updated 2:46 PM CEST, Oct 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Warto było inwestować w nowoczesne stadiony

Wyróżniony Warto było inwestować w nowoczesne stadiony fot. Wikipedia.org

Ponad pół wieku dzieli dwa historyczne przyjazdy Rolling Stonesów do Warszawy. Niewątpliwy znak czasów: w 1967 roku koncertowali w „podarowanym” nam przez Związek Radziecki Pałacu Kultury i Nauki, a w 2018 roku na warszawskim PGE Narodowym, który powstał także dzięki środkom z Unii Europejskiej.

Dwie różne epoki, dwa różne obiekty, a ten sam zespół i muzycy, których upływ czasu zdaje się nie dotykać.

Stonesi to tylko jedna z gwiazd, która w ostatnim czasie odwiedziła lub odwiedzi Polskę. Przez lata martwiliśmy się, że nasz kraj za często spadał z list tras koncertowych najsłynniejszych zespołów i wykonawców. Prawdą jest, że w latach dziewięćdziesiątych gwiazdy częściej wybierały Pragę czy nawet Budapeszt, niż Warszawę. Ba, jeszcze w czasach realnego socjalizmu, kiedy w 1986 roku legendarny zespół Queen zdecydował się na danie koncertu w Europie Wschodniej, to zdecydował się w końcu na węgierską stolicę, chociaż Warszawa ponoć też wchodziła w grę.

W ostatniej dekadzie proporcje zmieniają się na korzyść Warszawy. I nie można doszukiwać się tutaj jakiś politycznych czy gospodarczych powodów. Sądzę, że szalę przeważyła prozaiczna, lecz bardzo ważna kwestia odpowiedniej infrastruktury. Jeśli zespół planuje dać koncert dla kilkudziesięciotysięcznej publiczności, to, po pierwsze, musi mieć gdzie ten koncert dać, a po drugie organizatorzy muszą być pewni, że miasto, które gości muzyków, będzie w stanie ugościć również ogromną rzeszę fanów.

Kiedy zapadła decyzja o budowie nowoczesnych sportowych aren na potrzeby piłkarskich finałów Mistrzostw Europy, malkontenci wskazywali, że nowoczesne stadiony będą zawsze deficytowe. Bo wszak Euro nie zdarza się co roku, a koncertów, które są w stanie zapełnić szczelnie trybuny, jest w Polsce bardzo mało. Okazało się, że można przełamać zaklęte koło niemożności – nie było koncertów, bo nie było nowoczesnych stadionów, a tych z kolei według krytyków nie trzeba było budować, bo…nie ma koncertów.

A przecież, co widać na przykładzie warszawskiego PGE Narodowego, stadion na miarę dwudziestego pierwszego wieku to obiekt multifunkcjonalny. Przy czym jego rola jako areny sportowych zmagań jest istotna, ale nie jedyna. Ba, nawet nie najważniejsza. Przypomnę, że PGE Narodowy był gospodarzem tak ważnego dla Polski wydarzenia, jak szczyt Sojuszu Północnoatlantyckiego w 2016 roku. Skalę tego wydarzenia pokazują liczby: ponad dwa i pół tysiąca delegatów z kilkudziesięciu państw, osiemnastu prezydentów, dwudziestu jeden premierów, liczni szefowie dyplomacji, ministrowie obrony…Koncerty? Na przykład: Madonna, Depeche Mode i Coldplay. Do tego część biurowa, wynajmowana firmom. Nie mogę nie wspomnieć, że stadion gościł kilka razy Kapitułę Godła „Teraz Polska” i wystawę nominowanych do tej nagrody. W tym roku mieliśmy przerwę we współpracy, ale liczę, że do niej wrócimy.

PGE Narodowy to przykład, że wielki stadion może na siebie zarobić, i to nie tylko przy okazji takich kolosalnych imprez, jak szczyt NATO. Kluczowe jest zapewnienie multifunkcjonalności takiego obiektu, no i dobre zarządzanie, jak wszędzie w biznesie. A przy okazji dobry marketing i PR. Wniosek? Najgorzej ufać stereotypom. Tak, jak na loterii – żeby wygrać, trzeba najpierw kupić los. Żeby osiągnąć sukces, trzeba czasem zignorować opinie, że „nie da się”.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.