updated 12:32 PM CEST, Sep 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Idą zmiany które PGNiG musi zauważyć

  • Napisane przez biznesalert.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Idą zmiany które PGNiG musi zauważyć fot. pgning.pl

Czy rosyjski gaz skroplony od Duonu będzie rywalizował z gazem z rur sprzedawanym przez PGNiG? Jak dalej potoczy się liberalizacja sektora? Kto zyska a kto straci? O tym opowiada prezes Grupy Duon Mariusz Caliński w rozmowie z Wojciechem Jakóbikiem.

Czy kontrakt na dostawy LNG z Kaliningradu jest opłacalny?

MC: Kontrakt na dostawy LNG z Kaliningradu to dla nas przede wszystkim nowe źródło dostaw, które pozwoli zabezpieczyć sprzedaż do nowych klientów. Najistotniejszą barierą w rozwoju rynku LNG w Polsce, a więc także rozwoju sprzedaży LNG przez DUON są właśnie ograniczenia w dostępie do tego surowca, dlatego powstawanie nowych źródeł LNG jest dla nas korzystne. Ponadto lokalizacja instalacji jest niezwykle atrakcyjna w związku z koncentracją naszych klientów w Polsce północno-wschodniej, co daje dodatkowe możliwości optymalizacji kosztów transportu LNG, które są istotnym składnikiem ceny gazu dla klienta.

Czy działania Duonu uderzają w status quo na rynku gazu w Polsce?

MC: W naszym interesie jest rozwój rynku gazu oraz jego liberalizacja, dlatego popieramy i inicjujemy działania w tym kierunku. Poszukujemy nowych źródeł dostaw gazu, zarówno LNG jak i sieciowego, działamy też we współpracy z regulatorem oraz pozostałymi podmiotami z naszej branży, by systematycznie wdrażać zmiany prawne i organizacyjne umożliwiające powstanie w pełni konkurencyjnego rynku gazu w Polsce, wprowadzamy również niestandardowe oferty dla naszych klientów, aby już teraz mogli zacząć korzystać z przywilejów wolnego rynku i dokonywać wyboru sprzedawcy gazu.

Jakie korzyści odniosą Polacy dzięki podpisanej umowie?

MC: Najwięcej skorzystają nasi nowi klienci, którzy będą mogli zacząć odbierać LNG. LNG jest produktem pożądanym przede wszystkim na terenach pozbawionych infrastruktury przesyłowej gazu, a konkurencyjne relacje cenowe wobec alternatywnych nośników energii oraz różnorodność zastosowań sprawiają, że coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera właśnie to paliwo.

Czy rynek gazu w Polsce się zmienia?

MC: Rynek gazu zdecydowanie podlega zmianom i PGNiG musi to zauważyć. Nie chodzi tylko o część rynku hurtowego i realizację (lub właściwie jej brak) obliga giełdowego. PGNiG będzie tracił coraz większą liczbę klientów detalicznych, przy takim stopniu koncentracji jest to nieuniknione. W moim przekonaniu rolą organów państwowych jest kontrola czy spółka dominująca nie stosuje mechanizmów, które utrudniają odbiorcom podjęcie, a nowemu sprzedawcy realizacji decyzji o zmianie dotychczasowego sprzedawcy. Jednym z takich mechanizmów są właśnie niedozwolone klauzule w umowach z odbiorcami na które UOKIK zwrócił uwagę.

Kiedy będziemy mogli mówić o pełnej liberalizacji?

MC: Na pewno bez zwolnienia wszystkich spółek obrotu z obowiązku taryfikacji nie sposób mówić o swobodzie kształtowania cen. Oczywiście jest jeszcze szereg warunków rynkowych które muszą zaistnieć, aby wygenerować konkurencyjność na rynku detalicznym. Czerpiąc doświadczenia z rynku energii elektrycznej można zauważyć, że dopiero spadek cen na rynku hurtowym wygenerował wystarczająca zachętę marżową dla odbiorców i sprzedawców do rozwoju konkurencji. Na rynku gazu może być podobnie z tym, że impuls powstanie nie z powodu spadku cen na hurcie, ale podwyżce cen dla odbiorców.

Jakie będą jej konsekwencje?

MC: Moim zdaniem powinniśmy spodziewać się wzrostu cen gazu w pierwszym etapie (nie możemy oczekiwać, że PGNiG nadal będzie wykazywać stratę na sprzedaży paliwa gazowego, a kontakt LNG na pewno tej sytuacji nie poprawi). Natomiast konkurencja pomiędzy niezależnymi spółkami obrotu w długim horyzoncie doprowadzi ceny do poziomów zbliżonych do europejskich. Z całą pewnością, coraz istotniejszy stanie się poziom obsługi klienta i kompleksowe zaspokajanie ich potrzeb energetycznych.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.