updated 10:38 PM CEST, Aug 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Wart nawet 90 mld zł

Wyróżniony Wart nawet 90 mld zł

Rynek produktów marek własnych może mieć wartość prawie trzykrotnie większą niż podawana na koniec roku kwota wynosząca blisko 34 mld zł - może on być wart nawet 90 mld zł, poinformował agencję ISBnews Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

"Badanie AC Nielsena dla PLMA (Private Label Manufacturers Association) wskazują, że w Polsce można mówić o 28-proc. udziale marek własnych w całym rynku. Dotyczy to jednak głównie sieci handlowych. A co z pozostałymi uczestnikami rynku FMCG? Inne firmy badawcze podają z kolei, że w FMCG wynosi ono około 30 proc., ale nie podają, czy dotyczy to produktów żywnościowych wraz z non- food, czy nie" - powiedział ISBnews Faliński.

Według niego, kłopoty w dokładnym oszacowaniu wartości rynku marek własnych wynikają nie tylko ze specyfiki polskiego rynku, ale również z dynamik, jakie są notowane w ostatnich latach. Z szacunków firmy badawczej PRM wynika, że rynek marek własnych zwiększa się w imponującym tempie. W 2011 roku wart był ok. 28,5 mld zł, a na koniec ubiegłego roku miało to być już 33,8 mld zł.

"W mojej ocenie, rynek ten wart jest jednak znacznie więcej. Jeżeli weźmiemy pod uwagę sprzedaż produktów podlegających pod definicję 'marki własne' sprzedawane przez duże sieci handlowe, mniejsze sieci, a także hurtownie, to wartość rynku (wszystkie produkty spożywcze, non-food, marki hurtu, marki gastronomii i całej horeca, inne) 'private label' może sięgnąć nawet 90 mld zł" – szacuje Faliński.

Jego zdaniem, rynek marek własnych w ostatnich latach zyskał bardzo wiele m.in. dzięki takim sieciom dyskontowym, jak na przykład Biedronka, ale również dzięki "sieciowaniu" handlu kupieckiego.

Sieć Biedronka wypracowała swój własny model współpracy z producentami, wiążąc się z nimi wieloletnimi umowami. Tak jest m.in. w przypadku spółki U Jędrusia, która planuje jeszcze w tym roku wejść na GPW. W rozmowie z agencją ISBnews Andrzej Krupiński, prezes i właściciel spółki U Jędrusia, stwierdził, że to m.in. dzięki bardzo dużym zamówieniom z Biedronki trwa budowa zakładów Wieliczce oraz rozbudowa w Morawicy, ale plany są jeszcze większe.

Jak podkreślał w lutowym wywiadzie dla ISBnews Krupiński, współpraca z Biedronką bardzo poprawiła przychody spółki oraz skłoniła do sporych inwestycji w nowe zakłady, park maszynowy oraz ludzi. Co prawda, produkty U Jędrusia są w większości dużych sieci, ale Biedronka to dziś ponad 45 proc. jej produkcji.

Według Falińskiego, wartość produktów marek własnych będzie nadal dynamicznie się rozwijać w najbliższym czasie, choć może nie udać się dogonić liderów na europejskim rynku.

"Tendencja na rynku jest bardzo wyraźna. Generalnie wszystkie sieci handlowe deklarują rozwój marek własnych. Jednak nie sądzę, aby udało się zanotować poziom udziału 'private label', jaki jest notowany w Szwajcarii czy w Hiszpanii, gdzie jest to odpowiednio: 53 proc. i 51 proc." - dodał Faliński, wskazując na utrzymanie się ogromnej wieloformatowości rynku, znaczenia rynków lokalnych i roli małych powierzchni.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.