updated 1:10 PM CET, Jan 18, 2019
Na żywo:
A+ A A-

Ile polska rodzina przeznaczy na święta?

  • Napisane przez ISBnews
  • Dział: Gospodarka
Ile polska rodzina przeznaczy na święta? fot. Pixabay

Polska rodzina przeznaczy na święta blisko 1 168 zł (272 euro), tj. o 6% więcej niż wydała rok wcześniej, wynika z badania "Zakupy świąteczne 2018", przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

"Ten 6-proc. wzrost jest najwyższym w analizowanych krajach. Podobny wynik zanotowała Rosja. Największym budżetem na świąteczne wydatki dysponują jednak Brytyjczycy z 587 euro i Hiszpanie z blisko 495 euro. W porównaniu tym należy brać pod uwagę sytuację ekonomiczną i siłę nabywczą w danym kraju" - powiedział dyrektor i lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich Deloitte Wojciech Górniak, cytowany w komunikacie.

Średnia dla wszystkich ankietowanych państw wyniosła 377,4 euro. W tym roku Polacy deklarują, że na prezenty przeznaczą nieco więcej niż na żywność. Pierwsza kategoria pochłonie 45% (532 zł) bożonarodzeniowego budżetu, druga 44% (511 zł), natomiast na spotkania towarzyskie planują przeznaczyć 11% (125 zł). Na tle Europy Polacy byli najbardziej skłonni przekroczyć założony na wydatki świąteczne budżet - 53% przyznaje, że w 2017 roku wydało więcej o ponad 200 zł niż zakładał pierwotny budżet (średnia dla analizowanych krajów to 32%), podano również.

"Polacy, drugi rok z rzędu, pozytywnie oceniają obecną sytuację gospodarczą. Są pod tym względem największymi optymistami w Europie. Aż 34% z nich uważa obecny stan gospodarki za zadowalający. Średnia dla wszystkich analizowanych krajów wynosi 23%. Pod tym względem dorównują nam tylko Portugalczycy (32%). Zdaniem ekspertów Deloitte, optymizm ten wynika przede wszystkim z tego, że w ocenie Polaków mają oni coraz większe możliwości finansowe. Ponad jedna czwarta ankietowanych (28%) deklaruje, że w tym roku dysponuje większym budżetem na konsumpcję. To najwyższy wynik wśród badanych krajów. Co ciekawe, choć wysoki wskaźnik optymizmu w ocenie przyszłorocznej sytuacji gospodarczej także plasuje Polaków na podium, to zwiększa się odsetek pesymistów. Ponad jedna trzecia (35%) respondentów obawia się złej sytuacji gospodarczej. Takie obawy mają przede wszystkim osoby w wieku 55+ oraz najlepiej zarabiający" - czytamy dalej.   

Tak jak w poprzednich edycjach badania, Polacy, wspólnie z Włochami, wiodą prym w kupowaniu prezentów na ostatnią chwilę.

W obu krajach w ubiegłym roku 27% respondentów nabywało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia. Najwcześniej w Europie świąteczne zakupy planują zrobić Austriacy (48%), Brytyjczycy (52%) i Niemcy (55%), wskazano także.

"Mimo, że internet odgrywa coraz większą rolę w kreowaniu naszych pomysłów bożonarodzeniowych, to niemal 58% z nas po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Pod tym względem Polacy nie tak łatwo zmieniają swoje przyzwyczajenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że to i tak najniższy wynik wśród ankietowanych krajów, dla których średnia wynosi aż 70%" - dodał starszy menedżer w zespole strategii cyfrowych i transformacji Deloitte Radosław Pidzik.

Prawie jedna trzecia Polaków zdecyduje się na zakup prezentów w sklepach internetowych, ale takich, które mają również oddziały stacjonarne, a jedna czwarta w platformach e-commerce. 26,6% kupi prezenty za pośrednictwem kanałów mobilnych, co pokazuje, jak dynamicznie rozwija się ten segment rynku. 44% budżetu przeznaczonego na prezenty zostawimy w sklepach internetowych, podano.

"W ubiegłym roku było to 42%, co oznacza, że z roku na rok coraz więcej Polaków przekonuje się do zakupów w sieci. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z kupnem żywności. Tylko około 11% świątecznego budżetu przeznaczonego na ten cel zostanie wydane w sklepach internetowych. To pokazuje nie tylko, jak wielki potencjał wciąż stoi przed rynkiem e-grocery, ale także jak dużą pracę muszą wykonać sprzedawcy" - stwierdził Górniak.

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy ich dokonać (82%), jak również możliwość sprawdzenia, co inni konsumenci myślą o danym produkcie (75%). Ważna jest także dostawa do domu (74%) oraz łatwość porównania cen (72%). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy to, że otrzymujemy produkty bezpośrednio (81%), możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (79%) oraz ochrona danych osobowych (76%), podano też w materiale.

Warszawa