czwartek, kwiecień 18, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 103.
JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/4972.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/4972
poniedziałek, 03 październik 2011 14:03

200 km/h na polskiej kolei

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
200 km/h na polskiej kolei Daniel Bereza

W minioną sobotę, 1 października, odbyła się jazda próbna pierwszej w Polsce lokomotywy wyposażonej w system ETCS. Podczas testu trzywagonowy skład jechał z rekordową w Polsce szybkością 200 km/h.

Testy polegały na sprawdzeniu, jak działa system sterowania ruchem kolejowym, budowany obecnie na Centralnej Magistrali Kolejowej przez firmę Thales. Pociąg złożony z trzech wagonów oraz lokomotywy Husarz testował system na odcinku Psary-Zawiercie, próbując przekroczyć prędkość, która jest przypisana do danego odcinka. Prawidłowe działanie ETCS uwzględnia dynamikę ruchu i tym samym wymusza zwolnienie pociągu zanim zostanie przekroczona dopuszczalna prędkość. Zaproszeni na pokaz przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, spółek kolejowych i producentów urządzeń byli uczestnikami dwóch przejazdów testowych. Pierwszy polegał na próbie przekroczenia 200 km/h. Rozpędzony przez lokomotywę Siemensa EU 44 „Husarz” skład osiągnął prędkość 201 km/h, po czym system zareagował i automatycznie wyhamował pociąg. Druga próba polegała na zaprezentowaniu możliwości lokomotywy i swobodnym przekroczeniu 200 km/h. Była to tzw. jazda na odpowiedzialność maszynisty. Pociąg bez problemu osiągnął zakładany pułap.

{gallery}4972{/gallery}

 

– Wyposażenie lokomotyw i infrastruktury trasy kolejowej CMK w system ETCS poziomu pierwszego umożliwi poruszanie się pociągów z prędkościami przekraczającymi dotychczas obowiązującą barierę 160 km/h – powiedział Paweł Przyżycki z Thales Polska. Wyjaśnił, ze maszynista, dzięki zamontowanym na pojeździe urządzeniom pokładowym systemu ETCS oraz specjalnym wyświetlaczom, może na bieżąco kontrolować przebieg trasy, w tym przede wszystkim ograniczenia – i to pomimo dużej prędkości, która uniemożliwia zwykłą obserwację znaków kolejowych. W ten sposób znacząco podnosi się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Jak ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, testy systemu wypadły pomyślnie. Zapowiedział, że do końca 2011 roku zostanie zakończone instalowanie urządzeń ETCS, czyli tzw. balis na 224 kilometrach CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem. CMK to pierwsza linia w Polsce, na której jest instalowany system ETCS.
System sterowania ruchem pociągów ETCS poziom 1 jest narzędziem do kontroli szybkości. Składa się głównie z komputera sterującego i urządzeń do pomiaru odległości umieszczonych w lokomotywie. Dzięki nim maszynista odbiera sygnały z tzw. balis, które są umieszczone w torze co kilkaset metrów. System pozwala na zatrzymanie pociągu, gdyby maszynista przeoczył sygnalizację stop. Obowiązujące w Polsce przepisy nie pozwalają na prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/godz. bez zastosowania systemu ETCS.
ETCS jest częścią Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który do 2015 r. ma zostać wdrożony na głównych trasach w Polsce, przede wszystkim na międzynarodowej linii kolejowej E 20 Berlin-Moskwa, która przebiega przez Kunowice, Poznań, Warszawę i Terespol. Ma funkcjonować także na liniach z Gdyni do Warszawy, z Warszawy do Łodzi, oraz z Opola przez Wrocław, do granicy z Niemcami.

{jumi [*9]}

a