updated 2:46 PM CEST, Oct 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Konsensus podatkowy

Wyróżniony Konsensus podatkowy fot. freeimages.com

Pamiętacie lata 90 i „koszty kupię”? Masowe oszukiwanie na podatkach, dumę z tego kto na ile przekręcił fiskusa, filozofie „oni kradną – my kradniemy, oni oszukują – my oszukujemy”?

Pamiętam, ze jak w 1996 roku wróciłem do Polski byłem zszokowany postawą i demoralizacją, ale rozumiałem, że bierze się ona z komunizmu i działań państwa polskiego z jego durnym system podatkowym.

Jakkolwiek nie znoszę komunistów, to Leszkowi Millerowi należy się pochwała z wpisaniem do akt za wprowadzenie w 2004 roku podatku proporcjonalnego od działalności gospodarczej. To ona spowodowała radykalna zmianę nastrojów i postępowania ludzi w stosunku do państwa. Przytłaczająca większość przedsiębiorców zaczęła uczciwie rozliczać się z państwem. Skończyło się „koszty kupię” i chwalenie przy niedzielnym obiedzie na ile się oszukało urząd skarbowy. Zaś przychody państwa z tego tytułu wzrosły: z 21,5 mld w 2004 roku do 28,1 mld w 2006 roku.

Można powiedzieć, że pomiędzy przedsiębiorcami sektora MSP i państwem powstał konsensus podatkowy oparty na zasadzie win-win: akceptujemy i uczciwie płacimy.

Konsensus się mocno ugruntował i stał się jednym z elementów naszej obyczajowości.

Niestety, nierozumną decyzją rząd chce ten konsensus zerwać poprzez wprowadzenie II progu podatkowego dla działalności gospodarczej pod jakąś kłamliwą nazwą i żenującym powodem, od którego aż uszy się ze wstydu czerwienią. I bynajmniej nie chodzi o te 4% extra od dochodu powyżej 1 miliona złotych. Nie spotkałem nikogo kogo by te 4% uwierało. Uwiera co innego – zburzenie konsensusu, który tyle dobrego zrobił i na którym Polska bardzo zarobiła. Dzisiaj jest to 4% jutro będzie 8%, dzisiaj jest to 1 milion złotych, jutro będzie pół miliona, a po jutrze 200 tysięcy – licytacja została otwarta.

Jeśli tak się stanie – co jest prawdopodobne, skoro chcą wypuścić dżina – wrócą lata 90 i moralność publiczna z tego okresu. Pod rozwagę chciałbym też przedłożyć – że mogą wrócić przychody z tego podatku z tego okresu.

Oczywiście podatek od działalności gospodarczej jest „podatkiem dochodowym”, czyli najgłupszym z możliwych, który bardzo łatwo obejść, co naród polski dobitnie w latach 90 udowodnił. Zatem 4% podatek z II progu podatkowego będzie naprawdę płacił kto zechce – jest 100 sposobów, żeby go nie zapłacić, a temu co w Ministerstwie Finansów wyliczył te 1,5 mld przychodów, to radzę, żeby albo odkochał się od Excela, albo przestał pić w pracy.

Będzie też jeszcze jedna ofiara tego podatku – organizacje charytatywne. Większość darczyńców uzna, że już „dała” na cele charytatywne – niezależnie od faktów. Filantropia, rosnąca mocno w ostatnich latach – równie mocno będzie się zwijać.

Najbardziej jednak żal – tej atmosfery powinności, uczciwości, moralności podatkowej i zgody co do płacenia podatków i coraz mniejszego pola dla kombinatoryki. Wprowadzając II próg – rząd cofnie nas do moralności podatkowej z lat 90. Szkoda.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.