updated 12:32 PM CEST, Sep 18, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Przywróćmy Polakom historyczne dziedzictwo

  • Napisane przez RaportCSR.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Michał Kwilecki fot. newseria Michał Kwilecki

O potrzebie edukacji historycznej oraz współpracy z światem biznesu rozmawiał portal RaportCSR z Michałem Kwileckim, Prezesem Fundacji Sejmu Wielkiego.

Jakie cele chce realizować Fundacja Sejmu Wielkiego?

Fundacja ma za zadanie generować środki od biznesu, banków i instytucji rządowych oraz sponsorów prywatnych, jak też wspierać poszczególne projekty – konferencje, wystawy, badania naukowe, publikacje, przede wszystkim związane tematycznie z dziedzictwem historycznym, kulturowym i narodowym okresu I Rzeczypospolitej. Zamierza też wspierać promowanie tego dziedzictwa z świecie.

Chce również wspierać finansowo konkursy historyczne, ponieważ jest to forma zachęcania młodzieży do zainteresowania się przeszłością. Bez zrozumienia i poznania przeszłości nie można budować przyszłości. To nie moje słowa ale wybitnych ludzi – polityków, intelektualistów i ludzi kultury ...

Żyjemy w świecie w którym ogół ludzi ledwie nadąża za coraz szybciej zmieniającą się rzeczywistością. Dlaczego propagowanie historii, w tym historii I Rzeczypospolitej, jest takie ważne? Przeciętny zjadacz chleba może pomyśleć, że znajomość zdarzeń sprzed kilkuset lat nie pomoże mu w codziennym życiu.

Na pewno w życiu codziennym, praktycznym – nie, ale powtarzając slogan że „nie samym chlebem człowiek żyje", można stwierdzić, że bez wiedzy o naszych osiągnięciach, dziedzictwie, kulturze nie wzbudzimy szacunku u innych, staniemy się ubożsi. Konsekwencje tego będą opłakane.

Z jednej strony żartobliwie mówiąc, każdy Polak jest urodzonym historykiem, ale tak naprawdę, z drugiej strony, ta wiedza pełna jest mitów i legend, co jest efektem realizacji różnych polityk historycznych. Edukacja historyczna prawie że upada – nie dość, że w zastraszającym tempie znika ze szkół licealnych, to jest bardzo zawężana i okrojona na pozostałych etapach szkolnictwa. A spośród tej młodzieży kiedyś wyjdą nasi przyszli politycy, parlamentarzyści, także europejscy i bez tej wiedzy obiektywnej i podstawowej będą decydować o naszych losach ... Ilu wielkich ludzi powtarzało i powtarza, że wiedza historyczna powinna być podstawą każdego wykształconego człowieka. A na przekazywanie tej wiedzy brak jest pieniędzy – brakuje pieniędzy na badania które zweryfikują krążące mity, na organizowanie publicznych wystaw, na publikacje...

Wiem, że Pana doświadczenia w pozyskiwaniu wsparcia ze strony firm dla inicjatyw historycznych nie nastrajają optymizmem. Dlaczego, Pana zdaniem, firmy niechętnie wspomagają takie inicjatywy?

Wybaczy Pan, ale nie wiem skąd Pan zaczerpnął Pan tę wiedzę ? Właśnie działając z ramienia Stowarzyszenia Potomków Sejmu Wielkiego, na nasze projekty zyskujemy pieniądze z sektora prywatnego i dzięki temu mamy już za sobą kilka poważnych, w tym międzynarodowych, projektów konferencyjnych i niektóre z nich, jak sądzę zmienią podręczniki do historii – oraz publicznych debat historycznych, które gromadzą pomiędzy 250 do 350 osób.

Natomiast wbrew zbieżności nazwy Stowarzyszenia i Fundacji, obie organizacje nie mają ze sobą nic wspólnego poza kilkoma osobami które są w obu, ale kilkoro z członków Fundacji jest też w innych organizacjach społecznych kultywujących dziedzictwo historyczne. Więc postanowiliśmy wspierać różne sektory – społeczne i państwowe jak i indywidualnych badaczy. Skoro na Stowarzyszenie zdobywałem prywatne czy firmowe pieniądze, to mam nadzieję, że je będziemy zdobywać i na inne projekty planowane przez innych.

Firmy podejmujące działania CSR wykazują prospołeczną aktywność w tych obszarach, które łączą się z ich profilem działalności. W przypadku inicjatyw historycznych skłonne do współpracy powinny być choćby duże wydawnictwa czy przedsiębiorstwa wspierające lokalne społeczności. Przykładem może być Jeronimo Martins Polska S.A., właściciel sieci Biedronka, który wsparł inicjatywę kulturalną w Otwocku. W jakim zakresie – poszukując możliwości zyskiwania środków – uwzględniał Pan taką specyfikę działań CSR?

Jak najbardziej – tak. Chodzi nam zarówno o wspieranie dużych projektów, które planowane są w dużych ośrodkach i mają wymiar ogólnopolski, jak i lokalnych – zbyt dużo dzieje się w stolicy czy miastach wojewódzkich a zbyt mało na prowincji, w małych miasteczkach. Musimy dbać o całe społeczeństwo i jego uświadamianie, edukację historyczna i kulturową, a nie tylko o ośrodki wielkomiejskie.

Firmy oceniają, czy wsparcie dla jakiegoś przedsięwzięcia przyniesie określone korzyści, np. wzmocnienie pozytywnego wizerunku w oczach klientów lub najbliższego otoczenia firmy, zwiększenie lojalności pracowników albo ich zmianę podejścia do zawodowych wyzwań. Jakimi argumentami Fundacja zamierza przekonywać biznes, że wsparcie dla inicjatyw historycznych przyniesie mu korzyść?

A to jest już delikatna polityka Fundacji – do każdego trzeba podejść inaczej aby go przekonać, nie ma tutaj jednego schematu. Każdy ma inne podejście, inną tematykę chce wspierać, są firmy czy prywatni sponsorzy którzy wspierają różne projekty anonimowo, inne firmy patrzą na odpisy podatkowe, inne na budowanie wizerunku w społeczeństwie i wśród klientów. Przy bardzo dużych projektach, skierowanych do dużych rzesz ludzi, na pewno mogą zyskać. Ale i w małych miejscowościach mogą budować sobie lokalne wsparcie, jak to czynią np. SKOK-i jak też różne inne mniejsze czy większe firmy. Na pewno wspierając projekty o charakterze międzynarodowym, prestiżowe i o dużym zasięgu odbiorców, mogą budować swoją markę i tym samym szerzej zaistnieć.

Czy Fundacja będzie poszukiwać partnerów do współpracy, którzy stawiają sobie podobne cele? Czasem łączenie sił zapewnia większą siłę przebicia, o czym świadczą doświadczenia globalnej organizacji Ashoka, łączącej najwybitniejszych ludzi społecznie innowacyjnych.

Naszym celem jest pomaganie innym a nie sobie – nie istniejemy sami dla siebie – więc jeśli można wspólnie z innymi wspierać dobre i potrzebne projekty, jeśli współpraca ma przynieść realne efekty, to oczywiście tak.

Dodam jeszcze jedno: nie obchodzi mnie czy zabrzmi to patetycznie, ale rola Fundacji jest służebna wobec społeczeństwa – to ono ma być końcowym odbiorcą czy beneficjentem naszych wysiłków. Pragniemy wrócić do chwalebnego dziedzictwa obywatelskości i poczucia odpowiedzialności. Społecznikostwo, które tyle kiedyś dobrego zrobiło, niestety upada a my chcemy pokazać, że warto i że trzeba przywrócić te wielkie wartości, które przyświecały naszym przodkom i coś po sobie zostawić.

Rozmawiał: Bogusław Glazur

Źródło: RaportCSR.pl

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.