updated 10:36 AM CEST, Sep 19, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Nadregulacja, na której straci budżet

Wyróżniony Nadregulacja, na której straci budżet fot. Pexels.com

Wszystkie badania pokazują, że Polacy są w czołówce społeczeństw najbardziej pozytywnie nastawionych do Unii Europejskiej.

I to pomimo tego, że politycy usilnie pracują, by ten entuzjazm ochłodzić. Jedni przedstawiają Unię jako żandarma, który surowo będzie karał wszelkie próby głębszych reform, inni narzekają na „brukselskie elity”, lecz chętnie zasłaniają się wspólnotowymi regulacjami przy forsowaniu każdego absurdalnego rozwiązania prawnego. Cóż z tego, że tak naprawdę nierzadko są to wymysły polskich urzędników, z którymi Bruksela nie ma nic wspólnego.

Instytut Staszica bije na alarm: Ministerstwo Zdrowia szykuje regulację dotyczącą rynku tytoniowego, która szkodzi polskiemu eksportowi.

Dodam – trudno wyobrazić sobie, by zmniejszyła skalę uzależnienia od papierosów w Polsce. Mianowicie resort ministra Szumowskiego wpadł na pomysł, by zakazać produkcji opakowań papierosów typu slim. A to ze względu na dyrektywę Unii Europejskiej.

Sęk w tym, że zakaz sprzedaży papierosów slim w cienkich opakowaniach, jak dowodził dr Dawid Piekarz z Instytutu Staszica, nie wynika z zapisów tzw. dyrektywy tytoniowej. Dowodzi tego między innymi fakt, że jak dotąd podobną regulację wprowadził zaledwie jeden (!) kraj w UE. Dyrektywa w ogóle nie odnosi się do „slimów” ani do opakowań, w jakich mają być sprzedawane. Resort zdrowia twierdzi, że na paczce slim nie mieszczą się ostrzeżenia o szkodliwości palenia w rzekomo wymaganej przez UE postaci. To we Francji czy Niemczech mieszczą się i Unia tego nie kwestionuje, a w Polsce już nie?

Gdyby ową (nad)regulację przyjęto jako obowiązujące prawo, to zapewne wróciłyby sztuczki z czasów, kiedy to prywatni operatorzy pocztowi nie mogli dostarczać przesyłek poniżej pewnej wagi, więc dociążali koperty blaszkami. Po prostu slimy będą sprzedawane w zwykłych opakowaniach, wypełnianych jakimś materiałem. Kupujący będą się dziwić i złorzeczyć, ale – palić będą. Natomiast pomysł ministerstwa zaszkodzi produkującym w Polsce firmom tytoniowym. Ponad trzy czwarte polskich wyrobów tytoniowych idzie na eksport, a przemysł odprowadza do budżetu ok. 25 mld zł rocznie. Wiem, że nasza gospodarka prężnie się rozwija, a budżet notuje nadwyżkę, lecz czy miłościwie nam rządzący serio chcą, by sporą część tej sumy przejął budżet np. Czech lub Węgier? Nie oszukujmy się: skoro koncerny nie będą mogły produkować slimów w cienkich opakowaniach w Polsce, to będą to robić gdzie indziej.

Zgadzam się w pełni, że nawet największe wpływy do budżetu nie są usprawiedliwieniem dla zaniechania walki ze szkodliwym i kosztownym dla państwa nałogiem. W tym przypadku nie chodzi jednak o to, by zmniejszyła się liczba palaczy, bo tak się nie stanie. Czy urzędnicy wierzą, że jeżeli ulubione slimy będą sprzedawane w innym opakowaniu, to palacz tak się tym przejmie, że rzuci nałóg? Mam wrażenie, że chodzi o pokazanie branży tytoniowej, kto tu rządzi. A to, że przy okazji odczuje to budżet państwa? Chociaż lato – i to wyjątkowo upalne – w pełni, zasada „na złość mamie niech mi uszy zmarzną” w gabinetach na Miodowej jest niezwykle żywa…

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.