updated 12:15 PM CEST, May 24, 2018
A+ A A-

Rośnie wartość firm społecznie odpowiedzialnych

Wyróżniony Rośnie wartość firm społecznie odpowiedzialnych Fot. Dziennik Gazeta Prawna

Z Robertem Olesińskim, kierownikiem działu dodatków specjalnych w Dzienniku Gazecie Prawnej, współorganizatorem Rankingu Odpowiedzialnych Firm, laureatem Raportu „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu” Gazety Finansowej, rozmawia Maciej Pawlak.

Wspólnie z programem BIZON w Radiu PIN zostaliście nagrodzeni za „poszerzanie wiedzy na temat idei CSR”, a w szczególności za współtworzony „Ranking Odpowiedzialnych Firm 2012”. Czym tego typu ranking wyróżnia się wśród wielu innych tego typu zestawień?

W tym roku ruszyła kolejna, siódma już edycja Rankingu Odpowiedzialnych Firm (ROF). Jest to jedyne całościowe zestawienie największych spółek w Polsce ocenianych pod kątem jakości zarządzania społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR). Reguły, według których są oceniane firmy biorące udział w rankingu zostały opracowane przez znanego eksperta w dziedzinie CSR dr Bolesława Roka z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego. Audytem wstępnych wyników zajmuje się renomowana w skali całego świata firma PwC. A patronem jest prestiżowe Forum Odpowiedzialnego Biznesu, którego prezeską jest Mirella Panek – Owsiańska.

Nasz ranking umożliwia porównanie wyników w poszczególnych obszarach CSR pomiędzy firmami, a także jest cennym instrumentem ułatwiającym uporządkowanie i rozwój strategii odpowiedzialności biznesu. Ankieta, na podstawie której przygotowywany jest Ranking Odpowiedzialnych Firm składa się z 60 pytań z pięciu obszarów CSR: odpowiedzialne przywództwo, komunikacja z interesariuszami, zaangażowanie społeczne, odpowiedzialne zarządzanie i innowacyjność społeczna. Aby zachęcić do uczestnictwa także te firmy, które są mniej zaawansowane w procesie wdrażania zasad CSR stworzyliśmy – podobnie jak w ubiegłym roku - możliwość udzielenia odpowiedzi w ramach skróconej i uproszczonej ankiety. To są najważniejsze atrybuty wyróżniające nasz ranking.

 

Dlaczego zdecydowaliście się nagradzać firmy za działalność CSR?

Działalność CSR jest niezwykle ważna. Przedsiębiorstwa, które tym się zajmują zdają sobie sprawę, że nie funkcjonują na bezludnej wyspie. Pamiętają o swojej roli nie tylko ściśle biznesowej, ale także społecznej. Menedżerowie i pracownicy wiedzą, że nie mogą się zamykać w murach swoich firm. I prowadzą naprawdę różnorodne działania - często mające swoje korzenie w podstawowej działalności firmy - pomagające lokalnym środowiskom.

Jakie są praktyczne skutki publikowania takiego rankingu? W jak dużej skali społeczna odpowiedzialność biznesu w naszym kraju zyskuje na znaczeniu? Czy np. wciąż pozostaje w kręgu zainteresowania tylko największych firm?

Coraz więcej niewielkich firm działających w skali regionalnej podejmuje działania w zakresie CSR. Są też takie firmy, które to robią nawet nie wiedząc, że taka właśnie jest nazwa ich działalności. Nasz ranking i wszystkie przedsięwzięcia z nim związane uświadamiają biznesowi, że warto być obecnym w przestrzeni społecznej, pomagać i skutecznie budować swój wizerunek.

Wyniki rankingu zostaną ogłoszone podczas specjalnie zorganizowanej gali w drugiej połowie kwietnia 2013 roku i opublikowane w Dzienniku Gazecie Prawnej. Rankingowi towarzyszyć będą zestawienia branżowe, analizy wyników, komentarze ekspertów, opis metodologii, artykuły związane z tematyką CSR, studia przypadków, w tym informacje o firmach, które zajmą czołowe miejsca w Rankingu, bądź w inny sposób wyróżnią się osiągnięciami w zakresie odpowiedzialności biznesu.

 {jumi [*9]}

Warszawa