updated 10:51 AM CEST, Aug 17, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Nie dać się podzielić

  • Napisane przez niezalezna.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Wyróżniony Nie dać się podzielić

Jak dotąd środowisko SKOK-ów wspólnie walczyło o dobry wizerunek i zaufanie klientów. Jeśli zaczną się wzajemne ataki w mediach, wypominanie, kto jest bardziej, a kto mniej patriotyczny, będzie to dodatkowy argument dla tych, którzy nie kryją krytycznego nastawienia względem tego środowiska - rozmowa z Marcinem Roszkowskim, prezesem Instytutu Jagiellońskiego.

W ostatnim czasie w niektórych mediach pojawiła się seria bardzo krytycznych publikacji o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych. Przekaz kierowany do opinii publicznej jest jasny: SKOK-i to podejrzane instytucje, a przygląda się im nie tylko Komisja Nadzoru Finansowego, lecz również ABW. Przekaz do klientów tych instytucji też nie pozostawia wątpliwości: uważajcie, bo i Wy możecie mieć problemy. Tydzień po tygodniu teksty w identycznym tonie ukazują się w trzech tygodnikach. Czy faktycznie i Kasy, i ich klienci mają powody do obaw?
Nie znam planów ani nadzoru finansowego, ani służb specjalnych, więc na tak postawione pytanie trudno mi odpowiedzieć. Natomiast myślę, że fala krytyki – także medialnej – wobec Kas, przyniosła efekt inny, niż spodziewali się przeciwnicy spółdzielczości finansowej. Jeśli raz przeczytam, że instytucja, której powierzyłem pieniądze, może mieć problemy, poważnie się zaniepokoję i będę starał się zweryfikować te doniesienia. Jeśli co drugi dzień czytam mrożące krew w żyłach opowieści, a moje pieniądze wciąż są bezpieczne, to po prostu taki przekaz ignoruję. Proszę zwrócić uwagę, że liczba członków SKOK-ów w Polsce stale rośnie, wprost proporcjonalnie do natężenia negatywnych publikacji.

Z czego to wynika? Wiemy dobrze, że utrzymane w alarmującym tonie publikacje o bankach potrafią wywołać panikę...

Po części to efekt przesady w straszeniu SKOK-ami, po części zaś wynika to ze struktury spółdzielczych instytucji finansowych. W bankach spółdzielczych i SKOK-ach grono członkowskie budowane jest od dołu, na bazie lokalnej społeczności. Jeśli znam szefa miejscowej placówki, to mogę go osobiście spytać o medialne rewelacje. Brak anonimowości plus odpowiednio budowane zaufanie pomaga z pewnością SKOK-om w tej całej sytuacji.

Czyli czarno-biały obraz złe SKOKi-dobre banki nie przebił się do powszechnej świadomości?

Bo też i same banki niechętne są takiemu stawianiu sprawy. Dziś banki mówią wyraźne „nie" planom, zgodnie z którymi miałyby przejmować spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej. Na rynku finansowym jest miejsce i dla banków, i dla SKOK-ów, i dla banków spółdzielczych. Zaburzenie równowagi między tymi sektorami byłoby szkodliwe przede wszystkim dla klientów. Banki nie chcą iść na wojnę ze SKOK-ami, a same kasy, jeśli chcą utrzymać zaufanie klientów, nie mogą toczyć wojny między sobą.

To znaczy?

Środowisko SKOK-ów, wbrew pozorom, nie jest monolitem, ale większość Polaków postrzega kasy właśnie jako jednolitą instytucję. Na rynku istnieje ponad pięćdziesiąt kas, różnej wielkości, o różnych korzeniach. Jak dotąd środowisko SKOK-ów wspólnie walczyło o dobry wizerunek i zaufanie klientów. Jeśli zaczną się wzajemne ataki w mediach, wypominanie, kto jest bardziej, a kto mniej patriotyczny, będzie to dodatkowy argument dla tych, którzy nie kryją krytycznego nastawienia względem tego środowiska. Divide et impera – ta rzymska maksyma jest w tym przypadku niezwykle aktualna.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.