updated 3:51 PM CEST, May 26, 2018
A+ A A-

Warszawa potrzebuje leku na komunikacyjny chaos

  • Napisane przez biznesalert.pl
  • Dział: Biznes wywiad
Wyróżniony Warszawa potrzebuje leku na komunikacyjny chaos

Z Jackiem Sasinem, kandydatem na prezydenta miasta stołecznego Warszawy, rozmawiał portal BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Panie pośle, pomysł wprowadzenia w Warszawie bezpłatnej komunikacji – jedna z kluczowych Pana obietnica jako kandydata na prezydenta stolicy – wywołał sporo szumu. Czy Pana sztab dysponuje analizami, potwierdzającymi realność tej koncepcji? Według Pańskiej kontrkandydatki to niewykonalne...

Jacek Sasin: Swoistą manierą warszawskiego Ratusza pod rządami pani prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz stało się zapewnianie mieszkańców Warszawy, że większość ich postulatów jest albo niemożliwych, albo niesłychanie trudnych do realizacji. Tak jest np. z umożliwieniem wykupu z 90-procentową bonifikatą mieszkań komunalnych osobom, które zamieszkują je nieraz od pokoleń. Tak jest też z przekształceniem użytkowania wieczystego we własność. Także reakcja pani prezydent mnie nie dziwi. A odpowiadając na Pana pytanie: to wykonalne, potwierdzone wyliczeniami – dysponujemy rozmaitymi analizami, sporządzonymi przez ekspertów.

Na czym opiera Pan swoją pewność, że nie załamie to budżetu stolicy?

JS: Po pierwsze, chciałbym uściślić: bezpłatna komunikacja, ale tylko dla warszawskich podatników. Prawo do bezpłatnych przejazdów będą miały osoby, które płacą podatki w Warszawie. Nie kryję, że w mojej wizji to jeden z najważniejszych argumentów, mających zachęcić osoby, które pracują i żyją w stolicy, a nie rozliczają się tutaj z fiskusem, do odprowadzania w stolicy podatków. Po drugie, do bezpłatnej komunikacji będziemy dochodzić stopniowo, przez kilka lat, najpierw obniżając horrendalnie wysokie dzisiaj ceny biletów.

A jak wygląda to w szczegółach?

JS: Dwie trzecie finansowania komunikacji miejskiej w stolicy pochodzi z budżetu, a jedynie jedna trzecia nakładów na transport publiczny (ok. 760 mln zł) jest finansowania z wpływów z biletów. Wystarczy dokonać prostej kalkulacji: w Warszawie, zależnie od szacunków, żyje od 300 do nawet 700 tys. osób, które nie płacą tu podatków. Każdy z podatników wnosi do budżetu Warszawy średnio ok. 3 tys. zł. Wystarczy zatem, że ok. 250 tys. zł zacznie się rozliczać w stolicy, by pokryć obecne wpływy z biletów. A przecież część tych wpływów i tak pozostanie – od turystów, od przyjezdnych i od tych, którzy jednak nie skuszą się na propozycję.

Czy Pana propozycja może odkorkować Warszawę?

JS: Na to liczę. Bezpłatna komunikacja odciąży miasto od części ruchu prywatnego. To zaś zmniejszy korki, a więc zmniejszy jedną z największych bolączek warszawiaków.

Na koniec pytanie: czy stolicy potrzebny jest kompleksowy, elektroniczny system zarządzania ruchem?

JS: Taki system, i to nierzadko od kilkunastu i więcej lat, ma większość europejskich metropolii. Warszawa cierpi na komunikacyjny chaos, warszawiacy tkwią w korkach – każdy z mieszkańców stolicy traci w ten sposób rocznie ponad 3 tys. zł. Takie rozwiązanie jest konieczne. Dziwi mnie, że pani prezydent Gronkiewicz-Waltz zrezygnowała dobrowolnie z niemal 70 mln zł na ten cel, które mogliśmy pozyskać z Unii Europejskiej. O sprawnym, kompleksowym zarządzaniu ruchem myślą dziś mniejsze polskie metropolie, a dla warszawskiego Ratusza dzisiaj to wciąż temat niewarty uwagi. To musi się zmienić.

Rozmawiał Maciej Pawlak

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.