updated 1:04 PM CEST, Jun 18, 2018
A+ A A-

Problemy, pomysłem na własną firmę

  • Napisane przez Kamil Ciepieńko / Gazeta Finansowa
  • Dział: Biznes wywiad
Trener biznesu Jacek Wiszniowski Trener biznesu Jacek Wiszniowski
Mają wiele pasji, jeden z nich jest płetwonurkiem, drugi uprawia egzotyczne sztuki walki. Łączy ich jednak wspólna pasja – rozwiązywanie problemów, z którymi zwykli ludzie nie potrafią sami sobie poradzić. Z Jackiem Wiszniowskim i Markiem Misiewiczem, trenerami biznesu rozmawia Kamil Ciepieńko.

{jumi [*4]}Jak wygląda rynek szkoleń w Polsce?

Jacek Wiszniowski: Sama oferta jest bardzo szeroka. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów szkoleń. Naszą specjalizacją są szkolenia zamknięte, czyli tzw. szyte na miarę, pod kątem danego klienta. Polega to na tym, że klient zamawia szkolenie dla pracowników, dotyczące konkretnego problemu, bierze udział w analizie potrzeb i projektowaniu szkolenia.

Marek Misiewicz: Jeśli przedsiębiorcy potrzebują ogólnej wiedzy z danego tematu, korzystają ze szkoleń otwartych. Często jest jednak tak, że w firmie pojawia się problem, który trzeba rozwiązać i wtedy pojawia się konieczność przeszkolenia całego zespołu z jednego tematu. To nasz obszar pracy. Na początku lat 90., szkolenia zamawiali głównie szefowie zachodnich korporacji inwestujących w Polsce. Teraz, ta sytuacja jest już zupełnie inna, ponieważ coraz więcej polskich firm docenia korzyści, jakie dają takie szkolenia.

Jaka jest efektywność podobnych szkoleń, czy istnieją mierzalne wartości, które potwierdzają ich skuteczność?

JW: Istnieje wiele wskaźników mierzących efektywność szkolenia. Najważniejsze jest jednak to, czy dana osoba potrafi potem radzić sobie w trudnych sytuacjach. W trakcie naszych szkoleń uczestnicy odgrywają scenki, podczas których najważniejsze jest, czy wykorzystują poznane wcześniej techniki i mechanizmy zachowań czy rozmów.

MM: Dodatkowo, jeśli jest taka możliwość, śledzimy późniejsze zachowania uczestników, pozostajemy z nimi w kontakcie. To dla nas najlepszy sposób, aby poznać efekty naszej pracy.

Lepsze zdolności interpersonalne zespołu, przekładają się też na wymierne wyniki całego przedsiębiorstwa, ale są to już wewnętrzne analizy danego klienta.

Jakiego rodzaju szkolenia są najbardziej popularne wśród przedsiębiorców?

JW: Najbardziej popularne są szkolenia dla handlowców polegające na pozyskiwaniu i obsłudze klienta m.in. dlatego, że klient jest zazwyczaj jedyną osobą, która może zwolnić z pracy cały zespół, a nawet zarząd. Wystarczy, że po prostu przestanie przychodzić. Kolejne popularne szkolenia to komunikacja w zespole, podczas których mamy do czynienia m.in. z asertywnością i zarządzaniem. Trzeci pakiet szkoleń, to te związane ze zmianami zachodzącymi na rynku, np. tematy dotyczące zwolnień. Niestety, w ostatnim czasie są to bardzo popularne zlecenia.

Czy można zaryzykować stwierdzenie, że szkolenia są jednym z narzędzi, którymi przedsiębiorcy próbują tuszować nierozważne decyzje kadrowe?

MM: Nie spotkaliśmy się dotąd z taką teorią, uważamy jednak, że ludzi zatrudnia się w firmach za kompetencje, a zwalnia za charakter. Często jest tak, że w zespole są wysokiej klasy fachowcy, którzy po prostu nie potrafią się dogadać. Nie powinno się więc traktować szkoleń jako narzędzia, którym chce się coś zatuszować, a bardziej jako narzędzie służące rozwojowi.

JW: Należy też dodać, że przedsiębiorca, który przyjmuje osoby do pracy, opiera się wyłącznie na dokumentach. W czasie pracy okazuje się jednak, że niektórzy z nich mają np. pewne kompleksy, ambicje, czy tzw. ukryte cele, które skutecznie dezorganizują pracę. Wtedy potrzebne jest szkolenie, które likwiduje negatywne emocje.

Piszecie o sobie, że prowadzicie innowacyjne treningi, na czym to polega?

MM: W Polsce jest wielu dobrych trenerów, jednak to, co wyróżnia naszą firmę, to fakt, że pracujemy w stałym, dwuosobowym zespole. Chodzi w tym przypadku o dwie podstawowe korzyści dla klienta. Pierwsza: to zróżnicowana informacja zwrotna dla klienta, druga - korzyść jest taka, że pracując w dobrze zgranym zespole, który wzajemnie się „pilnuje", sami sobie dostarczamy informację zwrotną, co skutecznie podnosi jakość szkolenia.

JW: Dodatkowo, wszystkie nasze treści popieramy przykładami, a skoro jest nas dwóch, to tych przykładów jest też dwa razy więcej. Przykłady pochodzą nie tylko ze świata biznesu, ale też z naszych prywatnych doświadczeń. Rodzaj szkolenia oparty na anegdotach i metaforach jest o wiele skuteczniejszych, niż zwykły wykład. Pracujemy m.in. na zasadach symulacji i scenek podczas których, zespół aktywnie uczestniczy w szkoleniu i samodzielnie wyciąga wnioski. Jest to nauka oparta na praktyce.

MM: Tylko brak nudy, wysoka energia i mocne zaangażowanie oraz świadomość, że robimy coś razem, daje najlepsze efekty.

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.