updated 12:56 PM CET, Nov 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Najbardziej liczy się jakość

Wyróżniony Najbardziej liczy się jakość Fot. www.terazpolska.pl

Rozmowa z Krzysztofem Przybyłem, prezesem Fundacji „Teraz Polska” nt. tegorocznej edycji konkursu "Teraz Polska".

Konkurs „Teraz Polska” należy do najstarszych inicjatyw, których celem jest promocja polskich produktów i usług najwyższej jakości. Czy, mimo upływu ponad dwudziestu lat, formuła konkursu się nie starzeje?

Formuła konkursu pozostaje ta sama, ale sam projekt cały czas się rozwija i ewoluuje. Przypomnę, że na początku wyróżniano produkty i usługi, oferowane przez polskie firmy. „Teraz Polska” była pierwszą tego rodzaju inicjatywą, pomyślaną na ogólnopolską skalę. W budowie prestiżu i popularyzacji konkursu wydatnie pomógł patronat honorowy prezydenta RP. W ostatniej dekadzie konkurs wzbogacił się o kolejne kategorie. Wyróżniamy również gminy, odznaczające się gospodarnością i atrakcyjnością dla mieszkańców oraz przedsiębiorców i przedsięwzięcia innowacyjne.

 

Grono laureatów konkursu jest liczne…

To ponad 500 firm, instytucji i gmin. Na liście laureatów, którą w całości można znaleźć na stronie internetowej Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego www.terazpolska.pl, figurują zarówno wielkie, szeroko znane przedsiębiorstwa, jak i małe podmioty. Łączy je jedno – wysoka jakość oferowanych wyrobów bądź usług. Poprzeczka w naszym konkursie postawiona jest naprawdę wysoko, a mimo to Kapituła ma co roku trudne zadanie. Po prostu bardzo wiele zgłoszeń zasługuje na uznanie i dobrą ocenę, więc wybór tych najlepszych nie jest wcale prosty!

 

Z roku na rok przybywa konkursów i rankingów dla przedsiębiorców. Nie wszystkie cieszą się dobrą renomą, nie wszędzie jasne są kryteria wyboru laureatów. Co mógłby Pan doradzić tym, którzy rozważają zgłoszenie swojej firmy do jednej z inicjatyw?

Przede wszystkim zachęcam do udziału w konkursie „Teraz Polska”. Naprawdę, nie trzeba być rynkowym gigantem, by mieć szansę na nagrodę. Liczy się jakość i innowacyjność, o czym już wielu się przekonało. Jest jeszcze czas na wypełnienie ankiety zgłoszeniowej do udziału w tegorocznej, 23. edycji konkursu – do 15 stycznia. Wszystkie szczegóły znajdą Państwo na naszej stronie internetowej.

 

A co z innymi konkursami?

Innych przedsięwzięć nie chcę określać mianem konkurencyjnych – dlatego, że każdy ciekawy projekt, pomagający w promocji polskich marek, witamy z radością. Na pewno przedsiębiorca, który rozważa aplikowanie o nagrodę, powinien wiedzieć, kto jest organizatorem konkursu i kto znajduje się w gronie partnerów oraz patronów takiej inicjatywy. Powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób ewentualne zdobycie wyróżnienia wesprze promocję jego działalności. Niezwykle ważna jest też przejrzystość i wiarygodność oceny zgłoszeń. Liczy się nie tylko to, kto dokonuje oceny, ale również sposób jej dokonywania.

 

Jak to wygląda w przypadku konkursu „Teraz Polska”?

Pierwszy etap to weryfikacja ankiet przez Branżowe Komisje Ekspertów, w skład których wchodzą wybitni specjaliści z różnych dziedzin, w tym profesorowie i pracownicy najlepszych polskich uczelni oraz placówek naukowych. Przez sito Komisji przechodzą tylko zgłoszenia, w przypadku których nie ma wątpliwości co do standardu usług, produktów bądź przedsięwzięć innowacyjnych. Wszystkie wnioski, pozytywnie zaopiniowane przez Komisję, trafiają do Kolegium Ekspertów, które decyduje o przyznaniu nominacji do Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. Ostatni etap to decyzja Kapituły Konkursu, w skład której wchodzą osobistości ze świata kultury, nauki, polityki i biznesu. Na czele Kapituły stoi obecnie prezes Polskiej Akademii Nauk, prof. Michał Kleiber. No a potem wyróżnionych przez Kapitułę czeka już tylko najprzyjemniejszy moment – odebranie nagrody podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim w Warszawie.

 

Jak wygląda rozpoznawalność godła „Teraz Polska” po dwóch dekadach istnienia konkursu?

Dysponujemy ostatnimi wynikami badań, przeprowadzonych w październiku 2011 r. przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej i Rynku MARECO Polska. 78 proc. ankietowanych uznało, że oznaczanie produktów i usług godłem „Teraz Polska” jest dobrym sposobem promocji za granicą, a 72 proc. uważa, że godło gwarantuje wysoką jakość produktu. Aż 81 proc. respondentów, którzy zetknęli się z godłem „Teraz Polska” na produktach i usługach, dokonało ich zakupu. Myślę, że te dane są najlepszą odpowiedzią nie tylko na pytanie o rozpoznawalność godła, ale również na pytanie o to, czy warto wystartować w konkursie.

 

„Teraz Polska” to nie jedyne przedsięwzięcie, organizowane przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego?

Oczywiście, że nie. Jesteśmy, od sześciu lat, organizatorem konkursu „Teraz Polska Promocja” w ramach którego wyróżniane są najlepsze prace magisterskie, poświęcone promocji Polski, polskiej kultury, nauki i gospodarki. Od 2010 r. organizujemy konkurs „Wybitny Polak”, którego głównym celem jest wykreowanie pozytywnego wizerunku Polaków, pokazanie ich dokonań oraz wyróżnienie i promocja osób, które potrafiły odnieść sukces w kraju i poza jego granicami. Co ciekawe, konkurs prowadzony jest równolegle w Polsce i za granicą, w środowiskach polonijnych (np. USA, Norwegia, Wlk. Brytania).W roku 20-lecia konkursu zainicjowaliśmy nagradzanie Godłem ważnych wydarzeń o charakterze społecznym. Jesteśmy również (obok Krajowej Izby Gospodarczej i Impresji Studia Promocji) współorganizatorem Konkursu o Tytuł „Pracodawca Godny Zaufania”. Jesienią 2012 r. ogłoszono wyniki czwartej edycji tego przedsięwzięcia, promującego najlepsze wzory w zakresie polityki pracowniczej wielkich firm, a także wyróżniającego dziennikarzy zajmujących się CSR-em.

{jumi [*9]}

Warszawa