updated 1:45 PM CET, Feb 15, 2019
Na żywo:
A+ A A-

Nowe prawo pomoże stworzyć eko-strefy w miastach

  • Napisane przez Przemysław Gruz
  • Dział: Gospodarka
Wyróżniony Nowe prawo pomoże stworzyć eko-strefy w miastach fot. Wikipedia

Transport samochodowy jest odpowiedzialny za większość zanieczyszczeń powietrza w miastach. W samej tylko Warszawie auta odpowiadają aż za 67 proc. smogu. Inteligentne systemy transportowe w wielu miejscach na świecie pozwalają ograniczyć te skutki. Eksperci, podczas 24. Welconomy Forum in Toruń, wskazali na braki w polskim prawie, które ograniczają rozwój ekologicznego transport.

- Ważnym dla nas punktem jest rozwój ekologicznych miast bez korków. Tutaj mamy rozwiązania, które sprawdziły się na świecie. Wymagają one wykorzystania inteligentnych systemów transportowych – mówi dr Marek Cywiński, prezes zarządu Kapsch Telematics Services. - Wiele miast np. Londyn czy Sztokholm stosują opłaty za wjazd do centrum. W Mediolanie za darmo do centrum wjadą tylko pojazdy z klasą ekologiczną Euro 4. W ciągu roku od wprowadzenia systemu liczba pojazdów w centrum spadła o 50 proc, a o 20 proc. spadła emisja najbardziej szkodliwego pyłu PM10.

W Krakowie, w najbardziej zanieczyszczonym mieście w Polsce, średnio przez 188 dni w roku zostają przekroczone normy powietrza. Podobnie jest w Warszawie, gdzie mieszkańcy oddychają zanieczyszczonym powietrzem średnio przez 140 dni w roku. Według dyrektywy Parlamentu Europejskiego liczba dni, podczas których normy mogą być przekroczone, nie powinna wynosić więcej niż 35. Wg. Rankingu WHO 33 z 55 najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie znajduje się w Polsce.

Niestety w Polsce brakuje rozwiązań prawnych, które pozwoliłyby na tworzenie eko-stref w centrach miast. Podobne strefy ograniczają ruch w metropoliach, ale również promują wybór ekologicznych pojazdów poprzez dywersyfikację stawek wjazdowych do miast zależnie od klasy emisyjnej pojazdów.

- W Polsce ciągle mamy do czynienia z brakami legislacyjnymi, które nie pozwalają miastom prowadzić proekologicznej polityki transportowej. Miejmy nadzieję, że ze względu na coraz wyższą świadomość społeczną w zakresie zagrożenia smogiem, zostaną one wkrótce nadrobione – mówi Cywiński.

Warszawa