{gallery}4972{/gallery}
– Wyposażenie lokomotyw i infrastruktury trasy kolejowej CMK w system ETCS poziomu pierwszego umożliwi poruszanie się pociągów z prędkościami przekraczającymi dotychczas obowiązującą barierę 160 km/h – powiedział Paweł Przyżycki z Thales Polska. Wyjaśnił, ze maszynista, dzięki zamontowanym na pojeździe urządzeniom pokładowym systemu ETCS oraz specjalnym wyświetlaczom, może na bieżąco kontrolować przebieg trasy, w tym przede wszystkim ograniczenia – i to pomimo dużej prędkości, która uniemożliwia zwykłą obserwację znaków kolejowych. W ten sposób znacząco podnosi się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Jak ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, testy systemu wypadły pomyślnie. Zapowiedział, że do końca 2011 roku zostanie zakończone instalowanie urządzeń ETCS, czyli tzw. balis na 224 kilometrach CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem. CMK to pierwsza linia w Polsce, na której jest instalowany system ETCS.
System sterowania ruchem pociągów ETCS poziom 1 jest narzędziem do kontroli szybkości. Składa się głównie z komputera sterującego i urządzeń do pomiaru odległości umieszczonych w lokomotywie. Dzięki nim maszynista odbiera sygnały z tzw. balis, które są umieszczone w torze co kilkaset metrów. System pozwala na zatrzymanie pociągu, gdyby maszynista przeoczył sygnalizację stop. Obowiązujące w Polsce przepisy nie pozwalają na prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. bez zastosowania systemu ETCS.
ETCS jest częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który do 2015 r. ma zostać wdrożony na głównych trasach w Polsce, przede wszystkim na międzynarodowej linii kolejowej E 20 Berlin-Moskwa, która przebiega przez Kunowice, Poznań, Warszawę i Terespol. Ma funkcjonować także na liniach z Gdyni do Warszawy, z Warszawy do Łodzi, oraz z Opola przez Wrocław, do granicy z Niemcami.
{jumi [*9]}