wtorek, kwiecień 23, 2024
Follow Us
wtorek, 29 marzec 2011 08:20

Nowa Łódź Fabryczna za 2 miliardy

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Podczas podpisania umowy. W środku prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i prezes PLK SA Zbigniew Szafrański Podczas podpisania umowy. W środku prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i prezes PLK SA Zbigniew Szafrański www.lodz.uml.pl

„Tak” dla przebudowy dworca Łódź Fabryczna potwierdzili strategiczni inwestorzy: PKP PLK SA, PKP SA oraz Miasto Łódź.

{jumi [*4]}Jak poinformował portal miasta Łodzi (www.uml.lodz.pl) w łódzkim Pałacu Poznańskiego podpisano umowę określającą zasady współpracy przy realizacji inwestycji. Droga do urzeczywistnienia jednego z największych urbanistycznych wyzwań w historii Łodzi została otwarta. - Węzły komunikacyjne to krwioobieg miasta, który decyduje o tym, czy ono się rozwija. To jest to miejsce i ten czas, w którym zaczyna bić nowe serce Łodzi. Ono nada jej nowy rytm i wyznaczy nową przyszłość - mówiła podczas uroczystości prezydent Hanna Zdanowska. Obok niej dokument sygnowali m.in.: prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański, dyrektor ds. projektów unijnych PKP PLK Alina Giedryś oraz Jacek Prześluga, członek zarządu PKP. Umowę podpisano w obecności ministrów: Cezarego Grabarczyka i Krzysztofa Kwiatkowskiego. Sygnatariusze zobowiązali się do ścisłego współdziałania dla prawidłowej i terminowej realizacji przetargów, a następnie przy nadzorowaniu i rozliczaniu prac realizowanych przez wykonawców. - Umowa porządkuje kwestie dotyczące zarządzania przez trzy różne podmioty największym projektem infrastrukturalnym w tej części Europy - podkreślał wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak. Budowa podziemnego dworca i węzła multimodalnego to jeden z najważniejszych elementów projektu Nowe Centrum Łodzi. Inwestycja kosztować będzie 2 miliardy zł. 73 proc. tej sumy wyłoży PKP PLK, 3 proc. PKP, a 24 proc. Łódź. Oznacza to, że miasto będzie musiało wyasygnować około 600 milionów zł. Część tej kwoty - 230 mln zł - zagwarantowana została w ramach funduszy unijnych. Za miejskie pieniądze zostanie wykonany węzeł multimodalny oraz związana z nim przebudowa ulic i terenów zielonych. Dzięki realizacji przedsięwzięcia do końca 2014 roku w samym środku miasta powstanie nowoczesne, pierwsze tego typu w Polsce, centrum transportu osobowego. W jednym miejscu będzie znajdował się dworzec autobusowy oraz kolejowy, przygotowany do obsługi kolei dużych prędkości i połączony z systemem komunikacji miejskiej.

- Tu powstanie brama do polskiego „high-speed”. Kolej Dużych Prędkości to kolej przyszłości. Wierzę w kolejarzy, że wykorzystają szansę - mówił minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. 4 kwietnia zostaną otwarte oferty w przetargu na wykonawcę dworca. Umowa ma być podpisana w ciągu trzech miesięcy. Prace budowlane zaczną się jesienią. Zgodnie z planem potrwają 42 miesiące. Przebieg inwestycji będzie można podpatrywać on-line w internecie na specjalnie uruchomionej stronie. W czasie budowy ruch kolejowy z dworca Fabrycznego przejmie stacja Łódź-Widzew.

{jumi [*9]}

a