updated 1:46 PM CEST, Sep 21, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Odpłacamy za zaufanie

  • Napisane przez Super Biznes / Super Express
  • Dział: Biznes wywiad
Wyróżniony Odpłacamy za zaufanie fot. mat. pras.

Rozmowa z prezesem zarządu SKOK Wołomin Mariuszem Gazdą o społecznej odpowiedzialności biznesu.

- Panie prezesie, z sondażu przeprowadzonego przez TNS Polska z okazji 25-lecia wyborów czerwcowych wynika, że 39 procent Polaków ocenia pozytywnie PRL, a dobrą ocenę Trzeciej Rzeczypospolitej wystawia niewiele ponad połowa z nas. Czy to brak świadomości historycznej, bunt przeciwko temu, co dzieje się teraz, czy rzeczywista nostalgia za czasami realnego socjalizmu?

- Podejrzewam, że do minionej epoki przywiązane są głównie osoby starsze, przede wszystkim te, które kojarzą ją z "małą stabilizacją" - pewną pracą, wczasami zakładowymi, brakiem tych zagrożeń, które są ceną wolnego rynku.

- Słusznie pan podejrzewa. Ale również 65 procent nastolatków i połowa dwudziestolatków nie jest w stanie stwierdzić, czy PRL był dobrym, czy też złym okresem. Tego nie można tłumaczyć tęsknotą za bezpiecznym życiem, choć z pustymi półkami.

- Tak, w tym wypadku jest to z jednej strony brak wiedzy, a z drugiej - efekt wpisania sporów o naszą historię w bieżącą politykę. Proszę zauważyć, że nie tylko stosunek do Polski Ludowej stał się wyznacznikiem politycznej opcji, ale również ocena innych wydarzeń z polskich dziejów XX wieku. Także tych, które powinny łączyć, a nie dzielić. Nawet powstanie warszawskie zaczyna być wykorzystywane jako wskaźnik politycznej orientacji.

- SKOK Wołomin był partnerem premiery filmu "Sierpniowe niebo. 63 dni chwały", a pan osobiście zaangażował się we wsparcie produkcji. Wcześniej był m.in. słynny obraz "1920 Bitwa Warszawska". Czy popularne kino historyczne to kierunek, w którym będzie podążała polityka CSR Kasy?

- Skoro zaczęliśmy od sondaży, to przytoczę pewien fakt. W 2011 roku, a więc kilka lat po otwarciu Muzeum Powstania Warszawskiego, w czasie gdy trwała już pozytywna moda na zainteresowanie tym zrywem, 60 procent Polaków nie potrafiło powiedzieć, kiedy powstanie wybuchło. Gdyby zapytać o bitwę warszawską, wyniki z pewnością byłyby jeszcze bardziej porażające. Pozostaje więc dużo do zrobienia, jeśli chodzi o edukację historyczną, a filmy, skierowane do masowego odbiorcy, są świetnym do tego narzędziem. Podkreślam - filmy dobre, a jednocześnie sugestywne i łatwe w odbiorze. Nie ma tu żadnej sprzeczności. Dodam, że byliśmy w tym roku głównym partnerem prestiżowych nagród filmowych Polskie Orły - a więc nie tylko kino popularne leży w obszarze naszego zainteresowania.

- Jeszcze kilkanaście lat temu nie do pomyślenia byłaby dyskusja o sensie powstania warszawskiego i postawie Polski w 1939 roku. Teraz okazuje się, że nawet te tematy budzą coraz większe kontrowersje. Czy więc film sugestywny i łatwy w odbiorze nie będzie obrazem zbyt uproszczonym?

- Dobrze, że dyskutuje się o naszej historii, bo taka debata zachęca przede wszystkim do poznawania faktów. "Sierpniowe niebo" opowiada nie o wielkiej polityce, a o zwykłych ludziach, ich heroizmie i bohaterstwie, czasem mimowolnym. Oni nie zajmowali się roztrząsaniem słuszności decyzji o wybuchu powstania - po prostu walczyli, ginęli. Przypominanie, że polska historia nie wykuwała się tylko w politycznych gabinetach, lecz na polach bitew, na ulicach, wśród zwykłych ludzi, ma w kontekście dyskusji, o których pan mówi, wielki sens.

- Działania SKOK Wołomin w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu to nie tylko kino. Bardzo mocno zaangażowaliście się we wspieranie sportu. Czy nie żałuje pan decyzji o sponsoringu warszawskiej Polonii? Mazowsze, a więc obszar, gdzie jesteście najsilniejsi, tradycyjnie kibicuje Legii.

- Wśród naszych członków są osoby, które kibicują różnym klubom, głosują na różne partie, mają różne poglądy. To przecież ponad 80 tysięcy osób. Szanujemy i cenimy tę różnorodność. Polonia to stary warszawski klub z pięknymi tradycjami. Kiedy rozważaliśmy decyzję o wejściu w projekt, wiele osób zadawało podobne pytania. Dziś nie mam wątpliwości, że podjęliśmy właściwą decyzję. Polonia daje zresztą również możliwość rozwijania sportowych talentów najmłodszym. To obszar szczególnie nam bliski. A przecież to niejedyna inicjatywa z tego zakresu, którą wspieramy i rozwijamy.

- Ma pan na myśli Akademię Młodego Piłkarza?

-Tak. To projekt, który fantastycznie się rozwija, nawiasem mówiąc, we współpracy z Legią Warszawa. Dzieciaki potrzebują możliwości realizacji swoich sportowych pasji, a jeszcze bardziej - rozbudzenia tych pasji. Brzmi to może banalnie, ale naprawdę wiele dzieci, jeśli nie będzie miało szansy zajęcia się sportem, będzie spędzało całe popołudnia pod trzepakiem. Z papierosem, z butelką piwa Jeżeli miałbym wskazać coś pozytywnego w generalnie mało pozytywnej epoce, jaką był PRL, to był to duży rozwój inicjatyw związanych z kulturą fizyczną. SKS-y, zajęcia pozalekcyjne - naprawdę było w czym wybierać. Dziś państwo i samorządy narzekają na brak pieniędzy. Ostatnią deską ratunku jest biznes. A w przypadku spółdzielczości finansowej to po prostu powinność.

- Dlaczego?

- Działamy na poziomie lokalnych społeczności, jesteśmy ich częścią, chociażby z powodu samej struktury członkowskiej. Opieramy się na ludziach, na ich zaufaniu i naszym obowiązkiem jest odpłacać za to zaufanie z nawiązką.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.