updated 10:04 AM CEST, Jul 19, 2018
A+ A A-

Szanse polskiej innowacyjności

Krzysztof Przybył Krzysztof Przybył

Dzięki nowoczesnym technologiom, a przede wszystkim Internetowi, świat faktycznie stał się globalną wioską. A w wiosce wszyscy wiedzą wszystko o wszystkich; o prywatność - nawet w czterech ścianach - bardzo trudno.

Dylemat – czy być bezpiecznym, czy też bronić swojego prawa do prywatności – będzie aktualny zapewne i w następnych pokoleniach. Nie ma jednak wątpliwości, że ogrom danych dotyczących każdego z nas musi być odpowiednio zabezpieczony. Służyć ma temu dyrektywa unijna RODO. Wymusza ona na polskich samorządach skuteczne działania zabezpieczające prywatność Polaków. Warto zaznaczyć, że jest ku temu skuteczne narzędzie – i to polskie.

Dyrektywa RODO będzie obowiązywać wszystkich członków UE od 25 maja 2018 r.

 
Został więc rok – tylko rok, zważywszy na powolność procedur biurokratycznych w polskiej (i nie tylko polskiej, gwoli sprawiedliwości) rzeczywistości.
 
 

Na razie jako pierwsze miasto na wdrożenie zgodnego z europejskimi normami systemu zdecydował się mazowiecki Ciechanów.

 
 
Wybrał rodzimy system kryptograficzny UseCrypt, należący do firmy Cryptomind. Aplikacja ta wykorzystuje polską technologię Hybrid Virtual Key Management (HVKM) z wykorzystaniem odpowiednich mechanizmów asymetrycznych. Jest to tani i prosty pakiet. I – podkreślmy jeszcze raz – nasz rodzimy. Polski.

Skoro odmieniamy przez wszystkie przypadki słowo „innowacyjność”, a torowanie drogi do sukcesu start-upów stało się narodową misją, to dajmy szansę na sprawdzenie się innowacyjnym rozwiązaniom w praktyce. Dobrze, że Ciechanów wybrał polskie rozwiązanie. Dobrze byłoby, gdyby inne samorządy również w pierwszej kolejności skupiły się na wyborze polskich aplikacji. Nie jesteśmy technologiczną pustynią, więc nie jesteśmy skazani na oferty międzynarodowych koncernów.


Naturalnie nie namawiam nikogo do tego, by przy wyborze jakiejkolwiek usługi kierował się wyłącznie tym, jaki kapitał stoi za ofertą. Zwłaszcza instytucje publiczne, finansowane z naszych podatków, muszą przede wszystkim patrzeć na jakość i użyteczność oferowanych rozwiązań. A z tych najlepszych – także w interesie publicznym – trzeba wybrać te polskie. To kwintesencja gospodarczego patriotyzmu, który rozumie coraz więcej Polaków.
Jeżeli zaś zdarza się, że w szranki stają same zagraniczne konsorcja, to warto przeanalizować, która oferta zapewni najwięcej miejsc pracy w naszym kraju i da budżetowi najwyższe wpływy podatkowe. Od poziomu samorządów przejdźmy na poziom centralny. Obecnie toczy się postępowanie na wybór operatora systemu poboru opłat od samochodów ciężarowych i przy okazji w ogóle na model tego systemu. Zgłosiło się kilkanaście konsorcjów, w tym obecny operator, Kapsch Telematic Services. Kto zasługuje na to, by zarządzać systemem w kolejnych latach, zdecydują fachowcy. Należy jednak wziąć pod uwagę doświadczenie oferentów, to, ile miejsc pracy już stworzyli w naszym kraju i – co również ważne – czy współpracują z polskimi specjalistami. Przy rozstrzyganiu postępowań, w których w grę wchodzą ogromne kwoty, nie można polegać tylko na obietnicach. Należy weryfikować realne fakty i realne osiągnięcia. Również na polu „polonizacji” działań danej firmy.


Mam nadzieję, że polski system ochrony danych się sprawdzi.

I mam również nadzieję, że w przyszłorocznej edycji Konkursu „Teraz Polska” eksperci będą mieli okazję do zweryfikowania Cryptomind.

W każdym razie serdecznie zachęcam, by firma dała im szansę!

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.