updated 10:58 AM CEST, Oct 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Coraz więcej cyfry, coraz mniej książek

Wyróżniony Coraz więcej cyfry, coraz mniej książek fot. pexels.com

Ostatnie dane przedstawione przez ministerstwo finansów o rekordowej ilości PIT-ów wysłanych w tym roku w formie elektronicznej do urzędów skarbowych w całym kraju potwierdzają tylko codzienne obserwacje o stale rosnącej popularności internetu.

Szkoda, że to medium wykorzystywane jest jednak głównie dla rozrywki, a jednocześnie „tradycyjne” metody pozyskiwania informacji i dostarczania wiedzy, jak np. książki, zdają się odchodzić do lamusa.

Tymczasem aż niemal 11,4 mln rocznych deklaracji podatkowych za 2017 r. przesłanych przez internet to - wedle oceny resortu finansów - nowy rekord e-PIT-ów.

Oznacza to bowiem, że znacząca większość spośród ponad 14 mln istniejących gospodarstw domowych w taki właśnie sposób wypełnia deklaracje podatkowe. Jeszcze rok wcześniej przesłano 9,7 mln e-PIT-ów. Podczas gdy w 2013 r. tylko 3,75 mln.

Ministerstwo zapewnia, że wzrost popularności przesyłania e-PIT-ów to przede wszystkim zasługa administracji skarbowej, która „jak co roku pomagała w szybkim i bezproblemowym rozliczeniu PIT”. A ponadto „w ramach akcji „Szybki PIT” uruchomiono m.in. punkty rozliczeń w galeriach handlowych, a urzędy skarbowe działały dłużej”.

Jednak nie ulega wątpliwości, że stały wzrost popularność przesyłania PIT-ów w formie elektronicznej to także zasługa stale rosnącej popularności samego internetu w Polsce, po części - zasługa programu 500+.

Dostępne dane GUS na ten temat potwierdzają ten trend. W ub.r. 81,8% gospodarstw domowych z co najmniej 1. osobą w wieku 16-74 lata miało w domu przynajmniej jeden komputer. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie zwiększa się. W 2016 r. wynosił 80,1%, a w 2014 r. – 77,1%. Podobnie wygląda to w odniesieniu do dostępu do internetu. W ub. roku dostęp ten posiadało 81,9% gospodarstw domowych; 80,4% w 2016 r., zaś w 2014 r. - 74,8%.

Według GUS „dostęp do internetu częściej posiadały gospodarstwa domowe z dziećmi niż bez nich”. Ponadto „odsetek gospodarstw z internetem większy był w miastach niż na obszarach wiejskich”, zaś „wskaźnik dostępu do internetu najwyższy był na obszarach wysoko zurbanizowanych. Taka sama prawidłowość dotyczyła wykorzystywania szerokopasmowych łączy internetowych”.
Na tym tle znacznie gorzej wypadają statystyki dotyczące czytelnictwa. Choć wypada zaznaczyć w tym obszarze rozbieżności pomiędzy danymi Biblioteki Narodowej i GUS. Według BN tylko 38% Polaków przeczytało co najmniej jedną książkę w ciągu roku, zaś jeszcze mniej, bo 9% - deklaruje czytanie rocznie przynajmniej siedmiu książek. Przy czym zaledwie 6% czyta e-booki. Nie zaskakuje, że czytelnikami książek są głównie osoby uczące się i posiadające wyższe wykształcenie, mieszkające w największych miastach.

Według GUS rocznie 57,3% osób w wieku lat 16-74 czytało książki (e-książki, bądź audiobooki); więcej - kobiety: 68,2%, mniej - mężczyźni: 45,9%). Najwięcej spośród czytających przypada na młodych w wieku 16-24 lata (75,6%). To także ta grupa wiekowa czytała - wśród wszystkich czytających - najwięcej e-booków i audiobooków.

Nie są to, jak widać, wielkości „porażające”. W dodatku zastanawia wykazany w badaniach GUS fakt, że „zauważalna jest tendencja spadku czytelnictwa wraz z wiekiem”. To musi niepokoić, zważywszy, że „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”. Tym niemniej teza o totalnym zaniku czytania w naszym społeczeństwie jest wciąż (jak długo jeszcze?) przesadzona.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.