updated 1:01 PM CEST, Jun 22, 2018
A+ A A-

Budować markę, a nie gasić pożary!

Wyróżniony Budować markę, a nie gasić pożary! Siedziba Kancelarii Premiera w Al. Ujazdowskich 1/3 fot.Wikipedia

Kilka dni temu „Dziennik” doniósł, że w Kancelarii Premiera ma powstać zespół szybkiego reagowania, który będzie aktywny w przypadku kryzysów wizerunkowych.

To oczywiście pokłosie sprawy nowelizacji ustawy o IPN.

Jednocześnie jest to świetna odpowiedź na pytanie, dlaczego państwo polskie nie jest w stanie zmierzyć się z budową Marki Polska w różnych jej wymiarach.

Żaden zespół szybkiego reagowania nie byłby potrzebny, gdyby istniał jeden ośrodek koordynujący politykę wizerunkową naszego kraju. Bo choć obszary są bardzo różne, od gospodarki po historię, to polityka w zakresie budowy i umacniania Marki Polska musi być jedna. Od niemal trzydziestu lat decydenci hołdują zasadzie, że każdy dokłada własną cegiełkę do budowy tej marki we własnym zakresie. I tak, zamiast solidnego gmachu, mamy koślawy murek. Bo nawet jeżeli robotnicy trafiają się nie najgorsi, to nie ma majstra, który nadzorowałby cały proces i efekt końcowy takiej budowy.

Kiedy powstawała Polska Fundacja Narodowa, wydawało się, że wreszcie pojawiła się instytucja, która skoordynuje politykę wizerunkową. Nadzieje te były tym bardziej realne, że Fundacja została wyposażona w potężny budżet. Cóż – dziś mogę mieć tylko tę pociechę, iż nie jestem jedynym rozczarowanym.

Międzynarodowa awantura, która wybuchła po uchwaleniu przez Sejm zmian w ustawie o IPN, może przynieść jeden pozytywny skutek. Jest ona zimnym prysznicem na głowy decydentów, co zresztą sami przyznają. Byliśmy zadowoleni z naszej narracji historycznej, ale nic w tym dziwnego. Kierowaliśmy ją głównie do już przekonanych, czyli Polaków. Jasne, polskie społeczeństwo, w szczególności najmłodsze pokolenie, winno być edukowane w zakresie wiedzy o meandrach XX wieku. Ale to nie w polskich mediach pojawiają się brednie o polskich obozach śmierci czy stwierdzenia, że Polacy rywalizowali z Niemcami w zabójstwach żydowskich współobywateli. Same maile wysyłane przez ambasady i Redutę Dobrego Imienia to działanie ważne, ale reaktywne i niewystarczające. A na działania zapobiegawcze, długofalowe, nie ma pomysłu.

Nie da się budować Marki Polska bez udziału instytucji pozarządowych, świata nauki i gospodarki. Wiele razy podkreślałem to nie tylko na tym blogu. Po ostatnich zdarzeniach muszę dodać, że Marki Polska nie da się budować również bez zaangażowania polityków. Ciała takie, jak Polska Fundacja Narodowa, mogą być istotnym narzędziem, jednak strategia musi iść z góry. Kancelaria Premiera wydaje się dobrym ośrodkiem do wzięcia na siebie tego zadania.

Budowa każdej marki, a marek narodowych w szczególności, przypomina długi marsz. I nie jest to bynajmniej marsz po prostej. Zdarzają się ostre podejścia, zdarzają się i upadki. Najważniejsze, by określić, dokąd zmierzamy i co chcemy po drodze osiągnąć. Sądzę, że nasi politycy nie są w stanie teraz precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Paradoksalnie łatwiej jest gasić pożary, niż wypracować przeciwpożarową strategię. Tylko jak to się ma do budowy Marki Polska?

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.