updated 4:45 PM CEST, Oct 20, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Czas inwestycji

Wyróżniony Czas inwestycji

Wywiad z Michałem Czeredysem, prezesem giełdowej spółki Arcus zajmującej się sprzedażą drukarek japońskiej firmy Kyocera oraz oprogramowania dla przedsiębiorstw.

W roku 2014 firma zanotowała 126 mln zł przychodów, podczas gdy rok wcześniej było to 291 mln zł. Czy akcjonariusze mają powody do niepokoju?

Akcjonariusze nie muszą się niepokoić o kondycję firmy, dane te należy zinterpretować w pewnym kontekście. Przede wszystkim bardzo wysoka jest baza, z którą się porównujemy – wyniki 2013 roku były rekordowo wysokie. W 2013 roku nasze przychody przekroczyły 290 mln zł, na co wpływ miała realizacja dwóch dużych kontraktów, o wartości przekraczającej 120 mln zł, m. in. na dostawę liczników energii dla Energa Operatora. Był to rekordowy rok w historii firmy i wiadomo było, że powtórzenie wyniku w 2014 roku byłoby bardzo trudne.

Częściowo spadek obrotów jest też pochodną naszej strategii, która koncentruje się na – zmniejszaniu zaangażowania w sprzedaż urządzeń, na rzecz sprzedaży usług druku w modelu outsourcingowym. Sprzedajemy ich coraz więcej i dzięki nim odnotowujemy wzrost marży na sprzedaży – z 12 proc. w 2013 roku do 18 proc. w 2014 roku.

Na ubiegłoroczny wynik wpływ miały również wskaźniki makroekonomiczne. Niezbyt wysoki wzrost gospodarczy powodował, że wielu potencjalnych klientów, zarówno z sektora administracji publicznej jak i biznesu, odwlekało decyzję o inwestycjach. Z tego powodu realizacja niektórych dużych kontraktów przesunęła się w czasie. Ale po pierwszym kwartale 2015 roku możemy powiedzieć, że nastroje zdecydowanie się poprawiły.

Negatywny wpływ na zysk w 2014 roku miały odpisy aktualizujące aktywa niefinansowe na kwotę 4,3 mln zł. Z zysku skonsolidowanego Grupy Arcus musieliśmy wyłączyć zysk ze zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa – w wyniku transakcji połączyliśmy zorganizowaną część przedsiębiorstwa Arcus z Synthea Business Solutions. Dzięki temu powstała firma Arcus Systemy Informatyczne zajmująca się outsourcingiem IT, wdrożeniami systemów ERP oraz komunikacji w oparciu o produkty Microsoft.

Czyli stratę może pan wytłumaczyć okresem inwestycji?

Niewątpliwie w 2014 roku ponosiliśmy koszty budowy bardzo silnego zespołu sprzedażowego, który zajmuje się oferowaniem usług IT. Wiązało się to z kosztami wyszkolenia i utrzymania pracowników oraz dostosowania organizacji do świadczenia dużych kontraktów usługowych. Duzi klienci wymagają specyficznej usługi – np. banki, które mają oddziały w centrach handlowych, otwarte również w niedzielę, oczekują szybkiej reakcji naszego serwisu przez siedem dni w tygodniu. Jesteśmy w stanie świadczyć takie usługi, ale zbudowanie takich kompetencji wymagało inwestycji.

Jaka jest strategia na 2015 rok?

Nie podajemy prognoz, ale już po pierwszym kwartale 2015 roku mogę powiedzieć, że plany, które sobie założyliśmy zostały zrealizowane. Dziś, ubiegłoroczne inwestycje generują przychody. To był nasz cel. Kontrakty outsourcingowe są rozliczane w długim okresie (od 36 do 60 miesięcy – przyp. red), tzn. zamiast jednorazowego zdarzenia, jest comiesięczna płatność. Stworzyliśmy już portfel kontraktów, który generuje przychody, i to wyższe niż planowaliśmy.

Czy pana zdaniem postępująca cyfryzacja pracy biurowej i przechodzenie na elektroniczne formy kontaktu nie ograniczy rynku druku?

Od 13 lat pracuję w firmach zajmujących się drukiem i od 13 lat słyszę, że ten rynek za chwilę się skończy. A dane pokazują, że rynek rośnie. Owszem, spada liczba maszyn – sami jako eksperci zachęcamy klienta, żeby kupował mniej urządzeń, za to bardziej wydajne. Zamiast kilkudziesięciu drukarek na biurkach, jedno urządzenie wielofunkcyjne na całe biuro, które pozwala na kilkukrotnie tańszy wydruk. Co ciekawe, mimo przechodzenia na dokumenty cyfrowe, np. faktury w formacie PDF, liczba drukowanych materiałów wcale nie maleje.

Rozmawiał KC

Warszawa

Polityka Prywatności

W celu realizacji obowiązku informacyjnego, zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. poniżej przekazujemy „klauzulę informacyjną” z prośbą o zapoznanie się.


Polityka prywatności i przetwarzania danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Impresja Studio Promocji z siedzibą w Warszawie, przy ulicy Drewnianej 5 lok. 3,. Poniżej znajdziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z realizacją usługi informacyjnej.

2. Dane osobowe przetwarzane są w celu w celu świadczenia usług informacyjnych oraz w celach marketingowych. Podstawą prawną jest art. 6 ust. 1 lit a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE - „RODO”).

3. Dane będą przetwarzane w celach marketingowych do momentu wycofania przez Ciebie zgody na takie przetwarzanie.

W zakresie usług Impresja Studio PR Twoje dane będą przetwarzane przez okres, w którym usługi te będą świadczone oraz, w uzasadnionych wypadkach, po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

4. Po zakończeniu przetwarzania danych osobowych w pierwotnym celu, dane będą, w uzasadnionych wypadkach, przetwarzane po zakończeniu ich świadczenia, jednak wyłącznie jeżeli jest dozwolone lub wymagane w świetle obowiązującego prawa np. przetwarzanie w celach statystycznych, rozliczeniowych lub w celu dochodzenia roszczeń. W takim przypadku dane będą przetwarzane jedynie przez okres niezbędny do realizacji odpowiednich celów.

5. Podanie danych jest dobrowolne

6. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane.

7. Jako administrator Twoich danych, zapewniamy Ci prawo dostępu do Twoich danych, możesz je również sprostować, żądać ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także skorzystać z uprawnienia do złożenia wobec Administratora sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawa do przenoszenia danych do innego administratora danych. W przypadku wyrażenia dobrowolnej zgody, przysługuje Ci prawo cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie co nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Informujemy także, że przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

8. Na niniejszej witrynie znajdują się wtyczki społecznościowe serwisu Facebook: „Lubię to”, które są powiązane z serwisem Facebook. Pod naszym artykułami umieszczany jest kod odwołujący się do serwisu Facebook. Używając przycisku „Lubię to”, użytkownik loguje się do serwisu Facebook, w którym obowiązują zasady ochrony prywatności określone przez serwis Facebook.

9. Ta strona zbiera w sposób automatyczny informacje zawarte w plikach cookies i wykorzystuje je w celach statystycznych oraz do usprawnienia funkcjonowania serwisu. Pliki Cookiem są też zbierane przez Google Analytics. Pliki cookies są plikami tekstowymi, które przechowywane są w komputerze użytkownika serwisu.

Wykorzystujemy dwa rodzaje plików cookies – tymczasowe i stałe. Pliki tymczasowe przechowywane są do momentu opuszczenia przez Ciebie naszej strony (poprzez wejście na inną stronę, wylogowanie lub wyłączenie przeglądarki). Pliki stałe przechowywane są w Twoim komputerze do czasu ich usunięcia lub przez czas wynikający z ich ustawień.

W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki, aby zablokować obsługę plików cookies lub każdorazowo uzyskiwać informacje o ich umieszczeniu w swoim urządzeniu. Inne dostępne opcje możesz sprawdzić w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Większość przeglądarek domyślnie jest ustawione na akceptację zapisu plików cookies w komputerze. Informacje dotyczące ustawień przeglądarek internetowych dostępne są w jej menu (pomoc) lub na stronie jej producenta.

Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki
       

10. Przedstawicielem Administratora jest Tomasz Brzozowski Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.