updated 3:02 PM CET, Nov 16, 2018
Na żywo:
A+ A A-

Sukces zbudowany na profesjonalizmie

  • Napisane przez Radosław Konieczny
  • Dział: Biznes wywiad
Bartosz Szatkowski Bartosz Szatkowski

Z Bartoszem Szatkowskim, dyrektorem zarządzającym Quiza sp. z o.o., rozmawia Radosław Konieczny.

Po wprowadzeniu przez Rosję embarga na polską żywność ruszyła kampania zachęcająca do kupowania polskich jabłek – ponoć z dobrym skutkiem. Ale czy oprócz polskich jabłek Polacy chętnie kupują owoce importowane, np. banany? Jak wyglądamy pod tym względem na tle Europy?

Polacy pokochali banany. Dziś jest to po jabłkach drugi najchętniej kupowany owoc na rynku. Decydują o tym przede wszystkim walory smakowe, bogactwo zawartych w nich witamin i składników mineralnych, łatwość konsumpcji bezpośredniej czy moda na aktywny i zdrowy tryb życia. Obserwujemy stały wzrost popytu na banany w Polsce, których konsumpcja na poziomie 7 kg rocznie wskazuje na duży potencjał dalszego rozwoju rynku. W Europie liderami pozostają kraje skandynawskie. Tam na jednego mieszkańca przypada średnio 18 kg tych owoców rocznie.

Jak polskie firmy radzą sobie na rynkach Ameryki Łacińskiej? Czy to rynek trudny dla przedsiębiorców z naszego regionu Europy?

Poziom współpracy gospodarczej Polski z krajami Ameryki Południowej jest relatywnie niski i stanowi zaledwie 1% polskiego eksportu i około 1,7% polskiego importu. Jednak wiele polskich firm aktywnie uczestniczy w wymianie handlowej z tym regionem, eksportując maszyny i urządzenia, samochody, produkty chemiczne i metalurgiczne.
Importujemy głównie produkty spożywcze, takie jak owoce egzotyczne, ryby i owoce morza, kawę, soję itd., ale i również produkty wysoko przetworzone, czego przykładem są produkowane w Brazylii pasażerskie samoloty odrzutowe użytkowane przez naszego krajowego przewoźnika. To rynek pełen wyzwań. Dla Europejczyków mentalność mieszkańców Ameryki Południowej, dla których czas często nie gra roli i liczy się tylko „tu i teraz", jest trudna do zrozumienia.

Quiza należy do najstarszych i największych polskich firm zajmujących się importem bananów. Proszę nam zdradzić: jaka jest Państwa recepta na sukces?

Quiza powstała w roku 1990 i była wówczas pionierem rynku bananów w Polsce. Przez ponad 25 lat działalności budowaliśmy dobre relacje handlowe ze swoimi partnerami handlowymi z krajów Ameryki Łacińskiej, opierając swoje działania na zasadach uczciwego handlu i wzajemnego szacunku. Po wejściu Polski do UE przejęliśmy restrykcyjne unijne regulacje dotyczące importu bananów, czego rezultatem była upadłość znacznej liczby polskich firm zajmujących się importem tych owoców. Ze względów formalnych nie były one w stanie uczestniczyć w rynku. Quiza dała sobie radę i dalej buduje sukces.
Naszą receptą na sukces jest konsekwencja w działaniu, profesjonalizm, wąska specjalizacja, a przede wszystkim zamiłowanie do produktu jakim są banany. Mimo 25 lat doświadczenia w branży codziennie uczymy się czegoś nowego i staramy się sami kreować rynek w Polsce poprzez wprowadzanie marki własnej oraz nowych rozwiązań w logistyce.

Czy planujecie wejście również na inne europejskie rynki?

Quiza aktywnie uczestniczy w imporcie bananów z Ekwadoru i Kolumbii do Europy. Rynkiem docelowym naszych bananów jest Polska. Poprzez nowoczesną bazę dystrybucyjno-dojrzewalniczą zlokalizowaną w Gdyni zaopatrujemy klientów nie tylko w Polsce, ale też w krajach sąsiadujących, takich jak Litwa, Łotwa, Słowacja, Węgry czy Niemcy. Udział sprzedaży bananów dojrzałych na rynki zagraniczne jest ograniczony przede wszyskim ze względów fizjologicznych samych owoców. Banany w stopniu dojrzałości pozwalającym na ich bezpośrednią konsumpcję muszą być w ciągu 10 godzin dostarczone do klienta. Dla tych celów stworzyliśmy wyodrębniony podmiot zajmujący się logistyką posiadający najnowocześniejsze zestawy transportowe wykonujące przewozy w temperaturze kontrolowanej.
W okresie wzmożonego popytu na banany w Europie rynki zagraniczne same otwierają swoje drzwi przez polskimi importerami takimi jak Quiza. W okresie zimowym (luty-kwiecień) sprzedajemy banany również we Francji, krajach Beneluxu, Wielkiej Brytanii czy Szwecji.

Czy rynek importu bananów będzie Pana zdaniem rósł?

Dynamika wzrostu oraz potencjał polskiego rynku owoców wskazują, że jest jeszcze wiele możliwości rozwoju w tym obszarze. Aktywny tryb życia oraz powracająca moda na sport wśród młodzieży stymulują wzrost popytu na banany w Polsce. Nadrzędnym celem Quizy będzie utrzymanie pozycji rynkowej oraz dalszy rozwój wspólnie z naszymi partnerami handlowymi.

Dziękuję za rozmowę.

Warszawa