updated 10:38 PM CEST, Aug 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

78% polskich firm oczekuje wzrostu obrotów z zagranicą w 2018 r.

  • Napisane przez ISBnews
  • Dział: Firmy
Wyróżniony 78% polskich firm oczekuje wzrostu obrotów z zagranicą w 2018 r. fot. Pexels.com

Niemal 4/5 (78%) polskich eksporterów i importerów oczekuje, że ich obroty handlowe wzrosną w 2018 r., wynika z międzynarodowego badania opinii firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową, przeprowadzonego na zlecenie banku HSBC przez agencję badawczą Kantar.

Wynik ten plasuje polskich przedsiębiorców na pierwszym miejscu wśród firm z Unii Europejskiej, które wzięły udział w badaniu.

W ujęciu globalnym Polska zajęła 10. pozycję pod względem poziomu optymizmu wśród firm prowadzących handel zagraniczny. Większymi optymistami niż polskie firmy okazały się przedsiębiorstwa z Bangladeszu, Indii, Tajlandii, Wietnamu, Chin, Malezji, Meksyku, Argentyny i Turcji.

"Pytani o powody ich optymistycznego nastawienia, polscy eksporterzy i importerzy najczęściej wskazywali na wzrost popytu na ich towary i usługi wśród konsumentów i klientów biznesowych (39%), spadające koszty transportu i logistyki (27%) oraz korzystną sytuację gospodarczą (26%). Jedna czwarta rodzimych respondentów wskazała dodatkowo na rosnące wykorzystanie technologii" - czytamy w komunikacie.

"Polskie firmy nie różnią się pod tym względem od eksporterów i importerów z innych krajów, którzy największych szans na rozwój obrotów również upatrują w wymianie  handlowej ze swoimi sąsiadami. Po zbudowaniu silnej pozycji na krajowym 'podwórku', próbują swoich sił na rynkach z tego samego regionu, gdzie bliskość geograficzna i kulturowa działa na ich korzyść, a ewentualne niepowodzenie może być mniej bolesne niż porażka na odległych rynkach. Na rynku widocznych jest coraz więcej przykładów firm, które osiągnąwszy silną pozycję w najbliższym sąsiedztwie Polski, Europie Środkowo-Wschodniej, stawiają obecnie na rozwój w Europie Zachodniej, gdzie upatrują dla siebie szans rozwoju biznesu. Dla wielu z nich budowa rozpoznawalności marek w tej części Starego Kontynentu to kolejny krok na drodze do budowania globalnej marki" - powiedział dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu w HSBC Bank Polska Piotr Winnicki, cytowany w materiale.

Poproszeni o wskazanie najbardziej obiecujących kierunków rozwoju biznesu w perspektywie 3-5 lat, polscy eksporterzy i importerzy wskazywali najczęściej na Niemcy (24%), Stany Zjednoczone (15%) i Francję (11%), podano również.

"Duże zainteresowanie polskich firm rynkiem amerykańskim nie dziwi ze względu na jego rozmiary, a także - o czym wspominały polskie firmy średniej wielkości, których pytaliśmy o ich receptę na międzynarodowy sukces w ramach innego badania - pragmatyczne podejście tamtejszych klientów biznesowych do wyboru dostawcy. Część polskich firm celowo rozpoczyna ekspansję zagraniczną od rynku amerykańskiego, aby uniknąć konieczności mierzenia się ze stereotypami, z którymi bywa, że zderzają się w Europie, a które przekładają się na oczekiwanie niższej ceny" - dodał Winnicki.

66% ankietowanych polskich firm przewiduje, że - wraz z rozwojem ich międzynarodowego biznesu - wzrośnie ich zapotrzebowanie na instrumenty służące finansowaniu handlu. Na pytanie o dostęp do tego typu finansowania jedynie 5% z nich odpowiedziało, że oczekują spadku dostępności, natomiast ogromna większość respondentów z Polski uważa, że pozostanie ona bez zmian (39%) lub wzrośnie (56%). Pytani o ewentualne bariery w dostępie do finansowania, najczęściej wskazują na zmienność kursów walut (33%) i bariery regulacyjne (32%). Na brak wiedzy o produktach czy brak dostępu do doradztwa w zakresie finansowania handlu wskazało jedynie 12% firm, podano także. 

Badanie opinii eksporterów i importerów zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Kantar na zlecenie banku HSBC. Wzięło w nim udział ponad 6 tys. firm z 26 krajów, w tym 200 polskich przedsiębiorstw zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową. Grono respondentów z poszczególnych krajów zostało dobrane tak, aby odzwierciedlało strukturę lokalnej gospodarki.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.