updated 4:42 PM CEST, Jun 21, 2018
A+ A A-

Ekologiczna żywność zyskuje na popularności

Ekologiczna żywność zyskuje na popularności fot. sxc.hu

Podczas prezentacji V Raportu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu Grupy Ferrero, w Ambasadzie Republiki Włoskiej odbyła się debata pt. „Wysoka jakość, poszanowanie zasobów, efektywność ekonomiczna – dobre praktyki zrównoważonej produkcji żywności”. O walorach „zrównoważonej” żywności rozmawiamy z prof. dr hab. Krystyną Gutkowską – Dziekanem, Kierownikiem Zakładu Badań Konsumpcji Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW. Czy produkty żywnościowe pochodzące od producentów przestrzegających zasad zrównoważonego rolnictwa są bardziej zdrowe dla konsumentów?

Ze zrównoważoną produkcją dotyczącą żywności zwykle łączymy produkcję ekologiczną, bo ona jest najlepszym przykładem zrównoważonego podejścia w takich pryncypialnych kwestiach jak redukcja emisji CO2 i redukcja zanieczyszczenia środowiska. Są naukowe dowody wskazujące na to, że żywność ekologiczna charakteryzuje się wyższą wartością odżywczą, mierzoną zawartością składników odżywczych szczególnie cennych dla zdrowia. Stąd też można powiedzieć, że ma to znaczenie dla zdrowia konsumentów.

Jakkolwiek muszę tu bardzo wyraźnie podkreślić, że żywność produkowana konwencjonalnymi metodami i dopuszczona do sprzedaży nie jest niebezpieczna i nie stwarza dla konsumentów jakiegokolwiek zagrożenia.

Na ile polskich konsumentów można określić mianem konsumentów świadomych w porównaniu z konsumentami z innych krajów?

Muszę powiedzieć że niestety wciąż jeszcze mamy dużo do nadrobienia w porównaniu z choćby konsumentami zachodnioeuropejskimi. Nawet najnowsze badania dowodzą, że jesteśmy zorientowani prośrodowiskowo, ale bardziej ze względu na sprawy związane z naszymi najbardziej egoistycznymi potrzebami. Natomiast w minimalnej skali bierzemy pod uwagę inne kwestie, jak na przykład biodegradowalne opakowania żywności, dobrostan zwierząt i wpływ tych elementów na jakość żywności i sprawy ogólnośrodowiskowe.

Powinniśmy tę kwestię potraktować edukacyjnie i doprowadzić do zmiany naszej orientacji z siebie i swych partykularnych interesów na aspekty społeczne i środowiskowe.

Na polskim rynku już się pojawiają w dużej skali sprzedawane takie produkty jak jajka od kur z wolnego wybiegu czy kurczaki z chowu zagrodowego. Są droższe, jednak ich ceny zaczynają być konkurencyjne w stosunku do produktów konwencjonalnych. Czyli jednak świadomość konsumencka się zmienia?

Na pewno się zmienia, bo gdyby się nie zmieniała, to producenci nie szliby w tym kierunku. Co by nie powiedzieć, musi być jakaś równowaga między podażą a popytem. I rzeczywiście coraz więcej firm i hipermarketów dostrzega taką konieczność zaoferowania linii produktów prozdrowotnych. Podczas naszej debaty ktoś mówił, że są to nieliczne przykłady. W rzeczywistości jest ich coraz więcej.

Podjął pan bardzo ważną kwestię związaną z sieciami marketów, czyli upowszechniania certyfikowanych produktów ekologicznych, które coraz bardziej są cenowo dostępne dla przeciętnego konsumenta. Niekiedy różnica między produktami ekologicznymi a produktami wytworzonymi metodami konwencjonalnymi sięga raptem kilkudziesięciu groszy. To jest wciąż różnica, ale nie tak istotna jak w sklepach z tak zwaną zdrową żywnością. „Tak zwaną”, bo jak wspomniałam nie jest to nazwa właściwa gdyż każda żywność dopuszczona do sprzedaży jest zdrowa.

Oferta rynkowa się zmienia. I bardzo dobrze, bo daje to możliwość realizacji oczekiwań konsumentów, którzy chcą się doszukać w żywności dodatkowych walorów zdrowotnych.

Rozmawiał Bogusław Mazur

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych przez Wydawnictwo Wasze Podróże oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

4. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

6. Podanie danych jest dobrowolne

7. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

8. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

9. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

10. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.