A+ A A-

Zdrowy rozsądek w inwestycjach

Wyróżniony Zdrowy rozsądek w inwestycjach fot. Newseria

Sprawa GetBack, za sprawą polityków z obu stron barykady, staje się paliwem na nadchodzące kampanie wyborcze.

Upór, z jakim próbuje się z tego zrobić aferę polityczną, szkodzi zarówno rynkowi finansowemu, jak i klientom instytucji finansowych.

Zdaniem niektórych ekspertów, gdyby zachowano minimum ostrożności przy oferowaniu obligacji GetBack, obyłoby się bez dużej rzeszy poszkodowanych.

Nie premier Morawiecki i nie profesor Rzońca winni są temu, że już po tym, jak pojawiły się wysoce niepokojące sygnały o kondycji spółki, nadal przekonywano drobnych inwestorów, że oferta GetBack to czysty zysk bez ryzyka. A jeśli politycy PiS i PO są czemuś winni, to temu, że nie wprowadzili wcześniej odpowiednich regulacji do polskiego prawodawstwa. Są za to takie obszary, gdzie z uporem maniaka wdraża się nikomu niepotrzebne regulacje. Ostatnio np. resort zdrowia wpadł na pomysł zakazu produkcji opakowań papierosów typu slim, chociaż Unia Europejska tego nie wymaga.
 
Jednocześnie przemyt wyrobów tytoniowych kwitnie. Inny przykład? Proszę bardzo. Co rusz próbuje się ograniczać działanie legalnych firm pożyczkowych, a lichwiarskie firmy z pogranicza szarej strefy działają bez zakłóceń.

W natłoku bezwartościowych wynurzeń na temat drugiego, trzeciego i czwartego dna sprawy GetBacku wielu osobom zapewne umknął bardzo ciekawy wywiad „Forbesa” z prezesem Quercus TFI. Pokazuje on mechanizmy stosowane przez instytucje finansowe, o których przeciętny Kowalski nie ma bladego pojęcia. Prezes Sebastian Buczek zwraca uwagę, że do końca ubiegłego roku obligacje GetBack były oferowane przez wiele renomowanych instytucji, a biura maklerskie zaczęły zawieszać swoje rekomendacje dopiero w grudniu i styczniu. Mimo tego znajdowali się pośrednicy, którzy w pierwszych miesiącach bieżącego roku oferowali obligacje spółki z oprocentowaniem na poziomie nawet powyżej 10%.

Oczywiście trzeba zapytać: dlaczego? Przecież poważna instytucja, na zdrowy rozsądek, nie będzie ryzykować swojej reputacji dla szybkiego zarobku. Na zdrowy rozsądek… Otóż w tej sprawie zdrowy rozsądek zawiódł, a wygrało iście socjalistyczne przywiązanie do gospodarki planowej. Banki i inni pośrednicy mają do wykonania, często wyśrubowane, plany prowizyjne. Żeby je wykonać, trzeba sprzedać produkty z odpowiednio wysoką prowizją. To dlatego – abstrahując od sprawy GetBack – banki ze szczególnym upodobaniem oferują produkty własnych TFI. Bo, jak wyjaśnia szef Quercusa, wtedy inkasują 100% opłaty za zarządzanie. Jeszcze raz odwołam się do zdrowego rozsądku – otóż dyktuje on, by pieniądze klienta dywersyfikować, minimalizując ryzyko. A już z pewnością nie zachęcać inwestora do hazardowych inwestycji. Żeby tak się stało, klient musi być partnerem, a nie „jeleniem”, na którym zarabia się odpowiednio dużą prowizję.

Powiedzmy sobie szczerze: finanse to dziedzina, w której trudno się poruszać bez odpowiedniej wiedzy. Jak wymagać od przeciętnego klienta banku, by rozumiał, o co chodzi w mechanizmach obligacji, nie mówiąc o bardziej skomplikowanych instrumentach finansowych. Klient zdany jest na dobrą wolę i uczciwość sprzedawcy produktu. Niestety, trudno być optymistą i wierzyć, że sytuacja się poprawi, bowiem polskie szkoły nie uczą wiedzy o rynku i instrumentach finansowych. A wszak żyjemy w rzeczywistości, gdzie instrumenty te nie są zabawą wąskiego grona zamożnych obywateli, lecz oferowane są milionom Polaków. Uczymy, że ważna jest profilaktyka zdrowotna, wbijamy do głowy tezy o szkodliwości palenia – to może kształćmy młodych Polaków tak, by wiedzieli, czym są obligacje, czym lokaty, a czym ryzyko. Palenie szkodzi - to fakt, ale złe inwestycje potrafią przekreślić dorobek całego życia.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.