updated 10:38 PM CEST, Aug 14, 2018
Na żywo:
A+ A A-

„Obligacyjny” efekt 500+

Wyróżniony „Obligacyjny” efekt 500+ Gmach Ministerstwa Finansów fot. Wikipedia.org

Gdy - tak, jak już od wielu miesięcy - inflacja jest ledwo zauważalna, a stopy procentowe ustalane przez Radę Polityki Pieniężnej od trzech lat ani drgną (główna, referencyjna, na poziomie 1,5 proc.) jedyną względnie sensowną alternatywą dla lokat, nieprzynoszących większych zysków, wydają się obligacje Skarbu Państwa.

Świadczą o tym dobitnie statystyki ogłaszane przez ministerstwo finansów - emitenta obligacji.

Tylko w I kwartale br. sprzedano je w łącznej kwocie 2,9 mld zł. Oznacza to ponad dwukrotny wzrost wobec I kwartału ub.r. (ok. 1,4 mld zł), prawie 2,5-krotny wobec I kw. 2016 r. (nieco ponad 1,2 mld zł) i ponad 8-krotny wobec I kw. 2015 r. (zaledwie niecałe 0,35 mld zł!).

Co więcej, podobnie wyglądają statystyki całoroczne (rzecz jasna bez danych za 2018 r.). Bowiem łączna wartość kupowanych obligacji skarbowych wzrastała od 2015 do 2017 r. z poziomu 3,2 do 6,9 mld zł (w 2016 r. wynosiła 4,6 mld zł).

Swój udział we wzrastającej popularności obligacji mają ich nowe rodzaje, wprowadzone w związku z programem Rodzina 500+. Jak tłumaczy ministerstwo obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób, otrzymujących świadczenie w ramach tego programu, które chcą oszczędzać na przyszłe potrzeby swoich dzieci. Rodziny takie mogą nabywać ten rodzaj obligacji do wysokości kwoty przyznanego świadczenia wychowawczego. Obecnie sprzedawane są dwa typy obligacji rodzinnych: sześcio- i dwunastoletnie. Oprocentowanie tych pierwszych w pierwszym roku oszczędzania wynosi 2,80%. W kolejnych latach jest równe inflacji i stałej marży wynoszącej 1,75% (gwarantującej zysk powyżej inflacji). Odsetki są wypłacane po zakończeniu oszczędzania. Podobnie wygląda to w przypadku rodzinnych obligacji 12-letnich, z tym, że oprocentowanie jest atrakcyjniejsze: w pierwszym roku oszczędzania wynosi 3,20%. W kolejnych latach jest równe inflacji i stałej marży wynoszącej 2,00%.
W samym marcu br. kupiono obligacje o łącznej wartości 864 mln zł. To na przestrzeni ostatnich trzech lat szósty miesięczny wynik (najwięcej sprzedano ich w tym czasie w listopadzie 2015 r. - 1,13 mld zł; niewiele mniej, 1,09 mld zł w lutym br.). Tak, jak w poprzednich miesiącach - w minionym w sprzedaży znajdowały się obligacje: 3-miesięczne oraz 2-, 3-, 4- i 10-letnie. W marcu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, największą popularnością cieszyły się trzy rodzaje obligacji: 3-miesięczne oraz 2- i 4-letnie. Wszystkie oferują stałe oprocentowanie. W tym pierwszym przypadku wynosi ono 1,5 proc. (w skali roku). W odniesieniu do obligacji 2- i 4-letnich oprocentowanie wynosi odpowiednio: 2,1 i 2,4 proc. w pierwszym roku. Przy czym w tym czasie oprocentowanie dwulatek jest naliczane od wartości 100 zł, a w drugim roku - od wartości powiększonej o odsetki za pierwszy rok (tzw. kapitalizacja odsetek). Odsetki są wypłacane po zakończeniu oszczędzania. W przypadku czterolatek oprocentowanie w pierwszym roku oszczędzania wynosi (patrz wyżej) 2,4 proc. Zaś w kolejnych latach - jest równe inflacji i stałej marży wynoszącej 1,25% (gwarantującej zysk powyżej inflacji).

Jak łatwo obliczyć nie przynosi to krociowych zarobków, zwłaszcza, że powyższe oprocentowania należy pomniejszyć o tzw. podatek Belki, tj. o 19 proc. Mimo wszystko jednak ten rodzaj oszczędzania, jak wynika to z lektury rozmaitych „porównywarek”, okazuje się w praktyce bardziej opłacalny od lokat.

Komentując marcowe wyniki sprzedaży, Piotr Nowak, wiceminister finansów tłumaczy, że - spośród oferowanych instrumentów nabywcy najchętniej wybierali obligacje, które łączą dwie cechy, przynoszą stały, z góry znany zysk i mają najkrótszy okres do wykupu. Łączna wartość sprzedaży obligacji 3-miesięcznych i 2-letnich wyniosła ponad 500 mln zł (63% udział w strukturze sprzedaży). Obligacje 4- i 10-letnie, których konstrukcja zabezpiecza oszczędności przed inflacją stanowiły 35% marcowej sprzedaży, nabywcy na ich zakup przeznaczyli ponad 300 mln zł.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.