updated 11:44 PM CEST, Jul 17, 2018
A+ A A-

Krok w stronę liberalizacji

  • Napisane przez Gazeta Finansowa / Agnieszka Skarbek- Malczewska
  • Dział: Biznes wywiad

Z Marcinem Roszkowskim, prezesem Instytutu Jagiellońskiego, rozmawia Agnieszka Skarbek-Malczewska.

Mijający rok można ocenić jako dość ważny dla rynku gazowego. Porozumieniem zakończył się spór arbitrażowy między PGNiG a Gazpromem, a 20 grudnia to data uruchomienia giełdy gazu w ramach Towarowej Giełdy Energii. O arbitrażu i jego efektach mówiono już wiele, ale więcej emocji wzbudziły propozycje nowych taryf gazowych. Czy Pana zdaniem odzwierciedlają one uzyskaną obniżkę?

Chciałbym – myślę, że tak, jak wszyscy analitycy rynku – poznać szczegóły ugody, zawartej między polskim a rosyjskim koncernem. Niestety, ze zrozumiałych względów pozostają one poufne. Można oszacować, że obniżka wyniosła kilkanaście procent, może nawet bliżej dwudziestu. Z cen gazu, które znalazły się w propozycji nowej taryfy, zgłoszonej przez PGNiG, zadowoleni są „kuchenkowicze", czyli indywidualni odbiorcy. Dziesięć procent upustu to zauważalna suma, w szczególności w przypadku gospodarstw domowych, wykorzystujących gaz również do ogrzewania. Mniej cieszy się przemysł chemiczny, który liczył na większe obniżki.

Branża chemiczna uważa, że PGNiG powinno być bardziej szczodre. Czy słusznie?

Nie patrzmy tylko na rezultat porozumienia z rosyjskim gigantem, ale również na sytuację giełdowej spółki, jaką jest PGNiG. Ten rok dla finansów tej firmy jest, co tu kryć, fatalny. Wyniki finansowe po trzech kwartałach dobitnie to potwierdzają. Spółka musi wyrównać straty, znaleźć środki na kontynuowanie inwestycji, także związanych z gazem z łupków, a także sprawić, by odbiorcy gazu odczuli obniżkę, wymuszoną na Gazpromie. Przy czym warto pamiętać, że PGNiG musi kierować się zasadami, wymaganymi od giełdowych spółek. To nie urząd, dla którego bilans zysków i strat nie odgrywa większej roli. Sądzę, że większa niż czteroprocentowa obniżka dla branży chemicznej odbiłaby się m.in. na sfinansowaniu nowych inwestycji PGNiG.

Czy uruchomienie giełdy gazu to wydarzenie przełomowe?

Nie nazwałbym go przełomowym, ale z pewnością jest to ważne wydarzenie. To krok, przybliżający Polskę do liberalizacji obrotu gazem. Pamiętajmy, że chodzi tu nie tyle o dobrą wolę polskich decydentów, ile o wdrożenie reguł, wymaganych od państw członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z wytycznymi Unii, kraje członkowskie muszą zagwarantować funkcjonowanie w pełni konkurencyjnego, płynnego i transparentnego rynku dostaw gazu. Odbiorcy powinni mieć możliwość swobodnego wyboru dostawcy i cieszyć się gwarancją bezpieczeństwa i pewności dostaw.

Projekt nowelizacji prawa energetycznego, przygotowany przez PO, zakłada, że firmy handlujące gazem w Polsce będą mieć obowiązek sprzedaży poprzez giełdę towarową 30 proc. wolumenu paliwa. Pierwotnie miało być to 15 proc. Jak Pan ocenia ten wymóg?

Zanim zaczniemy podnosić poprzeczkę, dajmy sobie czas na obserwację, jak działa giełda gazu. Można zadekretować, że i 100 procent gazu musi być sprzedawane tą drogą, ale ktoś musi chcieć to kupić. Sądzę, że utrzymanie 15-procentowego wolumenu w pierwszym okresie, powiedzmy do połowy 2013 roku, byłoby zasadne, a potem można tę ilość sukcesywnie zwiększać.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.