updated 2:46 PM CEST, Oct 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Kraina lotniskowych marzeń

Wyróżniony Kraina lotniskowych marzeń fot. Wikipedia.org

Koniunktura gospodarcza sprzyja snuciu mocarstwowych planów.

Wedle ekspertów, na których powołuje się „Dziennik Gazeta Prawna” z ubiegłego czwartku, w końcu bieżącego roku w budżecie państwa ma być 25-30 mld zł nadwyżki, a wzrost PKB ma sięgnąć 5 procent.To i można pomarzyć o wielkich projektach infrastrukturalnych.

Tymczasem sceptycy słusznie przypominają, że może najpierw warto by zająć się bardziej przyziemnymi problemami.

Nie tyle gorące lato, co upiornie gorąca polityczna atmosfera sprawia, że rzucenie jakiegokolwiek pomysłu powoduje niemal natychmiast wielki spór. Przy czym obie strony demonstrują niezwykle krótką pamięć. Na przykład projekt konsolidacji dwóch narodowych koncernów paliwowych, Orlenu i Lotosu. Za czasów poprzednich rządów był on poważnie analizowany i nie został bynajmniej uznany za z góry zły. Dzisiaj obecni decydenci forsują tę koncepcję, a obecna opozycja odsądza ją od czci i wiary. Smutne, że większość zarzutów ma naturę emocjonalną, a nie merytoryczną.

Podobnie rzecz się ma, gdy chodzi o budowę Centralnego Portu Lotniczego.

Z jednej strony szydzenie z ambicji rządu, tak jakby Polska była małym kraikiem. Z drugiej – prężenie muskułów i odpływanie w krainę marzeń. Nasz wielki port miałby być skuteczną konkurencją dla Berlina, a może i Pragi, i Kijowa… Szkoda, że przy okazji zbagatelizowano kwestię podstawową, czyli przekonanie mieszkańców Baranowa, gdzie ma powstać port, do samego projektu. Referendum gminne pokazało, że są oni nastawieni bardzo sceptycznie.

W ostatnich latach nasz kraj ogarnęła prawdziwa mania lotniskowa. Tak, jak każde województwo chce mieć wielką autostradę, lecz nie zawsze wie, z czego będzie ją utrzymywać, tak do niedawna każde miasto wojewódzkie chciało mieć duży port lotniczy. Przykład Radomia pokazał, że najłatwiej jest wydać pieniądze (zwłaszcza, gdy Unia Europejska dokłada się hojną ręką), a najtrudniej sprawić, by ktoś z lotniska chciał korzystać. Z kolei Warszawa chciałaby mieć wszystko: i przedwojenne Lotnisko Chopina, i port w Modlinie, a niektórzy jeszcze widzieliby na dokładkę wspomniany centralny port.

Autorzy lotniczych projektów patrzą w niebo i marzą… Warto by, żeby spojrzeli czasem na ziemię. Bo jak pogodzić plany uczynienia z Polski lotniskowej potęgi, skoro w sezonie wakacyjnym połowa sklepów na stołecznym Lotnisku Chopina stoi zamknięta. Otóż PPL ogłosiły postępowanie na najemcę powierzchni handlowych. Firma, której oferta została odrzucona, zarzuca organizatorom złamanie prawa i oddała sprawę do sądu. Sąd zdecyduje, kto ma rację, ale póki co mamy do czynienia ze zdumiewającą sytuacją. Pasażerowie, którzy chcą zrobić zakupy, muszą uganiać się po lotnisku, by znaleźć czynny sklep. W sezonie wakacyjnym, kiedy ruch jest duży. Z pewnością wizerunek Polski i Warszawy na tym nie zyskuje. Szefostwo PPL wyjaśnia w mediach przyczyny, odrzuca zarzuty w sprawie przetargu – nawet, jeżeli ma sto procent racji, to cóż te przyczyny mogą interesować pasażerów?

Z jednej strony – plany wielkiego portu, który odbierze ruch Berlinowi. Z drugiej – nieporadność w tak, wydawałoby się, prostej sprawie, jak funkcjonowanie sklepów na lotnisku. I jak tu dziwić się sceptykom, którzy mają wątpliwości odnośnie skutecznej realizacji ogromnych projektów, skoro są problemy z tymi najmniejszymi?

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.