updated 11:16 PM CEST, Apr 24, 2018
A+ A A-

Rywalizacja jest zdrowa i pożądana

Wyróżniony Rywalizacja jest zdrowa i pożądana Fot. PKP Cargo

Z Łukaszem Boroniem, prezesem PKP Cargo SA, wyróżnionym przez magazyn Home&Market tytułem TOP Menedżera 2012 rozmawia Maciej Pawlak.

Podejmowaliście Państwo próby przewozów z/na rynek chiński. Jaką widzi Pan Prezes realną perspektywę (i na jakich zasadach) dla kontynuacji kolejowych przewozów towarowych polsko-chińskich?
W ramach przewozów z Chin do Europy możemy być przewoźnikiem na odcinku od granicy szerokiego toru do Polski lub krajów, w których mamy licencje na wykonywanie samodzielnych przewozów (Niemcy, Belgia, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry - ubiegamy się o Holandię). Rynki na wschodzie to pole działalności tamtejszych przewoźników i działamy we współpracy z nimi. Dotychczas zrealizowaliśmy kilka przewozów, w których byliśmy elementem łańcucha logistycznego z Chin do Europy.

Jak będzie dalej wyglądała rywalizacja PKP Cargo z prywatnymi przewoźnikami o udziały w polskim rynku przewozów towarowych, zwłaszcza z DB Schenker? W jakim stopniu do utrzymania jest wasz obecny ok. 46 proc. w nim udział?
Rywalizacja - nie lekceważymy konkurentów, ale konkurencja jest zdrowa i pożądana dla PKP Cargo. Gdyby nie konkurenci nie przeszlibyśmy długiej drogi restrukturyzacji oraz przewoźnika generującego straty do przewoźnika wykazującego zyski. Co do spadku udziałów w tym roku - wynika ze spadku przewozów kruszyw, w których mieliśmy większościowy udział. Po EURO 2012 po prostu nie buduje się tak dużo dróg i autostrad, jak w poprzednich latach. Ten spadek, jako największy gracz w tym segmencie krajowych przewozów kolejowych, odczuwamy i staramy się aby skompensować go inną działalnością przewozową (innych towarów).

Wielkość kolejowych przewozów towarowych na całym polskim rynku zmalała wobec ub.r. Czy ten trend utrzyma się do końca roku? Kiedy nastąpi ewentualne odbicie w górę?
O wielkości przewozów na rynkach Europy decydują jakość infrastruktury, wzrost gospodarczy oraz konkurencyjność przewoźników wobec transportu kołowego. Infrastruktura w Polsce jest modernizowana, więc w przyszłości prędkość handlowa pociągów prawdopodobnie wzrośnie. Wzrost gospodarczy - trzeba mieć nadzieję ze będzie, ale czy będzie i jakiej wielkości zobaczymy po danych GUS. W odniesieniu do perspektyw rozwoju obu segmentów transportu: kołowego i kolejowego - są towary, o które kolej i ciężarówki bardzo rywalizują (kontenery). Wierzymy, ze jest szansa na przewozy większej ilości kontenerów na polskim rynku, zależnie od jakości infrastruktury i wzrostu gospodarczego. Bo konkurencja na rynku przewozów kolejowych jest, i to bardzo dobrze - każdy podmiot musi dzięki niej być lepszy niż wcześniej. To dobrze.

{jumi [*9]}

Warszawa