środa, kwiecień 24, 2024
Follow Us
środa, 30 październik 2013 17:13

Największy debiut na parkiecie Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Jakub Karnowski i Łukasz Boroń podczas debiutu giełdowego PKP Cargo Jakub Karnowski i Łukasz Boroń podczas debiutu giełdowego PKP Cargo Fot. www.gpw.pl

Oferta publiczna drugiego największego kolejowego przewoźnika towarowego w UE o wartości 1,42 mld zł jest największym tegorocznym IPO (debiutem) na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Obecność na GPW PKP Cargo to potwierdzenie pozycji Warszawy jako regionalnego centrum finansowego. Pierwsze transakcje na akcjach spółki zostały zawarte po cenie 80,20 zł, co - w porównaniu do ustalonej w ofercie publicznej ceny sprzedaży jednej akcji w wysokości 68 zł - stanowiło wzrost o 17,94 proc.

- Inwestorzy jeszcze raz potwierdzili, że nawet, mimo nie do końca sprzyjającej koniunktury, dobra oferta zawsze znajdzie nabywców. Debiut PKP Cargo to przykład kolejnej udanej prywatyzacji przeprowadzonej poprzez giełdę. Liczymy, że ta oferta będzie nie tylko potwierdzeniem pozycji Warszawy jako regionalnego centrum finansowego, ale także istotnym powiewem optymizmu na polskim rynku kapitałowym, który przełoży się na wzrost aktywności inwestorów i przede wszystkim zachęci kolejnych emitentów do debiutu na warszawskim parkiecie – mówi Beata Jarosz, wiceprezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wartość oferty PKP CARGO S.A. wyniosła 1,423 mld zł. To największe IPO na GPW w tym roku. Ostateczna liczba akcji oferowanych w ramach oferty publicznej wyniosła 20.926.171. Inwestorom indywidualnym zostało przydzielonych 3.600.000 akcji, co stanowiło ok. 17,2 proc. wszystkich oferowanych akcji. Zapisało się na nie łącznie około 24 tys. inwestorów indywidualnych. PKP CARGO jest 446. spółką notowaną na Głównym Rynku GPW oraz 17. debiutantem na tym rynku w tym roku.

- Uczestniczymy w historycznym wydarzeniu. Pierwszy raz z Europie przewozowa publiczna spółka kolejowa wchodzi na giełdę. Drugi największy w Europie przewoźnik towarowy debiutuje na warszawskim parkiecie. O ile symbolami kryzysu są upadki firm, o tyle symbolem wyjścia z kryzysu są udane debiuty - mówił podczas debiutu giełdowego firmy minister transportu Sławomir Nowak. Minister zwrócił też uwagę, że giełda jest szansą rozwoju spółki. - Stawiamy ambitne, ale możliwe cele przed PKP Cargo. Chcę, aby spółka rzuciła wyzwanie największym w Europie konkurentom. Jest to zadanie trudne, ale możliwe - mówił. Minister podziękował wszystkim, którzy doprowadzili do udanego debiutu spółki. Zwrócił uwagę na znaczenie akcjonariatu obywatelskiego - akcje objęło ponad 24 tys. indywidualnych inwestorów. Przypomniał, że do debiutu giełdowego - po niezbędnych zmianach w sytuacji spółki w tym odnowieniu taboru - przygotowywana jest spółka PKP Intercity. - Liczę, że najdalej za pięć lat w ślad za PKP Cargo pójdzie narodowy przewoźnik pasażerski PKP Intercity, wjeżdżając w Europie na nowe tory dobrze zarządzanych spółek kolejowych. Dziękuję tym, którzy wypracowali sukces jakim jest debiut PKP Cargo na warszawskiej giełdzie - dodał.

- Dzisiejszy niewątpliwie rewelacyjny debiut PKP Cargo na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie jest sukcesem ponad 24 tys. inwestorów indywidualnych którzy zaufali nam i złożyli zapisy w ramach akcjonariatu obywatelskiego, to jest sukces ponad 200 inwestorów instytucjonalnych, przeważnie polskich instytucji finansowych, które inwestują w naszym imieniu, w imieniu obywateli nasze pieniądze, ale nie jest to całość zmian które zachodzą w grupie PKP - mówił prezes PKP SA Jakub Karnowski. Prezes przypomniał, że PKP Cargo jest drugim po Polskich Liniach Kolejowych przedsiębiorstwem należącym do grupy PKP, które w tym roku zmieni właściciela. Przygotowania do obu transakcji trwały około 9 miesięcy. Najważniejsze zmiany to jednak w ocenie prezesa otwieranie biznesu na obywateli, na klientów -pasażerów, którzy podróżują z PKP i na klientów, którzy są związani ze spółkami z grupy PKP wielomilionowymi kontraktami.

- Gdyby nie wysiłek naszej spółki w restrukturyzacji ten debiut nie były możliwy. Serdecznie dziękuję pracownikom i serdecznie dziękuję inwestorom. Dzisiaj widzimy, że na kolei można zarabiać - mówił prezes zarządu PKP Cargo Łukasz Boroń. Otrzymując statuetkę byka - symbol wejścia spółki na GPW, prezes podziękował pracownikom spółki i osobom zaangażowanym w przygotowanie procesu prywatyzacji za pomoc w restrukturyzacji spółki. Wcześniej dziękował za wybór sposobu prywatyzacji ministrowi transportu i prezesowi PKP.

PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn Schenker w Unii Europejskiej. 116,7 mln ton ładunków daje spółce pierwsze miejsce w Polsce pod względem wolumenu przetransportowanych ładunków z 48-proc. udziałem w rynku, pierwsze miejsce pod względem wykonanej pracy przewozowej z 60-proc. udziałem w rynku, pierwsze pod względem liczby lokomotyw, z 68-proc. udziałem w rynku i pierwsze pod względem liczby wagonów z 65-proc. udziałem w rynku (63,5 tys. wagonów). PKP Cargo będzie pierwszą w UE spółką publiczną z branży kolejowych przewozów towarowych na giełdzie papierów wartościowych. Po prywatyzacji skarb państwa nadal będzie miał większość udziałów. PKP Cargo jest 446 spółką notowaną na rynku głównym GPW.

{jumi [*9]}

a