updated 9:29 AM CEST, Aug 15, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Ekspansja zagraniczna firm powinna iść w parze z patriotyzmem gospodarczym

  • Napisane przez ISBnews
  • Dział: Firmy
Wyróżniony Ekspansja zagraniczna firm powinna iść w parze z patriotyzmem gospodarczym fot. Pexels.com

Ile firm, tyle pomysłów i strategii na ekspansję zagraniczną.

Wszystkie łączy jedno - zasada: myśl globalnie, działaj lokalnie, ocenili uczestnicy panelu pt. "Ekspansja zagraniczna firm" który odbył się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

"Jest takie przekonanie, że najpierw trzeba być silnym we własnym kraju, aby myśleć o ekspansji zagranicznej. Mało rozpoznawalna marka nie ma szans przebicia się na obcym rynku, na którym obecne są firmy funkcjonujące tam od wielu lat z bogatym portfolio klientów" -  powiedział wiceprezes LPP Przemysław Lutkiewicz podczas panelu.

Zapytany o potrzebę wspierania polskich firm w procesie wychodzenia na rynki zagraniczne, stwierdził, że jedyną pomocą, jakiej oczekiwałby przy wychodzeniu poza kraj, ale także wewnątrz na rynku rodzimym, jest budowanie świadomości obywateli, w jaki sposób kupowanie polskich produktów przekłada się na siłę polskiej gospodarki.

"Zależy nam na tym, aby położono nacisk na budowanie w naszym kraju tzw. patriotyzmu gospodarczego. Chcąc konkurować za granicą z największymi, potrzebujemy kapitału na rozwój. Ten kapitał możemy zdobyć, jeśli klienci będą chcieli wybierać produkty polskie, a nie naszej zagranicznej konkurencji" - powiedział Lutkiewicz.

Według uczestników, ekspansja zagraniczna nie jest łatwa szczególnie na rynkach bardziej egzotycznych, gdzie różnice kulturowe i prawne znacznie zwiększają ryzyko prowadzenia działalności. Natomiast państwo, mogłoby przyczynić się do większej rozpoznawalności naszego kraju - ocenili uczestnicy panelu. Taki pogląd podzielał m.in. prezes Famuru Mirosław Bendzera.

"Warto się skupić na większej rozpoznawalności marki 'Made in Poland', podobnie jak rozpoznawalność produktu, który ma znaczek, że jest wyprodukowany w Niemczech" - wskazał Bendzera. 

Różnorodność krajów jest niemałym wyzwaniem dla tych, którzy myślą o ekspansji zagranicznej.

"Podzielamy pogląd 'myśl globalnie, działaj lokalnie'. Mamy przedstawicielstwa w 7 krajach i każdy ten rynek różni się, dlatego nasza działalność musi być dostosowana do lokalnych potrzeb i wymagań. Nadal jednak 70% naszych przychodów generowanych jest w Polsce i ważne jest to, co dzieje się na naszym rynku" - powiedziała dyrektor ds. relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia w Grupie Adamed Katarzyna Dubno.

Na ważność różnic prawnych w procesie wchodzenia na obce rynki - zwrócił uwagę także Przemysław Lutkiewicz z LPP.

"Kiedy rozpoczynaliśmy działalność w Kazachstanie, zastanawialiśmy się, czy powinniśmy otworzyć ją jako córkę naszej spółki z siedzibą w Polsce, czy raczej córkę spółki z Rosji właśnie ze względu na ułatwienia prawne czy logistyczne. Kazachstan i Rosja znajdują się bowiem w unii celnej. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na otwarcie własnej spółki, natomiast ze względu na legislację celną dostawy na Kazachstan realizować będziemy z Rosji" - dodał Lutkiewicz.

Niebagatelne znaczenie w procesie ekspansji zagranicznej ma też kapitał, gdyż wchodzenie na obce rynki wymaga niemałego zastrzyku finansowego. Członek zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju TFI Piotr Kuba powiedział, że fundusz ekspansji zagranicznej może wesprzeć w przejęciach zagranicznych i jest w stanie, do każdego wydanego dolara dodać kolejnego.

"Właśnie przy brakującym kapitale jesteśmy w stanie dodać drugą połowę, co automatycznie zwiększa możliwości ekspansji" - powiedział Kuba podczas panelu. 

W trakcie dyskusji kilkukrotnie powracał temat hasła "myśl globalnie działaj lokalnie". Według uczestników panelu, różnorodność rynków wymusza bowiem niejednokrotnie na firmach konieczność dostosowywania swoich produktów do odmienności rynku, na który ten jest dedykowany. 

"Jako LPP sprzedajemy modę, ta różni się diametralnie w zależności od lokalizacji geograficznej. To, co podoba się nam tu w Europie, niekoniecznie musi być atrakcyjne poza jej granicami. Za powstawanie naszych kolekcji odpowiada ponad 700 specjalistów, wśród nich są też osoby z zagranicy, które mają inne bardziej globalne spojrzenie.Myśląc o rozwoju globalnym musimy brać pod uwagę tę różnorodność" - stwierdził Lutkiewicz.

Zapytany, jak pozyskiwać takie osoby na rynkach, stwierdził, że wymaga to odpowiedniego ich motywowania.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.