieodpowiedzialnej postawy jest bardzo wiele. Generalnie należy pracować nad świadomością kobiet w Polsce i edukacją w zakresie istniejących zagrożeń zachorowań na choroby nowotworowe. Działania informacyjno-edukacyjne powinny przyjąć niestandardowe formy, do tej pory nie stosowane – właśnie po to aby przykuć uwagę, sprowokować do zastanowienia się oraz spowodować zachowania związane z realizacja badań profilaktycznych. Uznałam, że rajd będzie takim narzędziem, które przyczyni się do chwili refleksji zabieganych, zawstydzonych, nieuświadomionych polskich kobiet i przełamie barierę wewnętrznego lęku związanego z wynikiem badań. Rajd – to przesłanie - z jednej strony przyjemność (z życia, jazdy samochodem) z drugiej zaś pokazanie siły walki, odwagi,  przełamanie słabości i niepewności, czy „ja” kobieta poradzę sobie w życiu (z chorobą, przeciwnościami losu, a w końcu z dużym terenowym samochodem)? Rajd to udowodnienie sobie i innym, że warto pokonywać przeciwności losu, w tym chorobę, strach, lęk przed przyszłością (również trasę Rajdu) – po to aby żyć! Żyć dla nas samych i naszych najbliższych. Wspólny udział w rajdzie kobiet zdrowych i chorych, to przede wszystkim manifestacja, że kobieta chora na nowotwór jest taką samą kobietą jak każda inna! Nie wolno jej skazywać na śmierć, nie wolno jej separować od normalnego życia i jego przyjemności. Jadąc wspólnie z chorymi kobietami solidaryzujemy się z nimi, chcemy dodać im sił, otuchy i wiary w sens walki i potrzebę wygrania z nowotworem (Rajdem). Pragniemy udowodnić innym kobietom, że ten wyścig „rajdowy” po zdrowie warto podjąć gdyż nikt nam nie zaoferuje drugiego życia. Rajd to przesłanie do świadomości kobiet. Tak jak muszą porodzić sobie z trasą  Rajdu, ukończyć go i wygrać, tak samo muszą poradzić sobie ze swoją chorobą, chwilami strachu oraz udowodnić sobie samej i wszystkim wokół , że mogą, że są silne, że poradzą sobie z ciężką chorobą, że dadzą radę  - bo warto żyć by kochać i być kochanym!

Ten rajd jest pierwszym w historii polski rajdem kobiet. W dodatku ma on formułę rajdu offroud’owego. W naszym przypadku trudności trasy Rajdu – to nic innego jak trudności związane z chorobą nowotworową. Pragniemy zwrócić uwagę społeczeństwa, a szczególnie kobiet, na konieczność przeprowadzania badań profilaktycznych. Im więcej kobiet w Polsce będzie przeprowadzać systematycznie okresowe badania mammograficzne, cytologiczne, USG piersi i narządów rodnych – tym więcej z nich będzie żyło. Wówczas w naszym Rajdzie (po zdrowie) będzie jechała mniejsza ilość kobiet chorych. Chcąc jednocześnie stworzyć możliwości przeprowadzenia badań profilaktycznych dla kobiet - wówczas gdy my będziemy w Rajdzie Polski Kobiet „jechać po zdrowie” – na całej trasie Rajdu będą ustawione mammobusy oraz ambulanse, a miejscowe szpitale onkologiczne i ginekologiczne będą  otwarte po to aby każda kobieta bez kolejki, rejestracji i nieodpłatnie mogła przeprowadzić badania profilaktyczne, uzyskać poradę medyczną, otrzymać stosowne skierowanie na dodatkowe badania.

Przesłanie rajdu jest  kierowane do wszystkich kobiet w Polsce, głównie jednak  tych, które są chore lub mają chorobę już za sobą. Pragniemy przekonać je wszystkie, że muszą w sposób odpowiedzialny myśleć o swoim zdrowiu, muszą walczyć, udowodnić sobie, że to wszystko ma sens, że tak jak poradzą sobie z Rajdem, poradzą również w  walce z nowotworem aby dalej żyć.

Rajd jest pierwszą tego typu inicjatywą. Dotychczas wykorzystywane instrumenty dotarcia do Kobiet i skłonienia ich do badań profilaktycznych sprowadzały się głównie do tradycyjnych form reklamy i komunikacji.

Tak, stosowanie przez wiele lat tych samych narzędzi komunikacji, w sytuacji gdy drastycznie zmienia się nasze otoczenie, społeczeństwo, styl życia i jego tempo – jest ze wszech miar błędne. Reklamy, które obecnie widzimy czy słyszymy w mediach wywołują odwrotny skutek do oczekiwanego! Dlaczego? - Dlatego, że  kobiet nie wolno straszyć śmiercią (tak jak to ma miejsce we wspomnianych reklamach) tylko trzeba dawać im nadzieje i wiarę oraz wspierać wszelkimi możliwymi sposobami. Stąd nasza akcja, która jest prowadzona w duchu pozytywnym – przeprowadzaj badania, aby przekonać się, że jesteś zdrowa. 12 maja br po zakończonej konferencji w Klinice Ginekologii w Białymstoku, na trzy dni przed moimi urodzinami poddałam się wszystkim badaniom profilaktycznym. Media uwieczniły ich wyniki. Są pozytywne ponieważ badania te przeprowadzam sukcesywnie – nie dając chorobie żadnych szans! Proponuję każdej kobiecie w Polsce, aby raz w roku zrobiła sobie prezent urodzinowy przeprowadzając takie badania, np. w dniu swoich urodzin. Będzie to nietypowa, ale wspaniała forma prezentu dla siebie, męża, dzieci czy przyjaciół.
Pamiętajmy, że cyklicznie przeprowadzane badania pozwalają na wykrycie choroby nowotworowej w jej wczesnym stadium rozwoju, co gwarantuje całkowite wyleczenie. Kobiety muszą się badać po to, żeby żyły - są tak bardzo potrzebne dla tak wielu.

Ile osób weźmie udział w rajdzie?

W rajdzie weźmie udział około 30 załóg. Załoga to oczywiście kierowca i pilot – w obu przypadkach płeć piękna. Dwie osoby spośród uczestniczących  są w trakcie zaawansowanego leczenia nowotworowego. Biorą udział w rajdzie na podstawie zaświadczenia lekarskiego pełniąc role pilota. Około 40 proc. uczestniczek to kobiety, które mają chorobę już za sobą.  Wspaniałym przykładem walki, wytrwałości, woli ducha jest Pani, która mimo ciężkiego stanu weźmie udział w rajdzie, między chemioterapią a radioterapią. Powiedziała, że musi pojechać choćby nie wiem co, bo ona cały czas walczy, nie poddaje się. Osoba ta żyje od celu do celu – to mobilizuje ja do działania, do niepoddawania się. Wyznacza go sobie i musi go osiągnąć, a nasz rajd jest dla niej właśnie takim celem, który chce zrealizować gdyz jest to kolejny przejaw walki z trudnościami losu i życia.


Czy trudno było zdobyć poparcie instytucji, osób a przede wszystkim sponsorów dla wydarzenia?

Nie ma praktycznie dnia żeby ktoś się do nas nie zgłosił i nie proponował, że chce patronować akcji czy po prostu napisać artykuł. Spotkania w rozgłośniach, studiach telewizyjnych, kolejne publikacje… Bez wątpienia nasz projekt wzbudził ogromne, naturalne zainteresowanie, zarówno sama idea i niecodzienne wydarzenie samo przyciąga media media i powszechna uwagę. Poniekąd można powiedzieć, że już teraz odnieśliśmy sukces informacyjny, ponieważ udało nam się zwrócić uwagę bardzo wielu ludzi na ważny społecznie problem, który można i należy rozwiązać jak najszybciej dla dobra polskiego społeczeństwa, dla naszych rodzin. Podczas jednego z pikników rajdowych w galerii handlowej Arkadia w Warszawie, tylko pierwszego dnia zostało przebadanych aż 53 kobiet, z których 17  skierowano do szpitala. Wiemy, że te kobiety będą mogły żyłć, a my w tym mamy swój skromny udział… Wierzymy, iż podczas całego trwania Rajdu Polski Kobiet uda się nam (zaangażowanym szpitalom, lekarzom, partnerom  organizacyjnym) przeprowadzić maksymalną ilość badań, konsultacji, w wyniku których uratujemy  życie i zdrowie bardzo wielu kobietom. Taki jest nasz cel. Warto pamiętać, że badanie mammograficzne trwa maksymalnie 10 min, a cytologia zaledwie minutę. W perspektywie całego życia to doprawdy niewiele. Zważywszy jednak, że te kilkanaście minut może zaważyć na całym naszym życiu, to jest to czas bezcenny. Więcej każdego dnia poświęcamy na makijaż – tym bardziej zadbajmy o swoje ciało bo i najlepszy makijaż nam nie pomoże jak okaże się, że jesteśmy chore z powodu zwykłego zaniedbania. Jak bezcenne jest życie każdej z nas?

{jumi [*9]}
 

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.