czwartek, marzec 28, 2024
Follow Us
piątek, 14 wrzesień 2018 14:43

Budowa okrętów podwodnych w Polsce jest możliwa

Napisane przez Przemysław Gruz
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Już za rok mogłaby ruszyć budowa okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem francuskiego oferenta, nowoczesne jednostki Scorpène można zbudować w Polsce.

- Kraj o tak długiej tradycji stoczniowej jak Polska nie może nie być w stanie zbudować okrętów podwodnych - zapewnia François Dupont, dyrektor ds. handlu międzynarodowego Naval Group. Kadłuby sztywne miałby powstać w stoczni ST3 Offshore w Szczecinie zaś integracja całego okrętu nastąpiłaby w Gdyni. Dzięki wsparciu Naval Group, pierwsza jednostka powstałaby pod okiem francuskiej kadry technicznej, przy kolejnych polscy stoczniowcy zwiększaliby samodzielność.

Francuski audyt wyłonił aż 100 polskich firm, które mogłyby partycypować w budowie. W ich gronie znaleźli się producenci przemysłu elektronicznego, jak np. Enamor oraz urządzeń okrętowych, jak np. Towimor. Strona francuska szacuje, że projekt zapewni utworzenie 2 tys. miejsc pracy na okres 15 lat. Naval Group podpisało także umowę z Polską Grupę Zbrojeniową w sprawie ścisłej współpracy przy budowie okrętów.

Budowa okrętów klasy Scorpène w Polsce wpisuje się w Plan Morawieckiego oraz znajduje potwierdzenie w raporcie Instytutu Studiów Wschodnich, który wskazuje na zamówienia wojskowe jako generatory rozwoju przemysłu stoczniowego.

Ponadto MON nie ma wyboru – polska Marynarka Wojenna przypomina dziś skansen i tylko głęboka modernizacja może przywrócić znaczenie biało-czerwonej banderze. Trzy supernowoczesne okręty podwodne wyposażone w napęd niezależny od powietrza i pociski manewrujące do precyzyjnych uderzeń lądowych, stanowiłyby kluczowy element polskiego systemu odstraszania.

Ostatnio nie brakowało głosów wątpiących w możliwości polskiego przemysłu. Zastępca szefa BBN Dariusz Gwizdała przyrównał nawet okręty podwodne do promów kosmicznych twierdząc, że w obu przypadkach brakuje nam kompetencji. Osobliwe, że polski minister wyżej stawia indyjskie tradycje stoczniowe niż polskie. Obecnie indyjska marynarka wojenna, w ramach kontraktu z Naval Group, przyjmuje do służby trzeci okręt podwodny Scorpène a za trzy lata będzie mogła korzystać z sześciu. Wszystkie są zbudowane w Indiach.

a