czwartek, marzec 28, 2024
Follow Us
piątek, 02 wrzesień 2011 13:47

Emyto po dwóch miesiącach

Napisane przez bk
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

 Raport na temat implementacji i funkcjonowania systemu viaTOLL.

{jumi [*4]}Dwa miesiące od uruchomienia Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL to dobry czas, by rzetelnie ocenić jego wdrożenie i funkcjonowanie. Przygotowany przez Instytut Jagielloński raport jest pierwszą w naszym kraju tak szczegółową i pełną oceną tego zagadnienia.

 Z punktu widzenia interesów państwa wdrożenie e-myta było koniecznością. Sposób wdrożenia systemu należy oceniać pozytywnie. Negatywnie natomiast należy ocenić wywiązanie się ze swoich zadań przez państwo. Większość problemów jest wynikiem złego otoczenia regulacyjnego i systemu prawnego, który utrudnia realizację wielkich projektów infrastrukturalnych – tak kluczowe wnioski przedstawia Eryk Kłossowski – koordynator projektu, dodając - Wdrożenie systemu można uznać za sukces wykonawcy. Opóźnienie dwóch dni w jego uruchomieniu jest pomijalne w skali ogromnego ryzyka, jakie towarzyszyło realizacji projektu tej miary w okresie 8 miesięcy.

 Także wybór technologii systemu poboru opłat budził na etapie przetargu kontrowersje i spory. Jak twierdzi jednak Łukasz Kister – współtwórca raportu – Mając na uwadze kryterium funkcjonalności systemu w obszarach: kosztów operacyjnych, niezaprzeczalności przejazdu, łatwości obsługi, niezawodności, skalowalności czy wreszcie wsparcia bezpieczeństwa ruchu drogowego, wybór technologii viaTOLL opartej na mikrofalach (DSRC) należy uznać za najbardziej uzasadniony.

 Aktualnie jedynym problemem, ale jakże kluczowym i strategicznym, jest dopuszczenie do pozostawienia koncesjonariuszy płatnych autostrad poza ogólnokrajowym systemem opłat. Według Eryka Kłossowskiego – Jest to jedna z największych porażek Generalnej Dyrekcji i Ministerstwa Infrastruktury. A jej wynikiem jest z jednej strony eksterytorialność części naszych autostrad; z drugiej zaś, omijanie przez samochody ciężarowe płatnych odcinków autostrad i rozjeżdżanie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych, z takim trudem w ostatnich latach wyremontowanych.

 Niemniej dzisiaj jest jednak za wcześnie by oceniać skuteczność tak niedawno wdrożonego systemu i snuć wnioski na przyszłość, dlatego Wiceprezes Instytutu Jagiellońskiego – dr Dominik Smyrgała, już dziś zapowiedział przygotowanie i publikację za kilka miesięcy raportu prezentującego rzetelne analizy także i w tych obszarach.

{jumi [*9]}

a