updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

CSR zmieni wizerunek firm pożyczkowych?

Wyróżniony CSR zmieni wizerunek firm pożyczkowych? Fot. raportcsr.pl

Związek Firm Pożyczkowych to stowarzyszenie firm, które wspólnie chcą zmienić nie tylko obraz branży pożyczek pozabankowych, ale zgadzają się też, że warto promować i stosować najwyższe standardy biznesowe i etyczne.

O roli CSR w tych planach portal raportcsr.pl rozmawia z Jarosławem Rybą, prezesem Związku Firm Pożyczkowych.

 

Jakie działania podejmuje Związek Firm Pożyczkowych w zakresie CSR?

Związek Firm Pożyczkowych działa obecnie w formie stowarzyszenia, a wiele z naszych celów statutowych dotyczy wprost działań społecznych, analogicznych do realizowanych przez przedsiębiorstwa komercyjne w ramach CSR. Działalność prospołeczna jest jednym z trzech filarów naszej organizacji. Strategia na najbliższe 12 miesięcy w tym obszarze zakłada uruchomienie pomocy prawnej dla konsumentów na rynku pożyczek pozabankowych, mediacje pomiędzy klientem a firmą pożyczkową w sytuacjach spornych, których nie rozwiązała procedura reklamacyjna i uruchomienie bezpłatnej infolinii eksperckiej. Pracujemy też nad kodeksem dobrych praktyk branży pożyczkowej, który w znacznej mierze będzie chronił konsumenta lepiej, niż obowiązujące już przepisy prawa. Podejmowane będą również szeroko zakrojone działania edukacyjne przy współpracy z mediami, budujące świadomość finansową w społeczeństwie. Uwieńczeniem tych działań będzie wdrożenie programu stypendialnego dla najzdolniejszej młodzieży wybranej spośród rodzin klientów firm zrzeszonych w naszym Związku.

 

Do kogo głównie będą skierowane te działania?

Działania będą przede wszystkim kierowane do klientów firm pożyczkowych, niezależnie od miejsca zamieszkania, czy sytuacji finansowej. Chcemy dotrzeć również do osób określanych jako wykluczone finansowo. W tych działaniach liczymy na wsparcie mediów, szczególnie publicznych i regionalnych. Część działań społecznych będzie skierowana również do innych organizacji pożytku publicznego, z którymi mamy zamiar ściśle współpracować. Nie zapominamy też o oddziaływaniach bezpośrednio na samą branżę, dlatego stworzymy kodeks dobrych praktyk oraz program szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników branży pożyczkowej.

 

Jakie cele zamierza osiągnąć ZFP poprzez CSR, jeżeli chodzi o postawy klientów?

Przede wszystkim liczymy na wzrost świadomości finansowej klientów. Chcemy, żeby podejmowana decyzje finansowe w zakresie zaciągania zobowiązań były przemyślane i trafne. Firmom pożyczkowym zależy na minimalizowaniu zjawiska przekredytowania, które swoje początki ma w sektorze bankowym, ale obecnie dotyka wszystkich pożyczkodawców. Dlatego wierzymy, że nasze działania przyczynią się do wzrostu moralności płatniczej wśród konsumentów, co pozytywnie odczują wszystkie podmioty na rynku.

Czy poprzez akcje CSR-owe chcecie Państwo też zmienić wizerunek firm pożyczkowych?

Oczywiście, ponieważ jednym z podstawowych celów CSR jest budowanie reputacji. Firmy pożyczkowe, na szeroką skalę na konkurencyjnym rynku, działają w Polsce dopiero od kilku kwartałów, dlatego do tej pory nie podejmowały zintegrowanych działań prospołecznych. Założenie Związku Firm Pożyczkowych jest pierwszym krokiem do poprawy wizerunku branży i odżegnania się uczciwych firm pożyczkowych od szkodliwych praktyk stosowanych w parabankach.

 

Jak Pan ocenia działalność CSR-ową firm pożyczkowych?

Przykro mi to mówić, ale rzeczywiście jest bardzo dużo do zrobienia w tej kwestii. Związek Firm Pożyczkowych jest pierwszą organizacją w tej branży, której jednym z podstawowych celów jest działalność społeczna ukierunkowana w interesie konsumenta. Poza firmami zrzeszonymi w ZFP można na pewno docenić intencje Wongi, która wdraża zasady odpowiedzialnego biznesu stosowane w macierzystej firmie na Wyspach Brytyjskich, czy Providenta, który zrealizował już kilka akcji społecznych i edukacyjnych. Niestety, reszta branży dopiero dojrzewa do wizji wdrożenia CSR w swoich biznesach. Jako Związek Firm Pożyczkowych będziemy przekonywać wszystkich uczestników rynku, że warto przy budowie długoterminowych strategii uwzględniać interes społeczny.

Rozmawiał: Bogusław Mazur

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.