updated 11:15 AM CEST, Jul 16, 2019
A+ A A-

Seryjny samolot na prąd: Fortum Pipistrel

 To jedyny jak dotąd lot tego typu maszyny organizowany w Polsce. Mat. prom. To jedyny jak dotąd lot tego typu maszyny organizowany w Polsce.

Na lotnisku Warszawa-Babice zaprezentowano przelot pierwszego seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Jego producentem jest znana fińska firma Fortum samolot nazywa się Pipistrel Alpha Electro.


To jedyny jak dotąd lot tego typu maszyny organizowany w Polsce. Przez ostatnie 5 dni firma, która jest liderem czystych technologii energetycznych – zbierała na polskim niebie potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowności akumulatorów pracujących w takich maszynach.

Dla spółki, która jest jednym z europejskich liderów rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych była to też okazja do promowania idei elektromobilności i bezemisyjnego transportu. Pokaz odbył się na lotnisku Warszawa-Babice.

Fortum stoi na stanowisku, że elektryfikacja transportu jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów na zmniejszenie szkodliwych emisji. Firma, której usługa Charge&Drive nadzoruje w całej Europie sieć liczącą ponad 3000 punktów ładowania samochodów elektrycznych, chce teraz wykorzystać zdobyte doświadczenie i budować oraz rozwijać analogiczną infrastrukturę dedykowaną lotnictwu elektrycznemu. Loty na terenie naszego kraju były drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę.

Samolot Fortum Pipistrel Alpha Electro po raz pierwszy wzbił się w polskie niebo we Wrocławiu 8 czerwca. Po drodze do Warszawy maszyna odwiedziła jeszcze Górny Śląsk i Częstochowę.

Elektryfikacja transportu to bez wątpienia jego przyszłość. Elektryczne rowery, hulajnogi czy samochody, a nawet autobusy na stałe wpisały się już w krajobraz miast na całym świecie, również w Polsce. Coraz częściej mówi się, że nadszedł czas, by do grona pojazdów elektrycznych dołączyły także samoloty. Prace nad dużymi elektrycznymi samolotami pasażerskimi mogącymi pomieścić nawet 150 osób, prowadzone są na całym świecie przez największe koncerny samolotowe.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbiła się na polskie niebo wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jej prędkość przelotowa to 157 km/h.

Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić jej energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Fortum zdecydowało się na przedłużenie trasy przelotu, z Warszawy Pipistrel Alpha Electro poleci do Gdańska.

Please provide full Credentials Infomation