updated 10:36 AM CEST, Sep 19, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Zdrowie na wyciągnięcie ręki

- Należy budować w społeczeństwie świadomość konieczności dbania o własne zdrowie – przekonywali eksperci podczas jednego z paneli w trakcie Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Panel „Jak kupić najwięcej zdrowia? Efektywne mechanizmy alokacji środków w ochronie zdrowia”, był odpowiedzią na niekorzystne prognozy demograficzne i rosnące koszty usług medycznych, a także na potrzebę promocji profilaktyki zdrowotnej.

W panelu wzięli udział m.in. Józefa Szczurek-Żelazko, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia; Andrzej Jacyna, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia; Anna Czech, poseł Sejmu RP; Anna Kozieł, starsza ekspertka ds. zdrowia w Banku Światowym; Anna Rulkiewicz, prezes zarządu Grupy Lux Med oraz Jakub Szulc, lider sektora ochrony zdrowia w Ernst & Young.

Uczestnicy panelu „Jak kupić najwięcej zdrowia? Efektywne mechanizmy alokacji środków w ochronie zdrowia” omówili możliwe pola współpracy, które pomogą zapewnić jak najlepszą jakość opieki zdrowotnej przy zachowaniu efektywności kosztowej systemu. - Nie tylko jednak brak pieniędzy jest problemem. Należy przenieść nacisk z leczenia szpitalnego na leczenie ambulatoryjne - stwierdził moderator dyskusji Łukasz Zalicki z EY zaznaczając, że hospitalizacja zbyt wielu przypadków przekłada się na duże koszty leczenia.

Podczas panelu sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Józefa Szczurek-Żelazko, powiedziała. - Głównym problemem polskiej służby zdrowia są zbyt małe nakłady. Obecny rząd jednym z priorytetów uczynił zmianę tego trendu i postanowił zabezpieczyć stały wzrost. Ogółem w ciągu 10 lat Polska ma zamiar wydać 540 mld zł na ten cel. W 2024 r. będzie to 6 proc. PKB, co zbliży Polskę do poziomu wydatków w państwach zachodnich.

- Zaczynamy zmieniać system, żeby był on oparty na ocenie efektów zdrowotnych i konkretnych miernikach uzyskanych wyników, a nie był uzależniony tylko od procedur. By jednak stworzyć takie rozwiązania, potrzebna jest olbrzymia liczba danych, dlatego trzeba podjąć działania w celu zbierania i analizowania jak największej liczby informacji. Do przebudowy systemu konieczne jest posiadanie dobrych, bogatych statystyk. Należy również tworzyć standardy postępowania, żeby mieć się do czego odnieść - zaznaczyła Anna Rulkiewicz, prezes zarządu grupy LUX MED. – Powinniśmy przyjrzeć się, jakie rozwiązania sprawdziły się w innych państwach, oraz jak możemy je dostosować do polskich realiów – przekonywała.

Prezes NFZ, Andrzej Jacyna zauważył, że najważniejsza jest współpraca pomiędzy instytucjami działającymi na rynku świadczeń zdrowotnych. - W przeszłości mieliśmy do czynienia z konfliktem pomiędzy ministrem zdrowia a płatnikami, teraz na szczęście okres ten mamy już za sobą. NFZ powinien również wprowadzić taryfikację świadczeń w celu znalezienia większej efektywności.

Eksperci podkreśli również konieczność stałego zwiększanie liczby pieniędzy na profilaktykę. Obecnie jest to tylko ok. 1 proc. całego budżetu na służbę zdrowia, a jego większość koncentruje się na leczeniu szpitalnym. - Profilaktyka jest bardzo ważna. Ogromną wagę powinno się również przywiązywać do budowy w społeczeństwie świadomości konieczności dbania o własne zdrowie. Ludzie muszą wziąć zdrowie we własne ręce - tłumaczyła Anna Rulkiewicz.

Podsumowując dyskusję Jakub Szulc, lider sektora ochrony zdrowia z EY, stwierdził że problemy ochrony zdrowia należy traktować kompleksowo i ponad podziałami resortowymi. - Wiele problemów występuje na styku kompetencji ministerstw i konieczna jest ich bliska współpraca - mówił. Szulc powiedział również, że instytucja taka jak NFZ jest potrzebna, ponieważ konieczna jest koordynacja wydatków społecznych.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.