updated 1:01 AM CET, Mar 22, 2019
Na żywo:
A+ A A-

Zmiana dopuszczalnych norm hałasu wpłynie pozytywnie na rozwój lotnisk

  • Napisane przez Przemysław Gruz
  • Dział: Gospodarka
Zmiana dopuszczalnych norm hałasu wpłynie pozytywnie na rozwój lotnisk fot. Adam Dziura / Wikipedia - CC BY-SA 3.0

Polskie lotniska mają coraz więcej problemów z wypłatą odszkodowań za hałas. Pomiar hałasu lotniskowego na podstawie średniej z sześciu miesięcy, a nie z jednej doby, oraz podwyższenie limitów hałasu o 1 dB dla pory dziennej, to zmiany proponowane przez lotniska regionalne.

Kilka dni temu, w Lublinie miało miejsce spotkanie prezesów lotnisk zrzeszonych w Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Artur Tomasik, prezes ZRPL i lotniska w Katowicach, wraz z Mariuszem Wiatrowskim, wiceprezesem związku i szefem portu lotniczego w Poznaniu w zorganizowanej podczas obrad konferencji prasowej, podkreślili, że porty regionalne borykają się z dużymi problemami związanymi z obecnymi przepisami hałasowymi.

Ze względu na odszkodowania przyznawane z tego tytułu, kluczowe stało się zagadnienie wiarygodnego wyznaczenia takiego obszaru. Jest to bezpośrednio związane nie tylko z wartościami dopuszczalnych poziomów hałasu, ale również ze sposobem ich wyznaczania.

Tych dwóch zagadnień dotyczy propozycja zmian przepisów. Związek proponuje z jednej strony wypracowanie standardowych zasad wprowadzania obszarów ograniczonego użytkowania oraz wspólnego podejścia do kwestii odszkodowań. Równocześnie lotniska regionalne chcą jednak modyfikacji limitów hałasowych.

Według propozycji ZRPL wartość hałasu powinna być wyliczana na podstawie średniej z półrocza, a nie jak obecnie, na podstawie najgłośniejszej doby w roku. Druga z proponowanych zmian to podwyższenie o 1dB limitu hałasu generowanego przez lądowania i starty samolotów w dzień. - Zmiana ta byłaby dla nas niezauważalna i zgodna z wytycznymi WHO dla Europy – przekonują eksperci.

Obecnie limit średniodobowego dziennego poziomu hałasu wynosi 60dB. Bez zmian pozostałyby limity nocne, które obecnie wynoszą 50dB. Jak podkreśla ZRPL, to mniej niż dla transportu drogowego w Polsce (55dB dla centrów miast, 50dB dla obszarów zabudowy jednorodzinnej) i cel WHO (55dB).

ZRPL podkreśla też, że zmiany można wprowadzić stosunkowo łatwo. Nie jest potrzebna nowa ustawa, a jedynie nowe rozporządzenie ministra środowiska, które zastąpiłoby obecnie obowiązujące od 2007 r.

Please provide full Credentials Infomation