updated 12:32 PM CEST, Sep 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Każdą firmę stać na bycie etyczną

  • Napisane przez polskatimes.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Wyróżniony Każdą firmę stać na bycie etyczną fot. newseria

Do Sejmu wciąż nie trafił żaden projekt ustawy, która chroniłaby firmowych "sygnalistów" alarmujących organizację o nadużyciach czy przestępstwach - mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Krajowa Izba Gospodarcza od lat promuje odpowiedzialną politykę pracowniczą. Czy ona rzeczywiście się opłaca?

Odpowiedzialna polityka pracownicza to najlepszy sposób na budowanie zaufania do pracodawców i jak najbardziej opłaca się firmom. Jednym z przykładów rozwiązań, które dają pracownikom wpływ na warunki zatrudnienia, jest popularna na Zachodzie polityka sygnalistów, czyli zaufanych pracowników, do których koledzy mogą złożyć skargę. KIG od lat wspiera firmy we wprowadzaniu przyjaznych pracownikom rozwiązań, m.in. jesteśmy współorganizatorem konkursu "Pracodawca godny zaufania", który w tym roku odbędzie się już po raz szósty.

Pokazujemy w ten sposób dobre wzorce do naśladowania. Do tej pory wśród laureatów konkursu znalazły się największe firmy działające w Polsce, takie jak: PKN Orlen, Jeronimo Martins Polska (Biedronka), Mostostal Warszawa, Pelion, Polkomtel, PKP Cargo czy Żywiec Zdrój.

Czy nie jest tak, że przymiotnik "etyczny" mogą stosować tylko duże korporacje? Małe i średnie firmy raczej nie mają wielkich budżetów na fundowanie pracownikom bogatych pakietów socjalnych, programów dla młodych matek, szkoleń etc.

Duże korporacje mają większe budżety oraz długie tradycje stosowania polityki społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednak nie oznacza to, że mała czy średnia firma nie może być dobrym i etycznym pracodawcą. Jeśli mówimy o kodeksach etycznych, to rzeczywiście w większych przedsiębiorstwach istnieją kodeksy etyki, są zalecane przez izby gospodarcze czy korporacje zawodowe. Jeśli natomiast chodzi o firmy małe i średnie, jest to rzadkość - szczególnie w spisanej i opracowanej odgórnie wersji. Chcemy, aby te praktyki się upowszechniały, bardzo dobrym rozwiązaniem jest także instytucja sygnalistów, czyli osób wybranych spośród pracowników, do których można przyjść i zgłosić jakieś nieprawidłowości. W polskich firmach tak jak na świecie jest miejsce na dobrze pojęty whistleblowin.

Czy polityka sygnalistów (tzw. whistleblowing) jest popularna w Polsce, czy to raczej trend zachodni?

Zasady etyki biznesowej sukcesywnie stają się nierozłącznym elementem strategii działania wielu korporacji, coraz więcej firm - szczególnie na Zachodzie - stosuje politykę sygnalistów. Jest to całkiem uzasadnione. Jak wynika z badań, skala nieprawidłowości i przestępstw gospodarczych w Polsce wciąż napawa dużym niepokojem. W 2010 r. aż 39 proc. organizacji w naszym kraju padło ofiarą różnych przestępstw gospodarczych. Jedną z możliwych metod walki z nieprawidłowościami jest właśnie wdrożenie tzw. polityki sygnalistów, a więc umożliwienie pracownikom zgłaszania nadużyć i nieetycznych zachowań w firmie. Takie rozwiązanie zastosowano już m.in. w Grupie PKP.

Wdrożenie tej idei wiąże się jednak z koniecznością ustanowienia odpowiednich regulacji prawnych wprowadzających odpowiednie instrumenty ochrony dla sygnalizatora. Eksperci, powołując się na wzory zachodnie, postulują opracowanie osobnej ustawy lub wprowadzenie odpowiednich zmian do Kodeksu pracy. Jednak żaden projekt dotyczący tej kwestii nie trafił do tej pory do Sejmu.

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.