updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Nie mieszajmy biznesu z działalnością charytatywną

Nie mieszajmy biznesu z działalnością charytatywną Fot.wikimedia.org

Z Januszem Korwin–Mikkem, Prezesem Nowej Prawicy, gościem uroczystości wręczenia Nagród Kurier365.pl rozmawia na portalu raportcsr.pl Bogusław Mazur.

Jaka jest Pana opinia o społecznej odpowiedzialności biznesu?

 

Uważam, że coś takiego jak „społeczna odpowiedzialność biznesu” nie istnieje. Istnieje jedynie społeczna odpowiedzialność poszczególnych ludzi. I to nie jako biznesmenów, bo człowiek prowadzący biznes powinien dbać tylko o to, aby zarabiać jak najwięcej pieniędzy. Gdy je zarobi, to – jako osoba prywatna – może swoje pieniądze wydawać na różne pożyteczne cele. I w tym się zawiera jego społeczna odpowiedzialność. Natomiast gdy pracuje jako biznesmen, to jego odpowiedzialność polega na maksymalizacji zysków, na byciu drapieżnym przedsiębiorcą.

 

Jednak działania społecznie odpowiedzialne stają się częścią biznesu. Są to działania przynoszące firmom wymierne korzyści. Czy aby na pewno biznesmeni nie powinni uwzględniać takich działań w swoich biznesplanach?

Te działania stwarzają dwuznaczną sytuację. Pieniądze na nie przeznaczane są odliczane od podatku, co w gruncie rzeczy powoduje, że biznesmen płaci nie swoimi pieniędzmi, tylko pieniędzmi podatników. Wprowadzając takie regulacje podatkowe, rząd niejako oddelegowuje swoją rolę do wspomagania różnych inicjatyw.

Byłoby o wiele lepiej gdyby wszystko sprywatyzowano, obniżono radykalnie podatki od działalności biznesowej, pozwolono ludziom zarabiać pieniądze i potem czekać, aż te pieniądze wydadzą. Tak zawsze było, przecież Muzeum Guggenheima, stworzone przez Fundację Salomona R. Guggenheima, czy też instytucje stworzone przez inne fundacje w Ameryce, nie powstawały z odpisów podatkowych. Powstawały, bo ludzie zarobili miliardy i chcieli je wydać, przecież nikt tych miliardów z sobą do grobu nie zabierze.

 

Ale skutki działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są pożyteczne, na przykład upowszechnianie profilaktyki zdrowotnej czy zwiększanie ochrony środowiska naturalnego. Czy już to nie powoduje, że należy je uznać za pożądane?

Jak ktoś wydaje pieniądze z odpisu podatkowego, to je z reguły przeznacza na cele wskazane przez państwo, na przykład profilaktykę, o której pan wspomniał. A powinien wydawać na leczenie chorób a nie na profilaktykę, wokół której też się kręci masa wydrwigroszy. Pan nawet nie ma pojęcia, ilu jest wydrwigroszy liczących na zyskanie pieniędzy odliczanych od podatku.

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu dopiero się w Polsce upowszechnia, w korporacjach zachodnich jest już od wielu lat rozwijana. Czy podobnie Pan ocenia działania społecznie odpowiedzialne podejmowane na przykład przez amerykańskie korporacje?

Społeczna odpowiedzialność biznesu, która występuje jako coś w rodzaju ruchu społecznego, jest dla mnie zjawiskiem niepokojącym. Powtarzam – jest pełno przykładów na to, co pożytecznego zrobili bardzo bogaci ludzie. I tacy ludzie wydają pieniądze bardziej sensownie. Człowiek, który dorabia się dużych pieniędzy, zna się na innych ludziach, dzięki czemu nie daje pieniędzy wydrwigroszom, tylko naprawdę potrzebującym.

Proszę też zauważyć, że w dzisiejszym biznesie pieniądze dają nie właściciele firm, tylko managerowie. I taki manager wychodzi na filantropa, choć nie daje swoich pieniędzy. Dlatego najważniejsze jest, aby był naprawdę prywatny biznes a nie taki, w którym dominują managerowie. Nie odciągajmy pieniędzy od firm, nie mieszajmy biznesu z działalnością charytatywną. Biznes to jest biznes, a zarobione pieniądze możemy sobie wydawać jak chcemy.

Rozmawiał: Bogusław Mazur

(www.raportcsr.pl)

Całość tekstu:

http://raportcsr.pl/nie-mieszajmy-biznesu-z-dzialalnoscia-charytatywna/

{jumi [*9]}

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.