updated 11:07 PM CEST, Oct 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

30% sprzedaży papierosów w Polsce zagrożone z powodu regulacji rządu

Wyróżniony 30% sprzedaży papierosów w Polsce zagrożone z powodu regulacji rządu fot. Pexels.com

Regulacyjny absurd – tak Instytut Staszica w najnowszym raporcie podsumował projekt Ministerstwa Zdrowia zakazujący sprzedaży papierosów w opakowaniach typu slim.

Dyrektywa Unii Europejskiej staje się pretekstem do wprowadzania przepisów, które zdecydowanie wykraczają poza unijne nakazy i oznaczają utrudnienia dla Polski, która jest obecnie liderem produkcji papierosów typu slim we wspólnocie. Jest to także złamanie zasad Konstytucji Biznesu, która mówi wprost, iż „prawodawca nie powinien wprowadzać regulacji ponad to, co jest konieczne do prawidłowego wdrożenia prawa unijnego czy (…) nakładać na przedsiębiorców dodatkowych obowiązków ani rozwiązań surowszych niż wymaga tego prawo, które podlega implementacji.”

Ministerstwo Zdrowia jeszcze w trakcie trwania okresów przejściowych związanych z implementacją unijnej dyrektywy tytoniowej postanowiło nałożyć na producentów kolejne obowiązki.

Postulowany zakaz sprzedaży papierosów cienkich w opakowaniach typu slim sprawi, że Polska będzie rodzynkiem na mapie Europy – inne kraje UE bronią opakowań slim jako spełniających wszelkie wymagania. Autora raportu – dr Dawida Piekarza, eksperta Instytutu Staszica dziwi pomysł resortu. „Zakaz sprzedaży papierosów slim w cienkich opakowaniach nie wynika z zapisów dyrektywy i jest zbędny z punktu widzenia unijnego prawa” – podnosi.

Dyrektywa UE nie zakazuje produkcji czy dystrybucji papierosów typu slim, nie mówi też, w jakim opakowaniu mają być sprzedawane. Ministerstwo Zdrowia twierdzi, że na paczce slim nie zmieszczą się ostrzeżenia o szkodliwości palenia w rzekomo wymaganej przez unijną dyrektywę postaci. Należy zauważyć, że ostrzeżenia takie są obecnie stosowane przez krajowych producentów wyrobów tytoniowych – w formie wymaganej unijnymi regulacjami.

Gdyby nowe, postulowane przez Ministerstwo Zdrowia, przepisy weszły w życie, polska branża tytoniowa musiałaby wprowadzić szereg  mylących sprzedawców i konsumentów rozwiązań. Papierosy typu king size i slim są rozróżniane na podstawie wielkości opakowania. Tymczasem w przypadku ujednolicenia wielkości paczek będzie dochodziło do pomyłek sprzedawców oraz błędnych decyzji zakupowych.

Istotą wszelkich regulacji odnoszących się do informacji czy komunikatów jest otwartość, transparentność i unikanie jakiegokolwiek wprowadzania w błąd konsumentów – podkreśla dr Piekarz. Tu mamy do czynienia z odwrotną sytuacją. Sztuczne powiększanie i wypełnianie paczek (tak, by w standardowym rozmiarze paczki znalazło się 20 papierosów typu slim) może nosić  znamiona wprowadzania kupujących w błąd.

Zła wiadomość dla Skarbu Państwa, dobra dla przemytników

Wyroby tytoniowe to jeden z ważniejszych polskich produktów eksportowych. Ponad 75% polskich wyrobów tytoniowych jest eksportowana. Przemysł tytoniowy wpłaca z tytułu podatków  do polskiego budżetu ok. 25 mld zł. rocznie.

Papierosy typu slim, stanowią prawie jedną trzecią papierosów sprzedawanych w naszym kraju. To właśnie do nich odnoszą się nowe regulacje. Zmianę przepisów mogą bardzo łatwo wykorzystać przestępcy wprowadzając na rynek nielegalne wyroby, co zredukuje wpływy podatkowe do budżetu i przyczyni się do rozwoju szarej strefy.







Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.